Plakkend dashboard, wie heeft de oplossing?

Discussie en vraagbaak over Lybra
jan freie

Plakkend dashboard, wie heeft de oplossing?

Unread post by jan freie »

Het schijnt dat alle Lybra's vroeg of laat last krijgen van plakkende kunsstof onderdelen in het dashboard: de klep van het handschoenenkastje, de centrale tunnel en de klep van de zekeringen. Kleur maakt niet uit.
Ik heb wat internet-onderzoek gedaan. De meeste informatie staat op het Italiaanse Forum. De oplossing die daar het meest wordt toegepast is demontage van de onderdelen, goed met zeep/allesreiniger schoonmaken, veel water gebruiken, laten drogen, lak/vernis er overheen en klaar.

Maar goed, voordat ik er aan ga beginnen, graag jullie do's & don'ts.

Heeft iemand er al ervaring mee?
Jan Freie

Lancia Y10 1993
Lancia Y 1998
Lancia Lybra SW 2,0 2003
Lancia Y elefantino rosso 1998
Lancia Kappa coupé 1998
Lancia Prisma integrale 1987
Fiat Multipla 1999
Lancia Dedra SW 1,8 1996
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,3 1969
Lancia Flavia berlina 1e serie 1,5 1965
Lancia Y Kaleidos 1997
Lancia Gamma berlina 2e serie 2,5 1987
Lancia Fulvia coupé 1e serie 1,2 1967
Autobianchi A112 1985
hanzie68

Re: Plakkend dashboard, wie heeft de oplossing?

Unread post by hanzie68 »

Wat ik gedaan heb, is de plakkende laag verwijderd tot op het harde kunststof. Dit met een multitool en heel veel geduld, en daarna opgeschuurd. Zo ben je definitief van de plakzooi verlost. Je kunt daarna het spulletje met een laklaag overspuiten, of wrappen met een folie. Het laatste ga ik nu doen. Wordt voor mij de eerste keer :D
Het resultaat zal ik hier op het forum laten zien als ik klaar ben met het eerste probeersel.
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
Martin

Unread post by Martin »

Spiritus is de oplossing !
JackWess

Unread post by JackWess »

Gemixt met Dreft of Dubro inderdaad.

..
Ex: Delta 1.6 GT 1986 - Thema i.e. Turbo 1988 - Kappa 2.4 LX 1995
, Lybra SW comfortronic 2000 en 1.8 Intensa 2003 Heden, K 5.20 T SW
Moderator Lybra en Thesis forum
dickh

Unread post by dickh »

Echt waar? Maar los je daar alleen het plakprobleem mee op of verwijder je daarmee de hele kleurstof-laag? Dat laatste is namelijk niet de bedoeling...
Overigens, als je een beetje doorspit in Google en allerlei fora bekijkt, heeft *ieder* merk hier last van, ook Renault, Citroen, Volvo, VW, Opel, BMW, Mercedes en noem maar op. Het heeft te maken met onder zonlicht week worden en verdampen van de weekmakers in de plastic kleurcoating, waarna de boel gaat kleven. Mijn vorige Lybra (business uitvoering, alles zwart qua interieur) had overigens nergens last van - m'n huidige Emblema met bruinige leather-look op het dashboard plakt overal -yechh...

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
JackWess

Ik heb in de maand nadat ik onze dame kocht, het hele interieur gedaan, vanwege vuil en ellende.
Ook bij mij plakte het wel, dus spiritus gemixt met dreft en heet water, een ruwe maar zachte viscose doek, en poetsen maar.
Duurt even, maar dan heb je wat.
Alles kwam er weer super mooi uit te zien, en het plakken was weer weg.

Nu doe ik het enkel afnemen met heet water en dreft.

Werkt prima, en de auto blijft mooi schoon. (:P)

.
dickh

Unread post by dickh »

Bedankt voor de tip, Jack! Als de vorst uit de lucht is ga ik het proberen ;)

B)-
JackWess

Succes daarmee, laatste tip van de cactus, niet teveel water, en niet te zuinig met de Dreft, je mag daarvan best een flinke scheut doen. B)-

..
hanzie68

Unread post by hanzie68 »

Werkt inderdaad goed. Bedankt voor de tip Martin (tu) Ik heb overigens pure spritus gebruikt. Maar ga ik de middenconsole toch wrappen met een folie. Dit puur en alleen voor het optische. Ik heb een mooie matte 3d cabonlook besteld. Uiteraard zal ik het resultaat met jullie delen B)
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
dickh

Unread post by dickh »

Heb de boel nog niet behandeld (want de vorst is nog niet uit de lucht, see ;( en had zoonlief naast me op een ritje naar Texel, die achteloos z'n spijkerbroek leunde tegen de plakboel. Moet kunnen, maar de knaap is ter bestemming vervolgens uren bezig geweest om de bruine troep uit z'n spijkerbroek te wassen (kreeg ik niet bepaald credits voor), Die plaktroep geeft dus echt af aan aanrakend textiel en vereist dus echt behandeling! Ga er dus zsm mee aan de slag.
Vraag aan Hanzie en Martin: haalt die spiritus alle verf van de plakdelen af, of zorgt dat alleen voor het "ontplakken" ervan? Onder de bruine plaklaag zit overduidelijk een zwarte laag. Ik heb geen behoefte om die zwarte laag tevoorschijn te halen - ik wil alleen af van het plakken van die bruine leatherlook verf, waarbij die kleur behouden blijft maar de plakkerigheid verdwijnt. Wel de lusten maar geen lasten meer dus;)

B)-
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”