Linker koplamp
Linker koplamp
Ik moet de xenon lamp bestuurderszijde vervangen maar ik krijg de koplamp niet uit de carrosserie omdat het ontgerendelen niet lukt. Volgens de instructies is er een een speciaal tooltje nodig om de koplampunit te ontgrendelen Ik had begerepen dat een inbussleutel 6 volstaat. Die heb ik dus gebruikt. Ik krijg de ontgrendeling verdraaid maar die stopt niet tegen een aanslag zoals beschreven. Ik kan hem beide kanten blijven rond draaien zonder dat er wat gebeurt. Ik voel wel weerstand maar voel niets los of vast komen.
Mijn eerste vraag is de inbussleutel geschikt gereedschap hiervoor .
Hoort bij het ontgrendelen de koplamp zelf een stuk naar buiten te komen of moet eraan getrokken/gewrikt worden.
Als de vergrendeling stuk is kan de koplampunit op een andere manier eruit.
alvast bedankt.
Mijn eerste vraag is de inbussleutel geschikt gereedschap hiervoor .
Hoort bij het ontgrendelen de koplamp zelf een stuk naar buiten te komen of moet eraan getrokken/gewrikt worden.
Als de vergrendeling stuk is kan de koplampunit op een andere manier eruit.
alvast bedankt.
-
Re: Linker koplamp
Zover ik weet en gebruik heb je een dopsleutel nodig. (Uit mijn hoofd maat 6.) Als je deze een kleine slag geeft, dan komt de unit iets naar buiten.
Marc
Marc
Groetjes, Marc
marc@lancia.name
Http://www.lancia.name
2003 Thesis Emblema (814 Nero Caravaggio) 3.0 V6 24v
1989 Delta HF Turbo (Wit-Martini 1) 1.6i 8v
EX:
2009 Delta III (bi-colore Mica Lancia Blauw-Mat Zwart) 1.6 mjet
2006 Musa (100th editie bi-colore Grijs-Blu Cimablue) 1.4 16v Platino
2004 Thesis (678/a Grigio Cellini) 2.4jtd 20v
1999 Delta II (Groen) 1.8i
1995 Kappa Sedan (506 Goud-Wit) 2.4i 20v
1989 Delta HF Turbo (Antraciet) 1.6i 8v
1986 Y10Turbo (Rood) 1049cc
marc@lancia.name
Http://www.lancia.name
2003 Thesis Emblema (814 Nero Caravaggio) 3.0 V6 24v
1989 Delta HF Turbo (Wit-Martini 1) 1.6i 8v
EX:
2009 Delta III (bi-colore Mica Lancia Blauw-Mat Zwart) 1.6 mjet
2006 Musa (100th editie bi-colore Grijs-Blu Cimablue) 1.4 16v Platino
2004 Thesis (678/a Grigio Cellini) 2.4jtd 20v
1999 Delta II (Groen) 1.8i
1995 Kappa Sedan (506 Goud-Wit) 2.4i 20v
1989 Delta HF Turbo (Antraciet) 1.6i 8v
1986 Y10Turbo (Rood) 1049cc
Mijn ervaring is dat hij niet vanzelf naar buiten komt, je moet hem een beetje helpen. Het asje dat je moet draaien is niet een van de witte plastic gevalletjes. Het gaat om een metalen zeskant.Nadat de lampunit ongeveer 2 centimeter naar buiten verschoven is, hoort de zaak opnieuw te blokkeren. Je moet dan een blokkeerveer indrukken door een gaatje in de lampslede.
Als je die stap forceert vliegt de blokkeerveer er ook wel vanzelf uit. Maar dan heb je weer kans op spontane koplamplossingen. Beter niet forceren dus
Als je die stap forceert vliegt de blokkeerveer er ook wel vanzelf uit. Maar dan heb je weer kans op spontane koplamplossingen. Beter niet forceren dus
Hallo,
Ik heb onlangs beide koplampen er uit gehaald en weer geplaatst. Het zit vernuftig maar ook gecompliceerd in elkaar. Zoals zoveel bij de Thesis.
Je moet inderdaad een dopsleuteltje 5 vanuit de motorruimte op een asje met een zeskant steken.
Dan moet je met enige kracht bij de linker koplamp linksom draaien. De hele unit komt dan 1 cm naar buiten en kun je hem eruit trekken. Bij de rechter koplamp moet je rechtsom draaien. In het handboek staat dit niet goed aangegeven.
Er zitten 2 veertjes in. De veer achterin voorkomt dat de lamp er naar voren uitvalt bij bv krachtig remmen. De 2e veer duwt de excentriek van het asje met zeskant naar boven.
Succes
Ik heb onlangs beide koplampen er uit gehaald en weer geplaatst. Het zit vernuftig maar ook gecompliceerd in elkaar. Zoals zoveel bij de Thesis.
Je moet inderdaad een dopsleuteltje 5 vanuit de motorruimte op een asje met een zeskant steken.
Dan moet je met enige kracht bij de linker koplamp linksom draaien. De hele unit komt dan 1 cm naar buiten en kun je hem eruit trekken. Bij de rechter koplamp moet je rechtsom draaien. In het handboek staat dit niet goed aangegeven.
Er zitten 2 veertjes in. De veer achterin voorkomt dat de lamp er naar voren uitvalt bij bv krachtig remmen. De 2e veer duwt de excentriek van het asje met zeskant naar boven.
Succes
-
Dr is gewoon een manual voor. Kan ik opsturen als je wilt is namelijk in PDF en dat maghiernie
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Zoals Wimdsh ook zegt, de manuals zijn niet erg goed op dit punt. De draairichting staat fout in de ene, de ontgrendeling van de borgveer wordt niet vermeld in de andere. Is deze beter? Dan wil ik ook graag een kopie
Het is gelukt de nieuwe lamp zit erin. De gouden tip was niet draaien aan de plastic gevalletjes.
Bij mij kwamen ze in redelijk makkelijk uit nadat ik het metalen asje linksom had gedraaid met dopje 5.
allen dank voor de hulp.
Bij mij kwamen ze in redelijk makkelijk uit nadat ik het metalen asje linksom had gedraaid met dopje 5.
allen dank voor de hulp.
wedden dat je na het draaien aan de plastic inbus moertjes je koplampverstelling niet meer helemaal jofel meer is?

Het zou best kunnen. Ik zie de verkeersborden boven de snelweg veel beter. Ik dacht dat het kwam omdat het een nieuwe lamp was. als het draaien aan de plastieke schroeven betekent dat de koplampverstelling ontregeld kan raken is het dan zo dat je het met de ze schroefjes weer kan afstellen?
Correct. De plastic schroefjes markeren de uiterste waarden omhoog / omlaag verstellen van de koplamp. De officiele manier is met een meter afregelen zoals ook tijdens de APK gedaan wordt maar op een vlakke ondergrond de lamp op ongeveer dezelfde hoogte / afstand instellen als de niet vervangen lamp zou natuurlijk thuis gedaan kunnen worden. Succes ermee 

Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg