volgorde ontmantelen voorste subframe

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
geert62

volgorde ontmantelen voorste subframe

Unread post by geert62 »

hallo,

graag advies bij het ontmantelen voorste subframe, dus zowel motor-versnellingsbak als ophanging.

de vraag naar volgorde heeft vooral te maken met een wantrouwen in de dwarse bladveer ( een constructie waar ik geen ervaring in/mee heb )
en om te vermijden dat een onhandige volgorde problemen geeft met dan niet meer los te krijgen moeren.

dank bij voorbaat, Geert.
Bert Ewalds

Re: volgorde ontmantelen voorste subframe

Unread post by Bert Ewalds »

Geert,
Kijk eens goed op dit forum.
Ca 1 tot anderhalf jaar geleden was er een uitgebreide thread over dit onderwerp.
Huib Geurink heeft toen de tekening gepubliceerd voor een opspangereedschap voor de bladveer.
Daarmee kun je hem veilig in en uitbouwen.
Ik heb eventueel nog eigen aantekeningen voor het uitbouwen bij een Flavia, maar dat komt sterk overeen met een Fulvia
dat is te veel detail voor het forum, dus stuur dan een privebericht

Bert
Koos

Unread post by Koos »

ik heb een frame gemaakt om het geheel onder de carrosserie weg te halen .
mag je lenen
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
geert62

Unread post by geert62 »

goede avond,

@ Koos : het subframe is al in geheel van onder de carrosserie, die nog op de achterwielen staat en vooraan gesteund.
dank voor het voorstel.

@ Bert : bedankt voor de reactie : ben op zoek gegaan en de discussie van oktober 2014 gevonden ivm monteren bladveer.
ik neem de info mee om een lijstje op te stellen van volgorde. Ik vermoed ook problemen bij het loskrijgen van de asmoeren nu het volledige subframe al van onder de wagen is.

grten, Geert.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Over de asmoeren. Ik herken dat wel. Met veel onderdelen is het de vraag of je ze losmaakt wanneer het subframe er af is of wanneer het nog aan de auto zit. Als het subframe nog aan de auto zit kun je bijvoorbeeld iemand op de rem laten trappen terwijl je zelf de moer los maakt.

De moeren zitten lang niet allemaal even vast. Soms zitten ze nauwelijks vaster dan handvast en soms moet je aardig wat Russisch gereedschap bij elkaar sprokkelen om het los te krijgen. Wij gebruiken de speciale doppen met een 3/4" aansluiting met luchtgereedschap met 3/4" aansluiting in extra sterke uitvoering. De slang / leiding naar de compressor moeten we soms ook om steken naar een slang met 12,5 mm binnendiameter. En heel soms ook de compressor nog eens op 11 bar zetten. In al die jaren heb ik een keer een een luchttol met 1" aansluiting (en verloop naar 3/4") moeten lenen. Dat was dan voor achter.

Als het subframe al los is dan monteren we een 1ste serie wiel met band zonder wieldop. Als je op de grond zit kun je met twee handen de luchttol vasthouden en met je benen het wiel vast klemmen.

Als de asmoeren te los zitten is het lager waarschijnlijk al beschadigd. Het wiellager moet echt met minimaal 30 kgm vast zitten (zie de boeken) anders gaat het kapot. 100% garantie dat het lager kapot gaat als het niet goed vast zit.

Om de naven er af te trekken hebben wij een slagtrekker gemaakt. Daarvoor wil je ook dat er nog zoveel mogelijk massa aan het subframe zit. Toch lukt het altijd wel om dat te doen met enkel het gewicht van versnellingsbak en motor op het subframe.

Als ik me goed herinner heb je een 2e serie. Als het een vroege is heb je nog 1ste serie binnenste homokineten. De 2e stap is dan om die zeskant M8 boutjes aan de achterkant van de flens los te maken. Sleutel 13 er op. Die laat je vastlopen tegen het subframe door aan het wiel te draaien. Dan draai je het wiel nog iets verder om het boutje te lossen. Ze hoeven er nu nog niet uit. De kracht er af is voldoende. Het zijn boutjes met een treksterkte van 10.9 en die zitten best vast. Zie voor montage de tabellen in het boek. Bij 1ste serie homokineten heb je links risico van los lopen van de bouten. Bij een 2e serie heb je dat risico rechts. Bij de inbusbouten is het wel minder.

Ik vind het altijd moeilijk om uit het blote hoofd zonder het subframe te zien de volgorde op te lepelen. Er staat geen subframe hier naast mijn pc. Dus ga er maar van uit dat er misschien een foutje in de volgorde zit.

1. Asmoeren los.
2. Bij 1ste serie binnenste homokineet de M8 boutjes lossen. Bij 2e serie (met de inbusbouten vanaf de buitenkant) kun je ze altijd wel loskrijgen met de luchttol
3. Naven er af
4. Veeruiteinden omhoog.
5. Fusee er af.
6. Draagarmen er af. Om die lange bout van de bovenste draagarm er uit te krijgen helpt het om de bovenste draagarm helemaal vrij te hebben. Dwz de rubber klos er af en de fusee er af.
7. Veer er af.
8. Motor en bak er af.
9. Subframe uit elkaar vijzen.

In geen geval de veer op de lange bout van de bovenste draagarm laten rusten. Niet direct en ook niet indirect via een blok hout. Als die bout ook maar iets krom gaat heb je een probleem.
geert62

Unread post by geert62 »

Dankjewel Huib,

hier kan ik ook een heel eind mee verder.

beste grten, Geert.
Bert Ewalds

Geert,
Het lukt ook met huis tuin en keuken middelen om die naafmoer los te krijgen, de eerste keer dat ik het deed had ik het subframe er ook al onderuit.
Subframe met twee 4X4 cm balken van de Gamma(Karwei) afgesteund tegen het plafond van de garage (gelukkig balken)
De naaf geblokkeerd met een dikke aluminium strip met daarin gaten op de juiste plaats.
De naafmoer sleutel ex Martin Willems, kun je met een centrale bout vastzetten, zodat die niet wegschiet.
En dan gewoon de garagekrik eronder.
Succes ermee.

Bert
Attachments
naafmoer los.jpg
naafmoer los.jpg (148 KiB) Viewed 870 times
geert62

Unread post by geert62 »

formidabel , complex en creatief !
al moet ik wel zorgen het puntdakje van m'n garage niet omhoog te duwen.

geert.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Briljant, Bert.

Tijdens mijn studententijd deed ik opgravingen op Sicilië in de buurt van Syracuse. Ik kwam daarbij volgende tekening tegen. De tekst er onder heb ik uit het Grieks laten vertalen.

Image

Geef mij een plek om te staan en ik til de aarde op.

De tekening is zo'n 2300 jaar oud. In die tijd gingen er op Sicilië ook al verhalen dat er in de buurt van Syracuse daken van de schuurtjes vlogen.

Ik heb nog wel eens email contact met de achterachterachterkleinzoon van onze beste Ἀρχιμήδης.
Hij zag jouw foto en zag onmiddellijk een andere mogelijkheid.

Je pakt een oude velg of een plaat met gaten voor de wielbouten. Daar aan bevestig je een hefboom N die je schuin naar links onder zet. Zo als op je foto.

Je pakt een tweede hefboom G die schuif je op de steel van het gereedschap. Die positioner je naar links boven zodat je er aan kunt hangen.

Over de duim geschat: als G niet langer is dan N en jouw gewicht niet meer dan dat van motor en bak dan moet je er aan kunnen hangen.
Je kunt nog wat nauwkeuriger rekenen met zwaartepunten, hoeken van de hefbomen etc etc maar dan kun je beter nuttig werk doen als Lanciaatjes restaureren.

Ik zou voor N twee meter pakken en voor G anderhalve meter.
Bert Ewalds

Tsja, er zijn er altijd die nog briljanter zijn dan ik.
Je hebt gelijk Huib!
Doe er je voordeel mee Geert, dan blijft dat puntdakje ook op z'n plaats
Neem wel een stevige stalen pijp voor om die sleutel.
Als die moer met 30KGm vastzit en je hebt 1.5m pijp, dan hoef je maar 20kg te drukken, dat is goed te doen.

Bert
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”