De koplampen van de Lybra zijn van kunststof met 1 of ander laagje aan de buitenkant. Na 12 jaar is dat laagje grotendeels verdwenen. Koplampen krijgen een gelige waas en worden mat. Ziet er niet uit en vermindert de lichtopbrengst.
Op internet zijn diverse setjes verkrijgbaar om de lampen op te knappen. Deze setjes bestaan uit een aantal pads en een plastic sealant en applicatorpad; met instructie:eerst horizontaal met ene pad, dan verticaal met andere pad en dat soort onzin. De resultaten van de opknapbeurten met deze setjes zijn nogal wisselend. Direct na de opknapbeurt is het schitterend, maar na een paar maanden of eerder kan je weer opnieuw beginnen. Verder zijn de meeste setjes best prijzig. Ook wordt het opknappen van de lampen als dienst aangeboden voor zo'n 25 euro per lamp. Moet je er heen, of je lampen opsturen. Geen idee hoe lang het goed blijft.
Als je je auto wast (moet ik weer eens doen), of als het regent, zien mijn lampen er mooi transparant uit. Met andere woorden, de ellende zit aan de buitenkant van het glas. Poets je heel licht met commandant, dan heb je na 1 minuut een prachtige lamp. Blijft alleen niet mooi zonder beschermlaag.
Ik heb er een tijdje over nagedacht en volgens mij heb je niet zo'n setje nodig. Je wilt de ellende wegpoetsen en een laag aanbrengen die beschermt tegen UV. Waarom niet met transparante lak?
Ik heb om het glaasje heen afgeplakt, met commandant 4 (de groene) de koplampen gepolijst, motip plastic primer aangebracht en ruim 10 minuten daarna de motip blanke lak. Als de blanke lak goed droog is, moet ik deze nog met commandant polijsten.
Nu heb ik mooie koplampen zonder gele waas of dofheid, met een beschermlaag. Dit makkelijke en plezierige klusje duurt zo'n 1,5 uur (2 lampen), en kost 17 euro aan lak. De commandant had ik al en is zowiezo heel fijn spul.
De grote vraag: Werkt het, en hoe lang blijft het mooi?
Ik houd jullie op de hoogte.
Tot slot nog een waarschuwing: gebruik geen schuurpapier. Zelfs met nat korrel 600 krijg je krassen.
Doffe gele koplampen herstellen DIY
-
Re: Doffe gele koplampen herstellen DIY
Je kunt wel schuurpapier gebruiken, maar dan moet het korrel 2000 zijn.
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter
Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
2000 zal inderdaad wel gaan.
Jan, wat voor coating had jij aangebracht en wat zijn je ervaringen er mee?
Jan, wat voor coating had jij aangebracht en wat zijn je ervaringen er mee?
-
Wij verkopen sinds kort van Motip een komplete set, met schuur pats hechtingsprimer en blanke lak etc etc .
Ben nieuwsgierig hoe het bij jouw Lybra blijft, zelf ook als eens wat met diverse middelen gepoetst maar als je het niet goed behandelt
heeft het weinig zin.
Gr Jan
Ben nieuwsgierig hoe het bij jouw Lybra blijft, zelf ook als eens wat met diverse middelen gepoetst maar als je het niet goed behandelt
heeft het weinig zin.
Gr Jan
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter
Is dit een discussiepunt? Er zijn talloze toko's in den lande waar je voor 35 euri per koplamp de boel kunt laten refreshen: de oude troep wordt eraf gestraald, koplamp"glas" gepolijst en voorzien van nieuwe coating.Weer als nieuw!
B)-
B)-
Lancia Lybra SW 2.4 JTD Emblema (2005)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
Lancia Lybra Berlina 1.8 VVT Business (2000)
De vraag of het een discussiepunt is kan je bij veel meer topics stellen. Het lijkt mij wel interessant voor dit forum, want er rijden meer lybra's rond met doffe gele lampen.
Wellicht dat iemand kan vertellen hoe lang je wat hebt aan de behandeling van de door dickh genoemde toko's.
Van een aantal do it yourself kits heb ik gelezen dat het maar even werkt. Daar zaten ook bekende merken bij. Dan is het zinloos; kan je net zo goed eens in de 2 weken commandant gebruiken.
Tot nu toe zien mijn lampen er na mijn behandeling met 2 spuitbusjes nog netjes uit. Nog niet vergeeld en niet dof. Niet super transparant, maar dat komt omdat ik nog steeds de spuitnevel moet wegpoetsen.
Discussiepunt of niet, als mijn lampjes mooi blijven is het wel een goede HowTo. En daar staan er gelukkig meer van op het forum.
Wellicht dat iemand kan vertellen hoe lang je wat hebt aan de behandeling van de door dickh genoemde toko's.
Van een aantal do it yourself kits heb ik gelezen dat het maar even werkt. Daar zaten ook bekende merken bij. Dan is het zinloos; kan je net zo goed eens in de 2 weken commandant gebruiken.
Tot nu toe zien mijn lampen er na mijn behandeling met 2 spuitbusjes nog netjes uit. Nog niet vergeeld en niet dof. Niet super transparant, maar dat komt omdat ik nog steeds de spuitnevel moet wegpoetsen.
Discussiepunt of niet, als mijn lampjes mooi blijven is het wel een goede HowTo. En daar staan er gelukkig meer van op het forum.
-
Wij zijn nu een half jaar verder, en ik ben benieuwd hoe het nu met jouw koplampen is na de benadeling?
Voormalig bestuurder van een grijze 1.8 LX LPG (2000)
Nu Volvo S60 D5 (2002)
Nu Volvo S60 D5 (2002)
Half jaar alweer? ik moet je bekennen dat ik nog steeds de spuitnevel er niet afgepoetst heb.
Het ziet er nog steeds heel netjes uit. Wellicht heel ietsje geler dan direct na de behandeling, maar niet hinderlijk. Ik kan het aanraden.
Het ziet er nog steeds heel netjes uit. Wellicht heel ietsje geler dan direct na de behandeling, maar niet hinderlijk. Ik kan het aanraden.
-
spuit nevel eraf kleien