Hallo allemaal,
nadat mijn Fulvia coupe S2 een tijd heeft stilgestaan waren er een aantal dingen die startproblemen gaven, ik heb één en ander vervangen en schoongemaakt, en ben nu uitgekomen bij het contactslot, als laatste boosdoener. Ik las in een oude discussie (deze) dat je het pinnetje bovenop het slot indrukt en het er dan uit kan. Nu kan ik daar met mijn vinger bijkomen, en ik voel hem op zijn plek zakken, maar dat is net niet genoeg.
Ik krijg niet uitgevogeld hoe ik de bovenste helft van de stuurkap uit de weg krijg zonder dat oude plastic te breken, zodat ik dat pinnetje ook echt erin kan duwen met een schroevendraaier of iets dergelijks. Ik hoef toch niet de hele stuurkolom te laten zakken daarvoor?
Groeten, Bob
Contactslot losmaken
Contactslot losmaken
Bob
------------------------------------------
Lancia Fulvia coupé 1.3s - 1971
Lancia Thesis 2.4jtd 20v - 2004
Lancia Ypsilon 1.2 LS - 1996
Re: Contactslot losmaken
bovenste en onderste deel van de stuurkap zitten met 4 vijsjes aan elkaar vast.( onderaan, diep ingebed,kruiskop)
onderste deel gaat er dan zo af, en bovenste deel is er met beetje overleg uit te kantelen.
hopelijk ben je hier iets mee.
grten, Geert.
onderste deel gaat er dan zo af, en bovenste deel is er met beetje overleg uit te kantelen.
hopelijk ben je hier iets mee.
grten, Geert.
Hallo Geert,
Bedankt voor de aanwijzingen, maar tot zover was ik al gekomen. Wel goed te weten dat het zo moet kunnen. Ik heb een niet-origineel stuur, het bovenste stuk lijkt tegen de naaf te blijven steken. Ik pruts nog wat verder!
Bedankt voor de aanwijzingen, maar tot zover was ik al gekomen. Wel goed te weten dat het zo moet kunnen. Ik heb een niet-origineel stuur, het bovenste stuk lijkt tegen de naaf te blijven steken. Ik pruts nog wat verder!
Bob
Bob. Ik denk toch dat je de stuurkolom ietsje moet laten zakken. Zit met 4 bouten vast. Als je de onderste plastic kap er af haalt kun je daarbij. Klein beetje is voldoende.
De achterste twee heel klein beetje losdraaien zodat ze als scharnierpunt kunnen dienen. Dan de voorste beetje los draaien.
Als het nog een origineel slot is, kun je het weer in orde krijgen. Daarover is al eens een posting geweest. Jaren geleden. Ik meen door Lucas.
Het slot zit vast aan de stuurkolom met bouten waarvan de zeskant kop is afgebroken na het vast zetten om te voorkomen dat gespuis makkelijk het slot kon demonteren. Je kunt ze wel los boren en met normale bouten het slot weer terug monteren
Is het slot ooit al eens vervangen en zit er een aftermarket slot op, dan moet je een nieuw kopen.
Eerst met zekerheid vaststellen of het probleem wel in het slot zit. Op de inkomende draad meten of er 12V staat en vervolgens op de uitgaande draden meten of er 12V staat.
De achterste twee heel klein beetje losdraaien zodat ze als scharnierpunt kunnen dienen. Dan de voorste beetje los draaien.
Als het nog een origineel slot is, kun je het weer in orde krijgen. Daarover is al eens een posting geweest. Jaren geleden. Ik meen door Lucas.
Het slot zit vast aan de stuurkolom met bouten waarvan de zeskant kop is afgebroken na het vast zetten om te voorkomen dat gespuis makkelijk het slot kon demonteren. Je kunt ze wel los boren en met normale bouten het slot weer terug monteren
Is het slot ooit al eens vervangen en zit er een aftermarket slot op, dan moet je een nieuw kopen.
Eerst met zekerheid vaststellen of het probleem wel in het slot zit. Op de inkomende draad meten of er 12V staat en vervolgens op de uitgaande draden meten of er 12V staat.
Ja ik zal het inderdaad eerst aan het slot doormeten. Die andere oude post had ik ook gevonden. Even voor de duidelijkheid: zoals ik het had bedacht, kun je het deel van het slot dat aan de stuurkolom zit, laten zitten en wip je het binnenste er alleen uit, met dat pinnetje dan. Klopt dat, of moet ik die breekbouten sowieso uitboren als het aan het slot zelf blijkt te liggen? (Het is een origineel slot)
Bedankt weer!
Bob
Bedankt weer!
Bob
Bob
Het is me de laatste jaren bespaard gebleven die sloten. Ik weet het niet meer. Ik hoor het wel van jou.
Ok, het is opgelost. Na doormeten bleek dat het toch echt in het slot zou moeten zitten. Ik moest inderdaad de stuurkolom wat laten zakken, zonder de moeren er helemaal af te halen kon ik de bovenste kap eraf wurmen. Dan twee schroefjes aan beide kanten van het slotomhulsel losmaken, dat pinnetje indrukken en hij komt eruit.
Ik heb het slot daarna op de werkbank gelegd, je kunt met twee schroeven het slot van de schakelaar scheiden. Aan de schakelaarkant van het slot vallen er drie ruitertjes uit, ik zie daar verder niks vreemds aan. Wanneer ik de sleutel heen en weer draai, komen ze in verschillende combinaties naar boven of zakken ze weg, om in het schakelgedeelte een paar geveerde koperen plaatjes omhoog te duwen of niet, zodat er contact gemaakt of gebroken wordt. Voor zover ik kan zien werkt dat naar behoren. Ook gaat het slot heel soepel. Ik heb het dus gezocht in het schakelgedeelte, en heb waar die koperen plaatjes contact maken contactspray gespoten, nadat ik de plaatjes met een schroevendraaier wat omhoog geduwd had. Toen werkte alles en heb ik de boel weer gemonteerd. Vreemd genoeg heb ik het verende pinnetje op het contactslot een stukje moeten afslijpen, dat wilde ineens niet meer ver genoeg naar binnen vallen...
Bedankt voor de hulp allemaal!
Groeten, Bob
Ik heb het slot daarna op de werkbank gelegd, je kunt met twee schroeven het slot van de schakelaar scheiden. Aan de schakelaarkant van het slot vallen er drie ruitertjes uit, ik zie daar verder niks vreemds aan. Wanneer ik de sleutel heen en weer draai, komen ze in verschillende combinaties naar boven of zakken ze weg, om in het schakelgedeelte een paar geveerde koperen plaatjes omhoog te duwen of niet, zodat er contact gemaakt of gebroken wordt. Voor zover ik kan zien werkt dat naar behoren. Ook gaat het slot heel soepel. Ik heb het dus gezocht in het schakelgedeelte, en heb waar die koperen plaatjes contact maken contactspray gespoten, nadat ik de plaatjes met een schroevendraaier wat omhoog geduwd had. Toen werkte alles en heb ik de boel weer gemonteerd. Vreemd genoeg heb ik het verende pinnetje op het contactslot een stukje moeten afslijpen, dat wilde ineens niet meer ver genoeg naar binnen vallen...
Bedankt voor de hulp allemaal!
Groeten, Bob
- Attachments
-
- 20170816_161902 (small).jpg (115.5 KiB) Viewed 956 times
-
- 20170816_161725 (small).jpg (109.32 KiB) Viewed 956 times
Bob
Goed gedaan, Bob. Dank je voor de gedetailleerde terug melding.
Wij zoeken hier nog 1 of 2 monteurs voor vaste dienst.
Wij zoeken hier nog 1 of 2 monteurs voor vaste dienst.
Haha, ik zou geen goede zijn, want hij doet alweer niet meer.... Ik haal hem weer uit elkaar, kijken of ik nu wat kan vinden waar het aan ligt.
Bob