haperende motor

Discussie en vraagbaak over Lybra
hanzie68

haperende motor

Unread post by hanzie68 »

Nou daar zijn we weer! Weer een probleem erbij. Vandaag reed ik op de snelweg met een gangetje van 120, begon de auto opeens hevig te schokken. Het gaspedaal reageerde niet meer. De auto op de vluchtstrook gezet, en 2 min later weer gestart. Hij liep wel, maar maakte ontzettend veel lawaai. Toch maar naar huis doorgereden zo een kleine 3 km. Het probleem is dat ie nu helemaal niet meer wil starten. De distributie zit er nog op. Maar ik hoor de motor niet meer rond gaan. Kan het zijn dat de startmotor vastgeslagen is. Of is hier iets anders aan de hand. Wie kan mij een helpen?

Het gaat hier overigens over een Lybra sw 1.8 16v

Ik hoor graag jullie reactie's

Groetjes,

Hans
Eigenaar van een Grande Dame, Metallic zwarte Lybra 1.8 16V LX SW
de Wit

Re: haperende motor

Unread post by de Wit »

Nokkenasversteller is bij de 1.8 en 2.0 wel debet aan dit soort problemen. Succes ermee..
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
hanzie68

Dank je, ik laat de auto ophalen en er naar kijken. We zullen wel zien wat er aan de hand is. Kost het te veel, dan ga ik er afscheid van nemen. Ik laat het jullie wel weten wat het geworden is.
de Wit

Unread post by de Wit »

Al bericht gehad?
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
dickh

Unread post by dickh »

Ik heb van alles aan m'n nokkenasversteller gehad, maar dit niet.
Wat bedoelt Hanzie68 (is dat 68 je eigen bouwjaar soms, maar dat terzijde?) met "ontzettend veel lawaai" - wat voor lawaai? Geluid als zwaar windgeruis, vechtende ridders, spuwende draken, kletterende zwaarden, schreeuwende buren, kleppen ratelend tegen de zuigers, waar leek het lawaai op?

B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
hanzie68

Ja, Mijn garage heeft er een blik op geworpen, en heeft vastgesteld dat de distributie aan gort is ?tt? En deze is pas 2000 km geleden vervangen :X Ik moet erbij zeggen dat de motor er al 275.000 op heeft zitten. Ik heb een blok met 142.000 op de kop getikt voor € 300,- Morgen gaat de auto op de ambulance naar een andere garage. Ik laat meteen de distributie en de koppelingsplaten vervangen, en hoop weer heel lang zorgeloos te kunnen genieten van mijn Lybra. Rationeel gezien zou ik de auto eigenlijk weg moeten doen, maar ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan... Enkele grijze muis autorijders hebben me al gevraagd of ik een gaatje in mijn hoofd heb.
hanzie68

Yep, mijn bouwjaar is idd 1968 dick. Het geluid leek eerst op een amerikaan met 8 pitten, daarna kwam er een stampend en ratelend geluid onder de kap vandaan. En toen ik hem eindelijk op zijn plekje gezet had, kwam hij niet meer van zijn plaats. alleen nog maar een gierend geluid van de startmotor is te horen. Alles naar de mallemoer gedraaid.:S
dickh

Unread post by dickh »

Oliepeil OK en geen recente geschiedenis van draaien met veel te weinig olie? Ik herken dit wel, bij mij was er een drijfstanglager uitgelopen.
Oorzaak: Bij Auto Halan (A'dam) had iemand de olie bij een beurt afgetapt maar niet meer bijgevuld waardoor ik even droog heb gereden met veel schadelijke gevolgen. Behalve geen olie hadden ze ook het onderste en bovenste spatbord van de motor gejat, maar dat terzijde. Herstelkosten (nooit meer door Halan dus) iets van 1800,- 8-) Maar ja, alles voor het goede doel :(

B)-

hanzie68 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Yep, mijn bouwjaar is idd 1968 dick. Het geluid
> leek eerst op een amerikaan met 8 pitten, daarna
> kwam er een stampend en ratelend geluid onder de
> kap vandaan. En toen ik hem eindelijk op zijn
> plekje gezet had, kwam hij niet meer van zijn
> plaats. alleen nog maar een gierend geluid van de
> startmotor is te horen. Alles naar de mallemoer
> gedraaid.:S
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
koen_

Unread post by koen_ »

huh ?, ik mag toch hopen dat de garage die je distributie 2000 km geleden heeft vervangen zijn verantwoordelijkheid neemt !?
.... als ik me goed herinner was er in eerste instantie toch ook al iets mee mis ?? ( http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... 52,1185504 )

hopelijk heb je nu meer geluk, laat het werk in ieder geval doen door iemand die er echt verstand van heeft en vergeet de waterpomp niet ...

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
hanzie68

Wat ik nu weer mee gemaakt heb, je zult het niet geloven! De kapotte motor laten vervangen door een ruil exemplaar met 142.000 op de teller. Distributie, balans as riemen en waterpomp laten vervangen. Ik denk nu we toch bezig zijn, dan ook maar de stabilisator rubbers laten vervangen om het bekende probleem met de klapperende voortrein op te lossen. Wat denk je wat er gebeurd, ik rijd naar huis toe van de garage en de motor begint op 3 pitten te lopen. Wat blijkt nu, geen compressie meer op de 2e cilinder. Waarschijnlijk kleppen verbrand, of de zuiger ring gebroken.?tt? Het geintje heeft me al ruim € 1200,- gekost. Ik wordt er zo moe van!!:(
Als ik mijn geld voor de motor niet terug krijg, dan doe ik de auto maar weg denk ik. Jammer, want het is echt een fijne auto. Ik houd jullie op de hoogte!

:S
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”