RDW

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Cor

RDW

Unread post by Cor »

Hallo.
ik heb een fulvia berlina 1300 2e serie 1972
heeft 10 jaar in de garage gestaan en wil er weer mee rijden is afgelopen dinsdag voor rdw en apk keuring geweest en is af gekeurd op de volgende punten.
as hoezen dichten niet meer af /stofhoezen van fuseekogels dichten niet af/te veel speling op alle stuurkogels/borging alle stuurkogels aanbrengen.
Ik wil dat zelf gaan vernieuwen /vervangen en ook de onderdelen bestellen via internet of ophalen.
Mijn vraag is zou iemand kunnen vertellen hoeveel/ aantal en welke maat ik nodig heb voor de as hoezen /stofhoezen fuseekogels welke maat /aantal stuurkogels en welke maat er onder de auto zitten
of heeft iemand misschien een foto of tekening van de onderkant van de auto dan kan ik het zelf bekijken of misschien is er wel iemand met een werkplaatsboek (vraagbaak) van de auto.
Ik heb zelf geen brug om er onder te kijken en de keurmeester heeft niet vermeld hoeveel er onder zitten en de maat zit ook verschil in lees ik.
Weet ook iemand waar ik deze onderdelen kan bestelen ik kom uit Purmerend.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Koen

Re: RDW

Unread post by Koen »

Dag Cor,
Blijkbaar de eerste maal dat je op dit forum komt... ;)
Je kan je vraag beter stellen in het Fulvia-gedeelte : scroll naar onder naar NL85 Fulvia, Flavia etc subforum.
Stel je vraag wel opnieuw, want verplaatsing van vragen / onderwerpen heb ik op dit forum nog niet veel weten gebeuren :)

Twee vragen kan ik wel al op antwoorden :
1. het werkplaatshandboek = een CD met hééél veel op, te bestellen ook op deze site.
(direkte link : http://www.viva-lancia.com )
2. onderdelen kan je bestellen bij de beheerder van de site (Huib) : http://www.casa-fulvia.nl/
Naar het schijnt sleutelt die ook aan Fulvia's...

Zoals je mischien merkt : eigenlijk zijn het links die wel ergens aan deze site zijn verbonden.

Het Fulvia gedeelte kan je uiteraard ook eens doorlezen, staat al een berg informatie in die je zoekt.

Veel restauratie-plezier !

Koen
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Verplaatsen van discussie? Goed plan. Zou moeten lukken. Ik ga eens proberen.
Cor

RDW

Unread post by Cor »

-- moved topic --
Cor

Unread post by Cor »

Bedankt Coen voor de reactie
Cor

Unread post by Cor »

Bedankt Huib voor het verplaatsen van de discussie.
fulviabert

Unread post by fulviabert »

Bovenstaande Emperio Ricambi kan je ook verder helpen en ik zou,zoals al aangegeven,de CD bestellen met alle info.
Let wel,dat je voor de aandrijfassen speciaal gereedschap nodig bent (wil je het netjes doen}.
Tevens is het wel handig en verstandig de bladveer op te spannen.
Een brug is wel erg handig hoor,daar je de gehele aandrijving,stuurinrichting lostrekt.
Ik doe het hier ook op een brug,en heb het in een ver verleden een keer boven een smeerput gedaan,en daar wordt je niet echt vrolijk van.

succes,

bert
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Ik heb nog nooit een brug ter beschikking gehad om iets aan de Fulvia te doen.
Alles lukt vlot vanop de grond, met een goede krik en wat kriksteunen.

NU, om een cardan los te krijgen heb je inderdaad een speciale dop nodig. Ik weet niet of de huidige forumsponsors dat in hun aanbod hebben. Ik heb de mijne al een tiental jaar en haalde ze indertijd bij Groco. Maar, ik weet niet of hij nog leeft/werkt/verdeelt/.....
De bladveer zit niet echt in de weg om de cardan te verwijderen, maar ik neem altijd een 2 garagekrik erbij om de ophanging wat op te krikken.
Cardans van de fulvia zijn niet onverwoestbaar en durven toch wel 'klakken' bij het afdraaien. Misschien eerst zeker zijn dat ze goed zijn, anders ben je er aan voor dubbele pret en mogen ze er weer af.
Bij het demonteren van de cardans, kijk ook of het koper plaatje dat met 2 M5 boutjes vastzit op de uitgaande assen van de versnellingsbak dat die nog goed vast zitten.

Voor je gekke dingen doet en de voorste dwarse bladveer opspant met home made balken, stenen, klemmen enzo meer, kijk eerst een aantal youtube filmpjes met als zoektitel: 'Fail' en onthou: die kerels komen er goed van af. Als je met je kop onder het spatbord hangt en de bladveer beslist anders dan vliegen de door u geplaatste attributen je rond de oren. En dat is waarschijnlijk minder lachwekkend.

De stuurgewrichten vervangen is een ander paar mouwen. Lancia's unieke stuurinrichting heeft een heel aantal stuurkogels: 6 stuks als ik zo vanaf mijn bureautje tel zonder onder de auto te liggen. Die uit het vooronder geprutst krijgen is een ander paar mouwen. Doe ik ook op de vloer, maar dan is het met een heleboel vloeken en grommen. Een goeie kogelwipper (niet te groot, niet te klein) is dan zeker aan de orde.

Qua onderdelen kunnen de forumsponsoren u zeker helpen.

Alleszins veel klusgenot. Het zijn niet de leukste klusjes waar je mag aan starten, maar op het eind heb je een fijn sturend karretje!

veel klusplezier

Bart
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”