Apk: bovenste fuseekogel vervangen

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Gemoll

Apk: bovenste fuseekogel vervangen

Unread post by Gemoll »

Hallo allen,

Vandaag met mijn fulvia serie 3 bij de apk geweest, daar bleek dat ik speling heb op mijn bovenste fuseekogel linksvoor.
Als ik het zo zie kun je er goed bij en lijkt het niet bijster ingewikkeld, je kunt er goed bij.

Maar mijn vraag is wat te doen met de bladveer, ik begreep dat hier behoorlijk kracht op staat, hoe zet ik deze vast? Ik kon het op het forum zo snel niet vinden.
Ik kom er wel achter dat er speciaal gereedschap is, maar zie geen foto's. Nog veel interessanter vind ik hoe het kan zonder speciaal gereedschap?
Is er zelf iets te maken? Of een ander alternatief? Kom ik er met een behoorlijk stevige klem om de veer en het stuk met het stoorubber boven de veer?

Ik ben benieuwd!
Alvast bedankt

Groeten,
Gijs
Huib
Site Admin

Re: Apk: bovenste fuseekogel vervangen

Unread post by Huib »

Wat je kunt doen is:

auto op de brug

lange assteun onder de bladveer

brug laten zakken

Blijft een gevaarlijke klus.

Ik weet niet waar je woont maar als het in de buurt van Breda is, kun je even langskomen. Ik heb het gereedschap om de veer veilig omhoog te zetten. Ik reken dan wel uurtarief maar de klus is zo gepiept bij een derde serie. De draagarm hoeft er niet af. Ik heb ook die kogels op voorraad.
Gemoll

Unread post by Gemoll »

Ik woon in Lelystad, dus niet direct om de hoek. Ik heb gelukkig wel beschikking over een brug en een lange assteun.
Ik ga van de week een poging wagen! Bedankt!
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Voorzichtig. Het kan zijn dat het andere voorwiel ook los van de brug komt om genoeg ruimte te hebben om de kogel uit de fuse te krijgen.

ik vervang in de regel meteen de andere kant ook. Die zit er hoogst waarschijnlijk even lang op dus die komt dan ook snel aan de beurt. Speling op de bovenste fuse kogels wordt altijd te laat opgemerkt omdat het gewicht van de wagen er op rust. Een mm speling mogen ze wel hebben maar als het een cm wordt is het teveel.
Gemoll

Unread post by Gemoll »

Vandaag gedaan, het viel me erg mee. Alles ging vlot los en ik kon er goed bij!
Ik verving de kogel omdat het hoesje gescheurd was en er iets speling op zat, bij de andere is dat niet zo.

Bedankt voor de hulp!

Groeten,
Gijs
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”