verbruiksmeting

Discussie en vraagbaak over Lybra
piet reinders

verbruiksmeting

Unread post by piet reinders »

Hoe betrouwbaar is de verbruiksmeting? mijn dagelijkse Lybra ( 2 liter benzine) heeft een computer met navigatie, die het natuurlijk niet meer doet, maar de rest wel. Nu ben ik natuurlijk steeds met het verbruik bezig, en als ik de motor warm heb en op een kaarsrechte weg 80 rij met ca 2200 toeren geeft het systeem aan dat ik 1 op 11,3 rij en soms even 1 op 11,8. Dan gebruik ik de resetknop en zie het verbruik ineens omlaag gaan naar 1 op 16, wat zich dan langzaam corrigeert naar 1 op 14/14,2. Rara.... wat moet ik daarbij geloven. Nu heb ik eergisteren een andere 2 liter automaat opgehaald uit Duitsland met een computer zonder navigatie, die weer liters per 100 km meet. En bij deze nieuwe, met 94.000 op de teller is het verbruik een stuk hoger, dat kan toch niet aan de automaat liggen?
JackWess

Re: verbruiksmeting

Unread post by JackWess »

De automaat is wel degelijk een stuk dorstiger hoor, ik kijk er meestal niet eens naar, word er alleen maar onrustig van.8-)

.
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
dickh

Unread post by dickh »

Klopt. Automaten (van alle merken en van alle tijden, tot voor kort) zijn de facto een stuk dorstiger dan handbakken doordat er veel meer mechanica moet worden rondgesleurd voordat het vermogen aan de wielen komt.
Ik heb (na er in de VS een tijdje naar genoegen mee te hebben rondgereden) hier ooit een automaat gehad (een Nissan Maxima QX 2.4 24v, fantastische bak verder) maar die zoop als een coma-puber, wat met West-Europese brandstofprijzen niet leuk was, dus zodra de leaseboer dat toestond het geval ingeruild voor een handgeschakeld karretje. Belangrijk comfort-nadeel van die automaten vond ik overigens het eeuwige "kruipen" in stilstand, het niet/nauwelijks kunnen afremmen op de motor en het gebrek aan controle over de acceleratie m/sec[sup]2[/sup]. Overigens schijnt het dat de laatste paar jaar wel aanzienlijke vorderingen zijn gemaakt in die efficiëntie: veel meer versnellingen en veel mechanische intelligentie is overgenomen door electronische wat het mechanisch-puristisch gezien wel minder fraai, maar een stuk efficiënter maakt.

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
piet reinders

Dat is natuurlijk de verklaring, heb het net nog gemeten, de automaat verbruikt dan ca 2 liter meer op de 100 km. Maar ik blijf zitten met het vreemde verschijnsel bij de handgeschakelde 2 liter dat, als ik de zaak tijdens het rijden reset, het verbruik opeens een stuk minder is. Ook weer vanmiddag. Heen op de kaarsrechte naar Lemmer 1 op 12,5, terug na de reset, 1 op 15, 80 km, 2,200 toeren. Vreemd toch?
dickh

Unread post by dickh »

Tegen wind of bergie-af? (:P)

B)-
piet reinders

nee Dick, windstil, droge weg, banden allemaal 2,3, aardstralen?
de Wit

Unread post by de Wit »

Nee, nieuw gemiddelde dat berekend wordt na het resetten.
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Svo

Unread post by Svo »

Klopt. Na resetten nieuw gemiddelde. Als je al op snelheid bent rij je een stuk zuiniger dan wanneer je op gang moet komen. Zeker met een Lybra. Is meer een snelwegmonster dan een stadsautotje.
dickh

Unread post by dickh »

Eens. Uiteraard is dat de verklaring voor dat reset gedrag. De Lybra begint na koude start pas na iets van 20 a 25km karren acceptabele verbruikscijfers te tonen - die instorten als je een paar stoplicht acceleraties hebt gemaakt :D

B)-
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”