Eerste storing met de Thesis

Discussie en vraagbaak over Thesis
lanciathema.nl

Eerste storing met de Thesis

Unread post by lanciathema.nl »

Vandaag is het dan toch gebeurd. Na 80 duizend probleemloze kilometers rijd ik en slaat ineens de motor af. Motorstoringslampje gaat aan, waarschuwing knippert en vertelt dat er een probleem is met het motor controle systeem. Opvallend is dat ik vorige week het luchtfilter heb vervangen. Zou de LuchtMassaMeter daarbij kapot zijn gegaan? Spannend! Ik kon weer starten en wegrijden. Daarna meteen weer uit en dezelfde meldingen. Stekker van de LMM zat er gewoon in. Toch weer gestart en naar huis kunnen rijden. Vanmiddag even naar de dealer om hem uit te laten lezen. Ik ben benieuwd!
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
gergely

Re: Eerste storing met de Thesis

Unread post by gergely »

of de nokkenassensor wellicht?
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
lanciathema.nl

Het is de LMM in combinatie met de luchttemperatuur gaf deze een foutmelding. Nu zit ik in dubio. De LMM moet uit Italie komen en kost een lieve € 265 ex BTW. Inmiddels rijdt de auto weer als vanouds. Kan een LMM een tijdelijke hick up hebben of moet ik hem nu vervangen of een tweedehandsje in de achterbak leggen? De garage gaf wel aan dat een namaak luchtfilter soms ervoor kan zorgen dat er vocht in de LMM komt, Het klopt dat ik laatst dit filter heb vervangen. Wellicht zijn toen ook de problemen begonnen? Is eenmaal een foutmelding direct de conclusie dat de LMM afgeschreven is?
gergely

Unread post by gergely »

Als de thesis nu weer goed rijdt, zou ik de foutmelding (laten) wissen en pas aktie ondernemen als het zich weer voordoet.
Het zal niet de eerste keer zijn, dat het zelfgenezend vermogen van de thesis eea zelf oplost!(tu)
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
Space

Unread post by Space »

lanciathema.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is de LMM in combinatie met de
> luchttemperatuur gaf deze een foutmelding. Nu zit
> ik in dubio. De LMM moet uit Italie komen en kost
> een lieve € 265 ex BTW. Inmiddels rijdt de auto
> weer als vanouds. Kan een LMM een tijdelijke hick
> up hebben of moet ik hem nu vervangen of een
> tweedehandsje in de achterbak leggen? De garage
> gaf wel aan dat een namaak luchtfilter soms ervoor
> kan zorgen dat er vocht in de LMM komt, Het klopt
> dat ik laatst dit filter heb vervangen. Wellicht
> zijn toen ook de problemen begonnen? Is eenmaal
> een foutmelding direct de conclusie dat de LMM
> afgeschreven is?
-
Ik weet niet wat voor Thesis type je hebt, maar heb je een Fiat/Lancia onderdeelnummer of Bosch nr. voorhanden?
Wat ik wel weet is dat ik hem wel ergens kan vinden voor onder de €100,- Laat maar even een bericht achter kan ik even zoeken voor je.
850 Coupe en Special, 128, 124 Special T1600, Ritmo 85S, 131 Racing, Kappa 2.0 LS, Tipo DGT en SX, Croma 1.8, Thesis 2.4 since 2022
lanciathema.nl

Bedankt voor het meedenken. Onder de € 100 kom je op Chinese immitatie. Die zorgen voor een heel andere karakteristiek dan het origineel. Ik geef dus liever iets meer uit.
Space

Unread post by Space »

lanciathema.nl Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bedankt voor het meedenken. Onder de € 100 kom
> je op Chinese immitatie. Die zorgen voor een heel
> andere karakteristiek dan het origineel. Ik geef
> dus liever iets meer uit.

Zonde van je geld...(td)

Deze LMM's zitten ook op heel veel andere EU auto's en worden geproduceerd door div. Europese bedrijven.
Mapco, Pierburg, Bosch etc. Hieronder zomaar even een voorbeeld.
http://www.ebay.de/itm/Luftmassenmesser ... 3cdafb66e8

.
850 Coupe en Special, 128, 124 Special T1600, Ritmo 85S, 131 Racing, Kappa 2.0 LS, Tipo DGT en SX, Croma 1.8, Thesis 2.4 since 2022
lanciathema.nl

Tweede storing met de Thesis

En meteen de tweede storing te pakken. Ik rijd op de snelweg en langzaamaan begint de auto te trillen. Bij gas erop meer, bij gas eraf niet. Vooral rond de 100km per uur. De snelheid die je het meest rijdt in NL.
Analyse:
- Optrekken met vol gas in zijn twee gaat perfect, er is dus geen sprake van een kapotte bobine. Dan had hij wel geprotesteerd
- Geen trilling met gas los, geen onbalans in de wielen, zijn ook net met de winterbanden geheel gebalanceerd
- In alle verzetten; 3,4 en 5 dezelfde trilling, dus niet de bak
- Aandrijfassen?
Onze Thesis god gebeld. Die vertelt een verhaal over vet en aandrijfassen. Ze zitten anders in elkaar dan ik gewend ben. Ik moet met de ouderwetse vetspuit aan de slag en de aandrijfassen smeren. Dat veroorzaakt de trilling. Dat wordt de nieuwe uitdaging, vooralsnog staat de Thesis even stil.
lanciathema.nl

Re: Tweede storing met de Thesis

En ook de tweede storing is weg! Ik heb vet gespoten in de homokieneten (zo noem ik ze maar, het zijn andere dingen) die tegen de bak aanzitten. Dat zijn een soort geleidehulzen waarin de aandrijfas heen en weer kan schuiven. De linksvoor was droog. Ik heb een vetspuit gekocht en vet voor homokieneten en dit er rijkelijk ingespoten. Het lastigst was nog het terugplaatsen van de knelring over het rubber. Ik heb geprobeerd ze te hergebruiken, dat werkt niet. Koop dus nieuwe of zoals ik deed, plaats grote tire wraps dat gaat sneller. Na een proefrit geen trillingen meer. En dat is fijn zeg! Ik wa snu klaar voor 40 euro inclusief de aanschaf van de vetspuit.
inc10521

Re: Tweede storing met de Thesis

Unread post by inc10521 »

Dank voor deze tip :-)
[img]http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... _Small.jpg[/img]
*
*
M e t - e e n - T h e s i s - w o r d t - r i j d e n - r e i z e n :)
_______________________________________________________________________________________________
Thesis 2.4 JTD 20V Elegante '07 172.000 | 690A grigio rossini | 401 Natur Poltrona
Ex.Thesis 2.4 JTD 20V Emblema '03 403.000 | 678 grigio cellini | 410 Tabacco Poltrona
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 429.000km | Donkerblauw Metalic | Blauw Velours
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 187.000 | Antraciet Metalic | Blauw Alcantara
Ex. Kappa 2.4 20V LS '96 473.300 | Groen Metalic | Geel Poltrona
Ex. Kappa 2.4 JTD LS '00 412.300km | Zwart Metalic | 615 Beige Alcantara
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”