Kleptiming Flavia en Fulvia

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Bert Ewalds

Kleptiming Flavia en Fulvia

Unread post by Bert Ewalds »

De nokkenas tandwielen van de Flavia en de Fulvia zijn zgn nonius tandwielen, waarmee je de kleptiming kunt fijn afstellen.
Dat gebeurt met een pennetje dat door zowel het tandwiel als door de kop van de nokkenas moet.
De gat afstand in het tandwiel is net iets groter dan die in de kop van de nokkenas, dus als je twee volgende gaatjes oplijnt, verdraait hij een beetje.

Mijn vraag is nu, weet iemand hoeveel dat is per gaatje? In nokkenas graden of in het dubbele aantal krukasgraden ?

Bert
Huib
Site Admin

Re: Kleptiming Flavia en Fulvia

Unread post by Huib »

In het wiel zitten 11 gaatjes. In de nokkenas zitten er 12. Dat zijn 11 x 12 = 132 posities. Dus 360 / 132 = 2,7 nokkenas graden per positie. Op de krukas is dat 5,4 graden. Je kunt dus stellen met een nauwkeurigheid van + of - 2,7 graden (krukas).

Bij de Fulvia heeft het wiel op de krukas 19 tanden. De wielen op de nokkenassen hebben 38 tanden. Door de ketting ook nog eens tanden te verleggen kun je 19 maal nauwkeuriger dus op + of - 0,14 graden afstellen.
Bert Ewalds

Hallo Huib,

Bedankt voor je antwoord, het eerste deel is me helemaal duidelijk.Dat is ook waar ik tegen aan liep, die stappen waren voor mijn gevoel behoorlijk groot per positie.

Het tweede deel echter niet, afgezien van het feit dat het daadwerkelijk verleggen van de ketting met 1 tand, een aardige operatie is.
Als dat krukas tandwiel 19 tanden heeft, dan is elke tand verschil toch 360/19 = 18,94 krukasgraden?
Als ik dat dan compenseer door 3 posities terug te gaan op het nokkenas wiel, gaat er weer 3X 5,4= 16,2 graden vanaf, maar dan zit ik weer met die 18.94-16,2 = 2,7 graden. Doe ik 4 posities dan zit ik 2.7 graden fout naar de andere kant
Kan je het a.u.b nader uitleggen?

Ben samen met Carlo bezig met het 818.302 torretje dat hij bij jou opgehaald heeft.
We zitten voor de inlaat klep op openen 15 graden voor BDP vs spec 17 en sluiten op 66 na ODP vs spec 65 (krukas graden)
Uitlaat zit op spec 65 graden voor ODP open maar sluit op 20 graden na BDP vs spec 17.
Ja, dus zowel inlaat als uitlaat totaal 3 graden fout op de hele boog.
Volgens mij zou hij daar goed op moeten lopen, het wordt geen rally auto, of moeten we verder?

Bert
Attachments
kleptiming fulvia.jpg
kleptiming fulvia.jpg (141.41 KiB) Viewed 884 times
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Als je de ketting een tand verlegt begint het hele spel met het pinnetje opnieuw. Je hebt dan weer de 11 x 12 = 132 posities.

Ik heb er ooit (15 tot 20 jaar geleden) aan zitten rekenen en een spreadsheet van gemaakt. Ik weet even niet meer of ik bij die 38 tanden, 11 gaatjes en nog eens 12 gaatjes enkel de grootste gemene delers er uit haalde of enkel met priemgetallen rekende. Maakt ook niet zoveel uit in de praktijk omdat je nauwkeurigheid door de combinatie van tanden verleggen en pinnetje verschuiven al snel beter is dan de nauwkeurigheid waarmee de nokkenassen zijn geslepen.

Het pinnetje een gaatje opschuiven is sequentieel. Als je de nokkenassen laat staan gaat de krukas anderhalve vliegwieltand vooruit of achteruit. Tandje verleggen is niet sequentieel. Ik had indertijd dus een spreadsheet gemaakt waaruit ik kan afleiden hoeveel tanden je moest verleggen. Het bleef te ingewikkeld in de praktijk met te grote kans dat het tegen je werkte. In de praktijk verleg ik de ketting een tand op het nokkenaswiel waar ik mee bezig ben en doe het hele afstellen met het pinnetje van voren af aan. Ik zet streepjes op het wiel en de ketting. Zolang je de motor niet rond draait kun je dan in de gaten houden hoeveel tanden je hebt verlegd.

Ik begin altijd met cilinder 1 maar check ook altijd 4. Als ik onraad ruik meet ik ook op 2 en 3.

Ik houd er rekening mee dat:
1 bij lopende motor de ketting een beetje langer is dan statisch.
2 de ketting in de loop der tijd langer wordt en nooit korter
3 inlaat kleppen en zuigers elkaar tegemoet komen dus inlaten nooit te vroeg open
4 uitlaat kleppen dicht gaan als de zuigers naar boven komen dus uitlaat nooit te laat dicht
Bert Ewalds

Bedankt Huib,

De wiskunde erachter heb ik nog niet onder de knie, maar ik begrijp denk ik nu het principe.
de ketting 1 nokkenastand verleggen geeft een krukasverdraaing van 18.95 graden
het pennetje 1 positie verplaatsen geeft een verdraaing van 5,45 graden
Als ik nu de ketting 2 tanden vooruit leg en dus 37,9 graden vooruit draai, kan ik dat compenseren door het pennetje 7 posities andersom te zetten en ga ik 7X5.45 graden= 38,15 graden achteruit.
Netto ben ik dan een heel klein stukje, nl 0.25 graad achteruit gegaan.
Wordt inderdaad een hele rekenpartij om precies uit te vogelen hoe je bijv 2 graden verschil moet corrigeren. En zodra je meer dan 11 posities nodig hebt voor correctie, moet je ook de nokkenas een pengaatje (30 graden) gaan verdraaien.

We gaan er maar niet aan beginnen.

Bert
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Precies, Bert. Vooraf berekenen hoeveel tanden je de ketting moet verleggen om met een verplaatsen van de pinnetjes precies op nul te krijgen leidt tot aandoeningen als astma, scheel kijken, hoofdpijn en zo verder. En dan kan je ook nog de tel kwijt raken of het wiel laten vallen.

Het helpt wel om er toch wat tijd aan te besteden. Je hoeft dan wel niet te mikken op een fout van 0,1 graad maar 1 graad is toch meegenomen. Ik maak dan het betreffende nokkenas tandwiel even los, laat het zakken en verleg de ketting een tand. Dan weer opnieuw aan de slag met het pinnetje. Op de krukas een tand verleggen is niet nodig. Mogelijk zelfs fout als je de andere nokkenas al goed hebt gezet.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”