Rempedaal bikkelhard
Rempedaal bikkelhard
Ik heb het volgende probleem met de (Girling)remmen van mijn Fulvia S2: in de eerste kilometers voelt het rempedaal normaal maar naarmate je verder rijdt, wordt het bikkelhard en gaat de auto steeds meer 'vanzelf' remmen (in de neutrale stand merk je het best, want dan rolt hij duidelijk minder). De velgen worden ook behoorlijk vuil… Ik heb recentelijk de remmen ontlucht.
Bedankt.
Bedankt.
-
- Posts: 653
- Joined: 17 Dec 2008, 20:12
Re: Rempedaal bikkelhard
Als ik dat zo hoor heeft het misschien te maken met een eigenzinnige bekrachtiger.
Je kunt proberen om de vacuumslang van het inlaatspruitstuk naar de bekrachtiger dicht te maken en dan nog eens proef rijden, wel voorzichtig want zonder bekrachtiger is het heel hard trappen om nog te remmen.
Je kunt proberen om de vacuumslang van het inlaatspruitstuk naar de bekrachtiger dicht te maken en dan nog eens proef rijden, wel voorzichtig want zonder bekrachtiger is het heel hard trappen om nog te remmen.
Re: Rempedaal bikkelhard
Als de plunjers in de hoofdremcilinder in ruststand staan, is er juist voor de cups en gaatje vanuit het reservoir. Dat gaatje moet altijd open zijn (tenzij je aan het remmen bent). Als de remvloeistof in je circuit opwarmt en uitzet moet die door dat gaatje terug kunnen stromen in het reservoir.
Ik heb het idee dat de plunjers niet meer helemaal terug komen. Als er met het pedaal niets bijzonders is gebeurd en ook de pin op de servo niet vanzelf langer is geworden, dan is het corrosie / vuil op de plunjers zelf. Met name de eerste (vanaf het pedaal geteld) plunjer is gevoelig daarvoor.
Ik heb het idee dat de plunjers niet meer helemaal terug komen. Als er met het pedaal niets bijzonders is gebeurd en ook de pin op de servo niet vanzelf langer is geworden, dan is het corrosie / vuil op de plunjers zelf. Met name de eerste (vanaf het pedaal geteld) plunjer is gevoelig daarvoor.
Re: Rempedaal bikkelhard
Controleer eens of je pedaal wel voldoende terug omhoog beweegt. Misschien wordt de slag terug mechanisch gelimiteerd.
Ik heb namelijk hetzelfde meegemaakt met mijn Fiat 124 Spider nadat ik mijn remlichtschakelaar (trekveer op het pedaal) vervangen had. Dit leverde onderweg problemen op omdat hij "vanzelf" en steeds harder ging remmen. Wegenwacht liet wat remvloeistof ontsnappen op de leidingnippels waarnaar het opgelost leek totdat er een paar keer geremd was. Diagnose was dat de hoofdremcilinder kapot was en dat ik "zonder te remmen" naar huis kon rijden. Thuis nog eens goed naar gekeken en het bleek dat het rempedaal iets te weinig slag terug had waardoor, zoals Huib beschrijft, remvloeistof niet naar het reservoir terug kon stromen. Dit verholpen waarna het weer prima werkte.
Ik heb namelijk hetzelfde meegemaakt met mijn Fiat 124 Spider nadat ik mijn remlichtschakelaar (trekveer op het pedaal) vervangen had. Dit leverde onderweg problemen op omdat hij "vanzelf" en steeds harder ging remmen. Wegenwacht liet wat remvloeistof ontsnappen op de leidingnippels waarnaar het opgelost leek totdat er een paar keer geremd was. Diagnose was dat de hoofdremcilinder kapot was en dat ik "zonder te remmen" naar huis kon rijden. Thuis nog eens goed naar gekeken en het bleek dat het rempedaal iets te weinig slag terug had waardoor, zoals Huib beschrijft, remvloeistof niet naar het reservoir terug kon stromen. Dit verholpen waarna het weer prima werkte.
Charles
Lancia Fulvia Sport 1,3 1968
FIAT Sportspider 124 1969
Innocenti Cooper 1300 1973
Land Rover 88 Series II 1960
Alfa Romeo 159SW 2007
Lancia Fulvia Sport 1,3 1968
FIAT Sportspider 124 1969
Innocenti Cooper 1300 1973
Land Rover 88 Series II 1960
Alfa Romeo 159SW 2007
Re: Rempedaal bikkelhard
Bij mij kwam het pedaal wel terug en had dan speling ,maar had het stelboutje tussen de bekrachtiger en de plunger te weinig speling
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
Re: Rempedaal bikkelhard
Ik herken het probleem. Bij mij bleek de voorste (de eerste als de stop van de hoofdremcilinder losdraait) veer te slap om de cupjes goed terug te duwen als alles op bedrijfstemperatuur was. Koud werkte alles prima, warm niet. Het retourgaatje voor de olie kwam net niet voldoende vrij; de ergste druk ontsnapte, maar er bleef steeds wat druk over om de blokken tegen de schijf aan te houden. Je kan snel uitvinden welk circuit het betreft door, als je het probleem aantreft, één voor één de remleidingen op de hoofdremcilinder een stukje los te schroeven. Spuit er meteen een paar druppels olie uit na de eerste halve slag, dan heb je hem te pakken. Het wiel draait dan ook meteen weer soepel.
Eerst eens geprobeerd met een paar sluitringen achter de veer (om hem wat sterker te maken): probleem opgelost. Toen een wat sterkere veer gezocht en die erin gedaan.
Overigens zijn de beide veren in de remcilinder niet identiek. Als je ze verkeerd om erin hebt, dan werkt het systeem ook niet goed.
Eerst eens geprobeerd met een paar sluitringen achter de veer (om hem wat sterker te maken): probleem opgelost. Toen een wat sterkere veer gezocht en die erin gedaan.
Overigens zijn de beide veren in de remcilinder niet identiek. Als je ze verkeerd om erin hebt, dan werkt het systeem ook niet goed.
-
- Posts: 247
- Joined: 22 Dec 2008, 00:13
Re: Rempedaal bikkelhard
Miguel,
Heb je je remmen ontlucht door middel van het vele malen intrappen van het rempedaal om zo de vloeistof en de luchtbellen er door te pompen?
Zo ja, dan is de opmerking van Huib waarschijnlijk de belangrijkste.
Reden is dat je bij het op die manier ontluchten, het pedaal dieper intrapt dan normaal en dus de vuilrand die aan het eind van het normale traject van de cups op den duur in de boring ontstaat, een eindje hebt opgeschoven zodat die wellicht nu voor het gaatje zit.
Ik ken het Girling systeem van de S2 verder niet, weet dus niet of je kunt proberen dat gaatje door te prikken zonder de cups te mollen.
Anders wordt het waarschijnlijk revisiesetje kopen en hoofdremcilinder reviseren.
Heb je je remmen ontlucht door middel van het vele malen intrappen van het rempedaal om zo de vloeistof en de luchtbellen er door te pompen?
Zo ja, dan is de opmerking van Huib waarschijnlijk de belangrijkste.
Reden is dat je bij het op die manier ontluchten, het pedaal dieper intrapt dan normaal en dus de vuilrand die aan het eind van het normale traject van de cups op den duur in de boring ontstaat, een eindje hebt opgeschoven zodat die wellicht nu voor het gaatje zit.
Ik ken het Girling systeem van de S2 verder niet, weet dus niet of je kunt proberen dat gaatje door te prikken zonder de cups te mollen.
Anders wordt het waarschijnlijk revisiesetje kopen en hoofdremcilinder reviseren.
Re: Rempedaal bikkelhard
Inderdaad Bert, dat heb ik gedaan. Maar, in dat geval, waarom zijn dan de eerste kilometers altijd probleemloos?
Hartelijk bedankt voor jullie hulp, ik ga (hopelijk) in het wekend aan de slag!
Hartelijk bedankt voor jullie hulp, ik ga (hopelijk) in het wekend aan de slag!
Re: Rempedaal bikkelhard
Ik heb dit probleem in het begin dat ik mijn 2000 HF (ook Girling) had, ook gehad: eerste kilometers niets aan de hand, daarna begon de auto steeds meer te remmen doordat de remvloeistof opwarmde/uitzette en de druk niet weg kon, met als resultaat de zuigers naar buiten drukken, nog meer aanlopen en nog meer warmteontwikkeling/uitzetten en nog meer remmen.
In eerste instantie dacht ik aan de remslangen, omdat oude remslangen ook nog wel eens een vernauwing kunnen krijgen. Met de pedaalkracht trap je daar doorheen, maar terugstromen kan ie moeilijk of niet waardoor de zuigers naar buiten worden gedrukt. Remmen warmen op, vloeistof zet uit en enige kant dat het op kan is de zuigers verplaatsen. Maar met slangen is het wel toeval als dat dan aan beide kanten tegelijk optreedt.
Uiteindelijk bleek ook bij mij het compensatiegaatje in de hoofdremcilinder niet goed vrij te komen. Met een slangetje op een stukje oude remleiding te blazen in de aansluiting van de remleiding bevestigde dat de druk niet wegkom bij HRC in rust. Ik merkte dat als ik de HRC losdraaide van de bekrachtiger dat ie zich meteen een millimeter of 5 van de bekrachtiger afdrukte. Door de stift iets te verstellen, HRC weer vastzetten op de bekrachtiger, en de eerdergenoemde "blaastest" doen, en dit te herhalen totdat de druk bij de blaastest wel weg kon heb ik de juiste positie van de stift gevonden.
Normaal gesproken zolang er niemand aan de stift heeft gedraaid is het eerder denkbaar dat er zich vuil heeft opgebouwd waardoor het compensatiegaatje verstopt is geraakt. Bij mijn auto waren er echter al diverse problemen met de remmen bij aanschaf waardoor alles nazien nodig was.
Er blijft echter één dingetje dat ik niet helemaal begrijp. Zoals in de bijlage van de Concise repair shop manual van de lancia 2000, zijn nummers 5 en 10 de vulgaatjes/compensatiegaatjes. Bij mijn HRC zit gaatje 5 er echter niet. Het vullen vereiste wat inventiviteit (met een stukje remleiding en slangetje buitenom uit het reservoir aanzuigen door met het rempedaal te pompen). Wat ik echter niet begrijp is hoe de toegenomen druk bij opwarmen van de remvloeistof in het voorste circuit wordt gecompenseerd bij ontbreken van (5), als de voorste plunjer (3) al tegen de aanslag (6) zit? M.i. kan dit alleen als de plunjer 3 niet tegen de stop 6 zit, want dan is er bij toenemende druk mogelijkheid om het hele zaakje weg te drukken. Is dit de reden dat de veren C1 en C2 verschillend zijn? Of maak ik een denkfout?
Ik ben wel benieuwd of er verschillende Girling HRC met en zonder compensatiegaatjes zijn?
In eerste instantie dacht ik aan de remslangen, omdat oude remslangen ook nog wel eens een vernauwing kunnen krijgen. Met de pedaalkracht trap je daar doorheen, maar terugstromen kan ie moeilijk of niet waardoor de zuigers naar buiten worden gedrukt. Remmen warmen op, vloeistof zet uit en enige kant dat het op kan is de zuigers verplaatsen. Maar met slangen is het wel toeval als dat dan aan beide kanten tegelijk optreedt.
Uiteindelijk bleek ook bij mij het compensatiegaatje in de hoofdremcilinder niet goed vrij te komen. Met een slangetje op een stukje oude remleiding te blazen in de aansluiting van de remleiding bevestigde dat de druk niet wegkom bij HRC in rust. Ik merkte dat als ik de HRC losdraaide van de bekrachtiger dat ie zich meteen een millimeter of 5 van de bekrachtiger afdrukte. Door de stift iets te verstellen, HRC weer vastzetten op de bekrachtiger, en de eerdergenoemde "blaastest" doen, en dit te herhalen totdat de druk bij de blaastest wel weg kon heb ik de juiste positie van de stift gevonden.
Normaal gesproken zolang er niemand aan de stift heeft gedraaid is het eerder denkbaar dat er zich vuil heeft opgebouwd waardoor het compensatiegaatje verstopt is geraakt. Bij mijn auto waren er echter al diverse problemen met de remmen bij aanschaf waardoor alles nazien nodig was.
Er blijft echter één dingetje dat ik niet helemaal begrijp. Zoals in de bijlage van de Concise repair shop manual van de lancia 2000, zijn nummers 5 en 10 de vulgaatjes/compensatiegaatjes. Bij mijn HRC zit gaatje 5 er echter niet. Het vullen vereiste wat inventiviteit (met een stukje remleiding en slangetje buitenom uit het reservoir aanzuigen door met het rempedaal te pompen). Wat ik echter niet begrijp is hoe de toegenomen druk bij opwarmen van de remvloeistof in het voorste circuit wordt gecompenseerd bij ontbreken van (5), als de voorste plunjer (3) al tegen de aanslag (6) zit? M.i. kan dit alleen als de plunjer 3 niet tegen de stop 6 zit, want dan is er bij toenemende druk mogelijkheid om het hele zaakje weg te drukken. Is dit de reden dat de veren C1 en C2 verschillend zijn? Of maak ik een denkfout?
Ik ben wel benieuwd of er verschillende Girling HRC met en zonder compensatiegaatjes zijn?
- Attachments
-
- 2014-11-05 12.08.10 pm.jpg (175.16 KiB) Viewed 896 times
Re: Rempedaal bikkelhard
Bij de eerste kilometers is alles nog koud. Het probleem komt pas als de remvloeistof uit zet als gevolg van opwarming.
Ik zou beginnen met de hoofdremcilinder. Er kan natuurlijk van alles aan de hand zijn maar het meest voorkomend is dat de 1ste plunjer niet terug komt. Die is van messing en gaat door een O ring die in de wand van de cilinder zit. Die blokkeert vaak door ophoping van vuil en corrosie. Ik polijst dat messing deel van de plunjer altijd tot het spiegelglad is.
De hoofdremcilinder van de 2e serie Fulvia wijkt af van alle andere hoofdremcilinders. Hij wijkt zelfs af van de hoofdremcilinder zoals die getekend is in het Concise Workshop Manual voor de 2e serie Fulvia. Het terugloopgaatje voor de 2e drukkamer ontbreekt.
De 2e plunjer bestaat uit 2 delen die zodanig over elkaar schuiven dat de terugloop niet naar het reservoir is maar naar de compensatiekamer.
Zie ook http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... _threads=0
Die twee delen zitten soms vast.
Ik zou beginnen met de hoofdremcilinder. Er kan natuurlijk van alles aan de hand zijn maar het meest voorkomend is dat de 1ste plunjer niet terug komt. Die is van messing en gaat door een O ring die in de wand van de cilinder zit. Die blokkeert vaak door ophoping van vuil en corrosie. Ik polijst dat messing deel van de plunjer altijd tot het spiegelglad is.
De hoofdremcilinder van de 2e serie Fulvia wijkt af van alle andere hoofdremcilinders. Hij wijkt zelfs af van de hoofdremcilinder zoals die getekend is in het Concise Workshop Manual voor de 2e serie Fulvia. Het terugloopgaatje voor de 2e drukkamer ontbreekt.
De 2e plunjer bestaat uit 2 delen die zodanig over elkaar schuiven dat de terugloop niet naar het reservoir is maar naar de compensatiekamer.
Zie ook http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... _threads=0
Die twee delen zitten soms vast.