Weber 40

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
hdrouck
Posts: 6
Joined: 14 Jan 2013, 22:10

Weber 40

Unread post by hdrouck »

Beste forumleden,

Ik heb nog twee dubbele webers 40 liggen. Zou dit wenselijk zijn deze op de fulvia 1,3 te plaatsen of is er geen winst uit te halen?

mvg
Peter Coolsma
Posts: 177
Joined: 21 Dec 2008, 22:42

Re: Weber 40

Unread post by Peter Coolsma »

Op een Fulvia horen Solexen, of - beter - Dellorto's. Webers zet je op een Alfa.

Even kort door de bocht, maar ik hoop dat ik enige bijval kan krijgen. ;-)
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Weber 40

Unread post by Huib »

Lancia was aandeelhouder van Solex.

Vanwege de narrow V4 constructie van de motor zitten de inlaatkanalen op de kop dichter bij elkaar dan bij een in lijn motor.

Voor zo ver ik weet waren er niet veel Webers waar de kanalen dicht genoeg bij elkaar zaten om op een standaard Fulvia spruitstuk te passen. Enkel voor de 1200's heb ik wel eens Webers gezien.
Dellorto maakte ook carburateurs die zo op het Fulvia spruitstuk passen.

Solexen mits in orde doen het prima. Tussen de diverse Solexen zit ook wel verschil. In de tijd dat de Fulvia geproduceerd werd hadden we ook de oliecrisis. Er werd door vrijwel iedere autofabrikant van alles geprobeerd om de auto's zuinig te laten rijden. De Fulvia's kregen regelmatig een nieuwe versie van de Solex.

De oudere Solexen reageren beter op het gaspedaal. Bij de latere is dat minder maar zitten er weer wat slimmigheden bijvoorbeeld voor bevestiging van de hulpventuri's.

De Solexen die je nu aantreft op Fulvia's hebben een flinke boodschap gedaan. Ze functioneren vrijwel zeker niet meer optimaal. De hele motor met alles wat er op zit heeft wellicht een zelfde aantal kilometers.

De ervaring die ik heb is dat Fulvia's veruit het beste lopen met Solexen die in orde zijn gemaakt door Guilelmo Portelli. Dat is geen klein verschil. Dat is een groot verschil. Mits natuurlijk de rest van de motor ook in orde is.
Bert Ewalds
Posts: 247
Joined: 22 Dec 2008, 00:13

Re: Weber 40

Unread post by Bert Ewalds »

Om in de geest van het seizoen te blijven.......
HO HO HO Peter
Op mijn Flaminia ziten zelfs 3 Webers en wel af fabriek

Prettige dagen

Bert
Peter Coolsma
Posts: 177
Joined: 21 Dec 2008, 22:42

Re: Weber 40

Unread post by Peter Coolsma »

Da's geen Fulvia, Bert... ;-)
Bert Ewalds
Posts: 247
Joined: 22 Dec 2008, 00:13

Re: Weber 40

Unread post by Bert Ewalds »

Maar echt geen Alfa Peter!
MJB
Posts: 1
Joined: 04 Jan 2016, 22:41

Re: Weber 40

Unread post by MJB »

Hallo,

Dit is mijn eerste bericht hier, was hier wat info aan het opzoeken toen ik dit topic tegenkwam :)
Ik ben eigenaar van een Fulvia 1.3 Rallye op Webers! Zo gekocht, niet zelf geïnstalleerd weliswaar. Welk type Weber weet ik niet vanbuiten, kan ik u wel laten weten indien gewenst. Zijn gemonteerd op het originele spruitstuk met nog een tussenspruitstuk:
Image


Een jaar geleden eens op een testbank gezet, ik kom niet aan de originele 87 pk, hij had 76 pk... Koppel was wel bijna perfect, 113 nm, slechts 2 nm minder dan de originele 115 stuks :)
Ik veronderstel een mix van ouderdom van de motor en ontsteking (die ondertussen vernieuwd is), niet optimale afstelling van de Webers en misschien een relatief slecht afgestelde testbank, was nogal een onprofessioneel ding, maar was daar bij toeval belandt en dacht, waarom niet! Ook is mijn inlaatkanaal wel iets langer dan met Solexen, wat de pk's niet ten goede komt maar het koppel (in theorie) wel.
bart
Posts: 220
Joined: 06 Jan 2009, 14:01

Re: Weber 40

Unread post by bart »

Interessant. Mensen vinden het vaak een stoer gezicht om die grote webers, die overduidelijk helemaal niet passen, er op te zetten. Het geeft het idee van heel veel vermogen.
De originele solexen zijn zo slecht nog niet, Lancia was echt niet gek. Ze zijn alleen heel lastig af te stellen waardoor ze nu, vaak tot de draad versleten en met moderne benzine, allemaal niet optimaal staan. Wat dat betreft is weber (en natuurlijk injectie) veel makkelijker. Ik denk dat dat aspect voor racetoepassingen, met zwaar en steeds anders aangepaste motoren, de belangrijkste reden was om (soms) webers te gebruiken

Heb je nog de grafiek die er uit die rollenbank kwam? En heb je daar toen ook lambdawaarden gemeten? Zou leuk zijn om jouw webers eens te vervangen door een goed setje solexen en dan nog eens een meting te doen (op dezelfde bank). Het zou me niet verbazen als je dan meer vermogen blijkt te hebben.

Verder verlies je bovenin vermogen omdat er kelkjes ontbreken voor je carburateurs waardoor de stroming niet optimaal is (of zit er nog wat in de luctfilters?). Zet daar 10cm pijpjes op (ongeveer zoals origineel), en je wint zo een paar pk.
Koos
Posts: 635
Joined: 21 Dec 2008, 23:32

Re: Weber 40

Unread post by Koos »

Ik heb nog een set nette solexen liggen om dit te proberen.
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”