advies gevraagd

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
fulviabert

advies gevraagd

Unread post by fulviabert »

Hallo iedereen,wie heeft ervaring bij het repareren van een schroefdraad gat in de cilinderkop waarmee je een nokkenaslager kap vast zet?
Ik ontdekte onlangs enig koelwater in de cilinderkop dat bleek weg te komen uit een bout gat.
In het verleden heeft een onverlaat een helicoil vernieuwd door eerst dwars door de cilinderkop te boren.
Vervolgens wordt er een balletje kit onderin het bout gat gestopt vergezeld met een onkundig gemonteerde helicoil.
Ik denk nu aan een schroefdraad bus met een bodem erin,die er met loctite te monteren.
Veel ruimte is er ook weer niet en een stalen schroefdraad bus van Wurth kan de job doen,maar dan moet er weer een balletje kit onderin,en daar ben ik geen voorstander van.
Vandaag een draad bus proberen te draaien op de draaibank,maar buitenwerks M10 en binnenwerks M8 is geen optie.(te dun)
Zijn er andere opties bekend bij een van jullie?
Het is nu zo langzamerhand het laatste item wat moet gebeuren voordat ik eindelijk met mijn auto de weg op kan.
Een nieuwe helicoil zoals er in hoort te zitten is eigenlijk niet meer op een normale manier mogelijk(daar is het schroefdraad gat te erg voor beschadigd.
Elk uitgevoerd advies is welkom.

Vast bedankt

bert
Huib
Site Admin

Re: advies gevraagd

Unread post by Huib »

Vervelend Bert.

Ik heb net twee 1300 motoren afgewerkt. Daar waren de helicoils gelukkig goed en bleven ook goed. Bij een liep er trouwens koelwater uit tussen blok en kop . Motor er weer uit. Kop er af. Bleek dat de stalen ringen tot 1,40 waren samengeperst. Pakking materiaal zelf 1,20. De koppakking was aan beide kanten nat. Gister nieuwe competitie koppakking gemonteerd. Die lijkt nu dicht.

Ben ook met een 1.6HF motor bezig. Van de 14 gaten voor die M8 bouten van de nokkenaskappen zijn er 7 slecht. In vier zitten tapeinden. Bij drie draaien de M8 bouten door als je ze op koppel wilt zetten. Alle gaten voorzie ik van M8 bussen. Nieuwe helicoils heeft niet zo veel zin want je tapt geen verse schroefdraad. Ik weet niet of er een "overmaat" helicoil bestaat.

Is het monteren van een tapeind geen oplossing?
fulviabert

Bedankt Huib, een draadeind monteren is inderdaad een optie die ik al op mijn lijstje had staan.
Een draadbus is normaliter zonder bodem,dus dan moet er een afdichting onder in het gat.
Met een tapeind is dit probleem wel opgelost als je deze met loctite verlijmd.
Ik denk ook wel dat het hier op uit gaat draaien en ik zal er de komende week een maken van 8.8 materiaal.
Moet wel even kijken of alles dan nog op een normale manier te de en monteren is,want het betreft de middelste lager kap van de uitlaat nokkenas.

bert
bart

Unread post by bart »

Ik heb een tap M11. Daar heb ik draadbussen mee gemaakt voor in de kop. M8 binnen, M11 buiten. En dan een lange bus maken met een ingeschroefd M8 stopje met locktite. Beter dan een klodder kit!
fulviabert

Bart, dat is ook een goede oplossing.
Met die tap M11,kom je dan niet in de problemen met de pasbus?
Of is er dan nog net een rand over om deze te laten steunen?
Heb je de bus van staal of van een alu legering gemaakt?

bert
bart

Unread post by bart »

Pasbus is 12. Daarom wilde ik ook geen M12 tappen.
Busjes waren van staal.
Als je wilt kan je de tap wel even lenen.
fulviabert

Bart,ik waardeer je aanbod,,maar ik denk dat ik M11 wel in het tap/snij gereedschap heb zitten.
Ik zal a.s. week nog even kijken,en als ik die niet heb,maak ik graag gebruik van je aanbod.
Het gaat met M11 inderdaad net goed met de pasbus.
Ik zal er nog even een geleidersteun bij maken om in ieder geval haaks tov de kop te boren.
Ik had ook al gekeken naar andere schroefdraad (engels , witworth), ivm de te boren diameter in de kop.
Ik denk ook dat de draadbus de voorkeur heeft tov het tapeind.
Ik weet niet of het een probleem zou worden,maar je moet dan de gehele tuimelaar as over de tapeinden schuiven voor de en montage en of dit ge ruimte heeft...?
Ik zal wel een aantal foto's posten,als het af is.
Bedankt,

Bert
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Met tapeinden op de uitlaatnokkenas moet je de motor op de bok hebben om de kappen los te halen / te monteren. In de auto gaat dat niet lukken.

Briljante oplossing die M11 bussen, Bart.

Zijn ze ergens te koop of is het zelf draaien?
bart

Unread post by bart »

M11 heeft spoed 1,5. Dat is lekker grof in het aluminium.

Even off topic; ik heb vandaag een paar uur staan fresen en uit een blok Al7075T6 (hard, sterk aluminium) een tuimelaar gemaakt met een naaldgelagerd rollertje. Het rolletje is uit een Ford Transit mk7, het was het enige rolletje wat ik kon vinden met een diameter van 25mm. Ben er wel blij mee, het ziet er mooi uit en is heel sterk en 18 gram lichter dan een origineel (ruim 15%). Nog 7 te gaan. Ik moet alleen nog een tijdje wachten om het in de praktijk te proberen, want ik heb nog steeds geen krukas.
Attachments
img_2399.jpg
img_2399.jpg (106.62 KiB) Viewed 864 times
img_2396.jpg
img_2396.jpg (124.9 KiB) Viewed 864 times
Koos

Unread post by Koos »

Bart waarom is de diameter van 25 mm zo belangrijk ?
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”