De TG-presentatoren hebben altijd wel een zwak gehad met Lancia. En als we de lijn doortrekken: heel wat autojournalisten hebben er een zwak mee: Wim O Weernink, Kevin Kersemans (Autogids), ...
En toegegeven: Lancia is ook wel een merk voor liefhebbers van techniek. Lancia (tot het Fiat-tijdperk) werd geleid door Ingenieurs en niet door boekhouders. Als je bekijkt hoe een Fulviaatje in mekaar zit, dat kon vele malen goedkoper, maar niet beter gemaakt worden. En dan was de Fulvia al een wagen gemaakt in crisistijden bij Lancia. De Aurelia's en de vooroorlogse Lancia's, daar zijn geen superlatieven genoeg voor om de ingenieuze techniciteit te beschrijven; en dat valt natuurlijk op in een wereld van plastic, bewust ingebouwde veroudering en eenheidsworst.
Maar we hadden het over Top Gear's belhamel Clarkson. Alhoewel ik een fan ben van het eerste uur, was er maar 1 uitweg meer om deze losgeslagen ego-tripper te muilkorven: ontslag. Jammer maar helaas. Hij heeft al tientallen keren sancties gekregen (veelal over zijn houding en uitspraken), maar iemand slaan is nooit slim. Alle feiten rond het verhaal zullen we nooit kennen, maar het is niet de eerste keer dat hij in opspraak kwam. En ooit houdt het op, zelfs voor de koning der kijkcijfers (en dus inkomsten voor de bbc).
Waarschijnlijk gaan we nu allemaal een abonnementje op Netflix moeten kopen als we nog willen genieten van hun uitspattingen, maar time will tell.
Het enige wat ik me nog herinner over Clarckson versus Fulvia, was dat hij het een 'Rorty Sorbet' noemde.
http://lihou.co.uk/rortysorbet/The_Rorty_Sorbet.html