pluggen krukas
-
pluggen krukas
Ik ben een Flaviablok aan het reviseren. Hoe kan ik het best de aluminium pluggen uit de krukas verwijderen? En waar bestel ik nieuwe? Alvast dank, groeten, Hein.
-
Re: pluggen krukas
Hein,
Verwijderen gaat toch gewoon met een grote maat inbussleutel?
Zo heb ik het afgelopen voorjaar bij een Fulvia gedaan.
Even de fotos van mijn motorrevisie nagekeken en daar zie ik ook inbusdoppen.
Voor de Fulvia kochten we ze gewoon bij Martin Willems.
Die van mij kwamen bij Cruquius vandaan.
Verwijderen gaat toch gewoon met een grote maat inbussleutel?
Zo heb ik het afgelopen voorjaar bij een Fulvia gedaan.
Even de fotos van mijn motorrevisie nagekeken en daar zie ik ook inbusdoppen.
Voor de Fulvia kochten we ze gewoon bij Martin Willems.
Die van mij kwamen bij Cruquius vandaan.
-
De pluggen in deze krukas hebben een uitstekend deel met een sleuf voor een schroevendraaier. Eén heb ik eruit weten te krijgen. Het materiaal is zo zacht dat de bovenkant van de plug snel afbreekt als je kracht zet. Dat komt denk ik ook omdat de pluggen geborgd lijken te zijn met de slag van een beiteltje o.i.d. Ik ga nu de beschadigde pluggen op twee plaatsen inboren en dan opnieuw proberen met een grotere schroevendraaier. Dank voor de tip over nieuwe pluggen.
Op die 1200 Fulvia's en ouder kom je ook aluminium of messing met gleuf tegen.
Borging weg boren en nachtje in de vriezer kun je proberen. Meestal wordt het toch het machinepark.
Nieuwe staan in de catalogus van Fabory.
Borging weg boren en nachtje in de vriezer kun je proberen. Meestal wordt het toch het machinepark.
Nieuwe staan in de catalogus van Fabory.
-
Met voorzichtig uitboren heb ik nu 3 stoppen kunnen verwijderen zonder de krukasschroefdraad (M18x1,5) te beschadigen. (Hoop oude rommel in de oliekanalen!) Bij Fabory zie ik vooral binnenzeskant-afdichtstoppen van staal of RVS. Of is aluminium toch beter?
Hoi Hein
Ik ben weer terug uit Italië en Zwitserland. Met een Kappa coupé, 1997, 3.0L V6 24V automaat. Zo'n mooie groende kleur. Elke keer als ik thuis kom, komt Annebel al met een poetsdoek naar buiten om ieder stofje weg te poetsen.
Ik denk dat het met de pluggen niet zo uitmaakt. Ze zitten tegenover elkaar op 180 graden zodat het vermoedelijk weinig uitmaakt op de balancering van de krukas.
Ik ben weer terug uit Italië en Zwitserland. Met een Kappa coupé, 1997, 3.0L V6 24V automaat. Zo'n mooie groende kleur. Elke keer als ik thuis kom, komt Annebel al met een poetsdoek naar buiten om ieder stofje weg te poetsen.
Ik denk dat het met de pluggen niet zo uitmaakt. Ze zitten tegenover elkaar op 180 graden zodat het vermoedelijk weinig uitmaakt op de balancering van de krukas.
-
Hierbij nog een paar foto's van de Flavia-krukas met nieuwe stalen pluggen. Ik moet alleen de plug aan de vliegwielzijde nog vervangen.
- Attachments
-
- stalen plug.jpg (69.5 KiB) Viewed 980 times
-
- schroefdraad.jpg (67.75 KiB) Viewed 980 times
-
- uitboren 2.jpg (74.04 KiB) Viewed 980 times
-
- uitboren 1.jpg (68.4 KiB) Viewed 980 times
-
- alu plug.jpg (64.88 KiB) Viewed 980 times