Accu-accessoire ?

Discussie en vraagbaak over Lybra
Stupendo

Accu-accessoire ?

Unread post by Stupendo »

Beste Lybristi,

Ik moet nog verslag doen van het één en ander maar ben inmiddels drie problemen verder, later meer.

Nu even dit. Ik wilde met die sloerie - pardon - Grande Dame - weg, maar mevrouw had er geen zin in. Bij het starten een hoop geratel van onder het dashboard vandaan, alle dashboardlampjes gaan aan, maar er wordt niet gestart. Ik meen ook geen startmotor te horen, tenminste het geratel leek me meer van een relais of iets dergelijks. Enfin, mogelijke oorzaak: accu overleden. Bij onbelaste meting netjes 12,3 Volt gemeten, maar bij belaste (tijdens starten) meting slechts 2,3 Volt. Ik meen dat de spanning bij het starten ook hoog moet zijn dus zal de accu overleden zijn. Spanning "stort" bij het starten namelijk volledig in.

Nou wilde ik een accubooster op de accu aansluiten maar daarvoor moest ik eerst een plastic doosje met kabels en nog wat metaal er in van de accu af schroeven. Ik heb nog nooit eerder een auto gehad, waarbij iets dergelijks op de accu gemonteerd zat.

Zie foto. Correctie, foto is 2,2 MB en dat kan niet. Het is een Bosch S4-accu, heb wel eens gelezen één van de beste.

Mijn vraag: wat is het en kan ik zonder deze unit ook gewoon starten?. Op het stickertje staat "constant stroom". Ik heb nog niet kunnen zien hoe oud de accu is. Volgens mij heb ik geen alarmsysteem...

Ciao, Stupendo
Reinier666

Re: Accu-accessoire ?

Unread post by Reinier666 »

Ik zag dit verleden week toen ik een buurman hielp met starten ook voor het eerst in mijn leven.
Was lastig om de klem op te zetten, maar het lukte uiteindelijk wel.

Dus ook ik ben zeer benieuwd waar dit voor is ;)
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
DanteVortex

Unread post by DanteVortex »

De pluspool is afgeschermd. Je schuift het plaatje naar achteren en dan til je het op. Vervolgens kan je gewoon iets van een startkabel of booster aansluiten, al is de ruimte wat klein dus het is wat lastig.

Verder als je accu "opeens" leeg is, dan is deze vaak gewoon dood. Een nieuwe accu is de enige optie. Wel kan je het eerst eens proberen om deze gewoon op te laden. Duurt een dag, maar dan weet je het zeker.

Ik heb ooit al eens iets dergelijks gehad. Accu's kunnen gewoon jaren lang geen problemen geven, en opeens van de een op de andere dag zijn ze dood. Een fatsoelijke accu kost iets van 100 Euro, dus zo heel erg duur is het ook niet.
Stupendo

De accubooster/tester is ook nog al in de war: eerst was de accu overleden, toen matig toen weer overleden en na laden weer "goed". Maar goed, ik durf het niet meer aan, dus ik ga een nieuwe accu halen. Ik las bij Magneti Marelli Batteria dat indien de onbelaste spanning 12,4 Volt is, de accu trouwens ook al moet worden bijgeladen. Hmmm...

Maar nog immer de vraag: waarom wordt er bij sommige auto's blijkbaar stroom afgetapt direct van de pluspool?

Image
don pedro

Unread post by don pedro »

Je rolt ook van het een in het ander he...-:)

Slot al gerecupereerd?
DanteVortex

Unread post by DanteVortex »

Dat "Constant Stroom" kabeltje met dat matig soldeerwerk lijkt me geen orginele aanvulling.

Je zou dat eens los kunnen halen en kijken wat er daarna niet meer werkt. Extra versterker voor de radio? Of is dat nou juist die accu booster?
Hoe dan ook, de accu die dood is kan na opladen inderdaad even werken, meestal een paar dagen, en is dan opeens toch weer dood.

Een nieuwe accu is denk ik wel de oplossing, alleen zou je wel eens moeten kijken of er geen stroom weglekt ergens. Soms kan een onderdeel van de auto blijven hangen waardoor deze stroom blijft verbruiken.
koen_

Unread post by koen_ »

vergeet niet om de "inleerprocedure" van je gasklephuis uit te voeren nadat je de nieuwe accu hebt geplaatst
boven bij de "how-to's" vind je onder het item 'accu-reset uitvoeren' een overzichtje van de dingen die je opnieuw moet instellen of inleren
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Koen

Unread post by Koen »

Maar nog immer de vraag: waarom wordt er bij sommige auto's blijkbaar stroom afgetapt direct van de pluspool?
Als Nederlander moet je dat toch weten ? Dat is voor de ijskast in de caravan, zodat de Heineken pils koel blijft ! :) :)-D

Ik heb ook zo'n 'bakje' bovenop de pluspool van mijn Y met 13-polige stekker. Maar ik zou moeten kijken of ik ook een constante stroomdraad heb.

[size=small](Mijn caravan heeft een 7-polige stekker, ik werk dus met een adaptor, en op een 7-polige is normaal geen plaats voor een constante stroom. Tenzij je de nummering van de verlichting volledig door elkaar gooit. M.a.w. niet volgens een bepaalde DIN norm)
(Het Belgisch bier staat koud in de koelbox (in de auto) die op de 12 volt sigarettenaansteker draait. Ijskast in de caravan wordt dan zo goed als mogelijk gekoeld met een paar koelelementen)[/size]

Koen
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
Stupendo

@Dantevortex

Dat matig soldeerwerk valt nog wel mee. Op de foto niet goed te zien maar er zit een klodder kit om aansluiting/draad.

@Don Pedro

Raam doet het weer, slot kon na installatie wel op slot maar niet van het slot af, na een lange rit gaat ie nu ook niet meer op slot. Het zal dus weer uit elkaar moeten (zucht). Maar geen tijd, de John Deer had ook nog een lekke band weet je nog :-)

@Koen

Dank voor de inleestip, had ik nog niet aan gedacht.

@Koen

Verrek. Dat zou zo maar eens kunnen. De vorige "verzorgers" van de Dame was een ouder echtpaar op Texel, de Lybra had voorheen een trekhaak (na aanrijding half gedemonteerd en bovendien is de Dame een Berlina en dus geen werkpaard maar een sierpaard :-) en die caravan is er dus makkelijk bij gedacht.

Maar begrijp ik nu dat je jouw caravan achter de Yps hangt?
Reinier666

Unread post by Reinier666 »

Ik heb dus ook die gekke aansluitingen op de accu, maar geen trekhaak.
Kan het van het bose systeem zijn soms? Versterker die wellicht veel stroom vraagt?
Trotse eigenaar van een glimmende Lancia Lybra Emblema 2.0 sedan uit 2004
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”