Beste,
Ik heb een fulvia serie 1 die ik grotendeels gerestaureerd heb. Waar ik niets aan gedaan heb is de voorste bladveer. Als ik andere fulvia's bekijk, heb ik de indruk dat die vooraan hoger staan dan de mijne. Bij mij was wel een bladveer achteraan gebroken en ik heb beide achterste bladveren laten vernieuwen. Nu staat de wagen achteraan hoger dan vooraan. Hoe kan je weten of de voorste bladveer nog goed is. Zou een bladveer van een serie 2 of 3 passen, of wat doen jullie met de voorste bladveer? Wordt deze bladveer slap door de jaren of zijn daar geen problemen mee?
voorste bladveer
Re: voorste bladveer
Het is per auto verschillend wat de toestand van de veren is.
Heeft de auto altijd op asfalt of kinderkopjes gereden? Hoe hard? Dus hoeveel keer is er spanningswissel geweest en hoeveel was die? Hoe waren de schokbrekers?
.Na bijna 50 jaar is de kans dat de veer .ingezakt is vrij hoog. Ook het rubber tussen de veer zakt in. Daar wordt de elasticiteitsgrens zeker overschreden.
Heeft de auto altijd op asfalt of kinderkopjes gereden? Hoe hard? Dus hoeveel keer is er spanningswissel geweest en hoeveel was die? Hoe waren de schokbrekers?
.Na bijna 50 jaar is de kans dat de veer .ingezakt is vrij hoog. Ook het rubber tussen de veer zakt in. Daar wordt de elasticiteitsgrens zeker overschreden.
-
Google eens op De Paauw Kartracing in Schoonhoven.
Dit bedrijf houdt zich de laatste jaren nogal bezig met voorwielophangingen van de Fulvia
o.a. preparatie van rally autos.
Kreeg net een verhaal binnen van een andere Fulvia rijder die ze heel netjes hebben geholpen.
Bert
Dit bedrijf houdt zich de laatste jaren nogal bezig met voorwielophangingen van de Fulvia
o.a. preparatie van rally autos.
Kreeg net een verhaal binnen van een andere Fulvia rijder die ze heel netjes hebben geholpen.
Bert
-
Kan ik ook beamen. Ben de Paauw heeft een Berlina tweede serie onder handen genomen o.a. de wegligging. Deze is nog nooit zo goed geweest.
jammer dat hij nog verder weg is gaan wonen
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Ik heb een foto gevonden.
Op zijn houtjes touwtjes gemeten als op foto is de hoogte tussen 21 en 22 cm bij een nieuwe veer.
De rubber buffer moet niet onder de 65 mm en niet boven de 705 mm wanneer belast met het gewicht van de auto.
Er staan ook nog gegevens over de veren in de Data Tecnici. Die staat o.a. op CD .Fulvia_S1_1. Zie http://www.viva-lancia.com/specials/cd/fulvia-cd.php.
Ik vind regelmatige schokbrekers onder Fulvia's waarvan de minimale en maximale uitslag niet aan de specificaties voldoen. Bijgesloten een tekening.
Op zijn houtjes touwtjes gemeten als op foto is de hoogte tussen 21 en 22 cm bij een nieuwe veer.
De rubber buffer moet niet onder de 65 mm en niet boven de 705 mm wanneer belast met het gewicht van de auto.
Er staan ook nog gegevens over de veren in de Data Tecnici. Die staat o.a. op CD .Fulvia_S1_1. Zie http://www.viva-lancia.com/specials/cd/fulvia-cd.php.
Ik vind regelmatige schokbrekers onder Fulvia's waarvan de minimale en maximale uitslag niet aan de specificaties voldoen. Bijgesloten een tekening.
- Attachments
-
- schokbreker voor.gif (184.54 KiB) Viewed 829 times
-
- nieuwe s1 voorveer 21 cm.jpg (83.96 KiB) Viewed 829 times