Draadboom

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
bobrockland71

Draadboom

Unread post by bobrockland71 »

Fulvisti,

Ben mijn draadboom aan het schooonmaken en een aantal kabels wil ik graag vervangen (slecht of gescheurd), het merendeel is overigens nog soepel en goed.

Weet iemand toevallig de mm2 maat van de meest voorkomende kabel, dus die naar de lampen, handrem etcetera.

Op deze site zou ik dan wat willen bestellen, die gast heeft een hoop kabeltjes!

http://www.rdae.nl/en/wire-and-cable/si ... e-065-mm2/

alvast dank!
Bob
bobrockland71

Draadboom

-- moved topic --
bobrockland71

Re: Draadboom

Zo Huib

Dank! En heb jij dit al eens uitgerekend?

:-)
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Bob

Enkele dikke rode naar de zekeringkast zijn 3mm², maar de meeste draden zijn gewoon 1.5mm² of minder.
Ik heb alles omgezet naar 1.5mm², buiten de dikke rode, die heb ik origineel gehouden in dikte.

Alle stekkertjes heb ik vervangen met nieuwe vrouwkes en mannekes voor een goede geleiding: de kabelboom opnieuw netjes 'invlechten' is dan weer andere koek als je het ding helemaal gesloopt hebt....

Massapunten zijn meestal heikele punten, goeie massaknopen zijn heel belangrijk, zeker aan een vers geverfde koets.

succes

Bart
bobrockland71

Dankjewel Bart! Ga ook al die stekkertjes nieuw maken, best leuk klusje ook ;-)
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Dat heb ik nog uitgerekend in de tijd dat zulks nog ging met de rekenliniaal. :S

Als je het een beetje in laat werken zie je dat het niet veel uitmaakt zoals Bart al zegt. Als je denkt dat het wel uitmaakt kun je altijd even terug gaan naar de rekenpagina's.

Let op. Bart heeft een 2e serie. Bij de 1ste serie zijn er meer verschillende diktes. Die staan ook aangegeven op het schema. Er is bijvoorbeeld een draad waar de stroom van 4x groot licht door gaat. Dat is bij 2e serie niet het geval.

Ik zou met Rick overleggen voor een goede combinatie draaddikte, krimpkontakten en krimptang.
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Ik zou geen stekkers vervangen waar het niet nodig is. Goed is goed. Je kunt met een universeel meter alles doormeten. Verder visueel controleren.
De draadboom in zijn geheel kun je goed reinigen in het ultrasoon bad inclusief de relais e.d.. Wel drogen in een vacuümoven op 40 - 60 gr C.

Als je de oven vacuüm trekt verdampt water al bij een lage temperatuur. Je hebt dan overigens ook weinig convectie in de oven.
Oventje is simpel te maken van wat planken, thermostaatje, verwarmingselement en aansluiting voor de stofzuiger. Vanwege gebrek aan convectie in vacuüm eerst de boel opwarmen en dan pas de stofzuiger aanzetten.
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Rick Donckers staat ook dikwijls op oldtimerbeurzen. Ik heb bij hem ook de benodigdheden gekocht: combinatietang (er zijn diverse mogelijkheden, maar slechts enkele die hun ding doen), stekkertjes en draad. De stekkertjes: ik heb 100 vrouwkes en mannekes gekocht.

Ik heb zoals eerder gezegd alle stekkertjes vervangen want ergens in de eerste 30 levensjaren van de zag heeft het ooit fel gefikt onder het dashbord en de toenmalige eigenaar had het maar bric a brac opgelost 1 kleur draad en kermisstekkertjes.

Ik ben zot van vreugdevuur, vuurwerk en andere pyromaan-attractieve bezigheden, maar een nieuwe vuurhaard onder het dashbord zag ik niet meteen zitten, dus daarom alle stekkers vernieuwd en alle originele kleurcodes terug voorzien.
bobrockland71

Wat is de goede tang Bart? Ik maak de kabelboom met de hand schoon met Zwitsal babydoekjes, werkt als een tiet! En alles gaat even door mijn handen, met het schema erbij leer ik zo weer wat :-)
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”