Geluid bij gas loslaten

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Lood
Posts: 3
Joined: 14 Dec 2016, 19:21

Geluid bij gas loslaten

Unread post by Lood »

Hallo, mijn k Coupe 2.4 (nr 60) maakt een sinds kort een vreemd geluid wat ik niet kan plaatsen. Als ik het gas loslaat dan hoor ik (ik denk links voor) een metaal-achtig geluid ("kloenk"). Dit geluid is hoorbaar als er op de motor wordt afgeremd, door het gaspedaal (snel) los te laten. Iemand een idee wat dit kan zijn? Volgens mij zijn de motorsteunen goed, kan het een aandrijfas zijn of komt z'n geluid uit de transmissie?

Hoe kan ik uitsluiten waar het geluid vandaan komt? Ik hoor het alleen rijdend (ik kan het geluid niet oproepen als de auto stil staat).

Alvast bedankt!
bobrockland71
Posts: 174
Joined: 19 Oct 2012, 17:30

Re: Geluid bij gas loslaten

Unread post by bobrockland71 »

Hoi

Kunnen de kleine stabilisator stangetjes zijn, heb ik ook gehad, rubber is dan op en dan hoor je kloenk! Zeker over drempels rijdt.

Je kan deze vervangen, is wat werk om de oude te verwijderen, tenminste bij mij. Maar de beloning is ernaar :-)

Kan ze hier kopen, wel iemand zoeken die Pools spreekt:
http://allegro.pl/lacznik-stabilizatora ... ule_id=201

groet
Bob
fenpie
Posts: 270
Joined: 25 Dec 2008, 11:12

Re: Geluid bij gas loslaten

Unread post by fenpie »

dat is het zeker weten!
NIEUW Kappa Berlina 2.4, ex-Kappa SW (01), ex- Kappa SW (98), ex-Dedra, ex- Fiat cinquecento en ex-Fiat seicento 1100 hobby bezitter
Lood
Posts: 3
Joined: 14 Dec 2016, 19:21

Re: Geluid bij gas loslaten

Unread post by Lood »

Bedankt voor de reacties! Ik hoop dat het die stangetjes zijn, laatst heb ik er 1 vervangen (links) voor dit model: LINK. De bus die je over de stabilisator stang schuif is net te groot waardoor deze soms wat geluid maakt (bij drempels en gaten in de weg).

Echter het geluid wat ik nu hoor is anders... Ik hoor dit nieuwe geluid/tik/kloenk ook niet bij remmen of drempels namelijk. ik vrees een beetje dat het uit de transmissie komt, maar ik weet dat dus niet zeker.

Vandaag een nieuwe geluid erbij: de kachel ventilator bromt. klinkt als een lager. Is dit het begin van het einde? (heb gelezen dat de kachel ventilator wel vaker stuk gaat na 300.000km), of is deze nog te redden met wat smeervet.

Groet,
bobrockland71
Posts: 174
Joined: 19 Oct 2012, 17:30

Re: Geluid bij gas loslaten

Unread post by bobrockland71 »

Hoi

Bij mij maakte ze ook geluid na monteren, maar dat was gewoon de moer op het stangetje die nog strakker moest. Kon je heel goed zien als je onder de auto kijkt / ligt (op zijn wielen) en dan iemand de auto naar beneden laat duwen.

Dan zie je ze bewegen als ze niet strak genoeg zit.

Ventilator weet ik niet heb pas 168k kilomerers...
Lood
Posts: 3
Joined: 14 Dec 2016, 19:21

Re: Geluid bij gas loslaten

Unread post by Lood »

De ventilator was uit balans, er lag een schroef in. dus dat viel mee!

Zojuist de moeren van de stabilisator-verbindingsstangetjes aangedraaid. Geen verschil. Ik twijfel of het geluid van de stabilisator komt. Alle rubbers zijn ingevet met siliconen, maar het geluid blijft.
Het geluid is er alleen bij gas loslaten, waardoor de auto afremt op de motor. Maar er is geen geluid bij afremmen met de remmen, als het de stabilisator is dan zou het geluid zowel bij afremmen op de motor als bij remmen met de bedrijfsrem te horen moeten zijn denk ik (de wielophanging reageert op alle vertraging).

Daarom denk ik zelf de aandrijflijn (transmissie of aandrijfassen). Maar het lukt me niet om dit uit te sluiten. Hoe zou ik kunnen uitsluiten of de transmissie of aandrijfas het geluid maakt?

Groet,
fenpie
Posts: 270
Joined: 25 Dec 2008, 11:12

Re: Geluid bij gas loslaten

Unread post by fenpie »

rubber motorsteun?
NIEUW Kappa Berlina 2.4, ex-Kappa SW (01), ex- Kappa SW (98), ex-Dedra, ex- Fiat cinquecento en ex-Fiat seicento 1100 hobby bezitter
Koos
Posts: 635
Joined: 21 Dec 2008, 23:32

Re: Geluid bij gas loslaten

Unread post by Koos »

aandrijfas
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”