welke olie?

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
loh

welke olie?

Unread post by loh »

Beste mede kappa genieters, sinds kort brandt het controlelicht van de hydraulische olie na een snelwegrit. Er blijkt sludge in het potje onder de voorruit te zitten.
Nu is bekend dat deze olie hygroscopisch is, dus dat er na enige tijd wat vocht in zit zou kunnen. Vraag: kun je gewoon de olie er met een zuiger uit zuigen en vervangen zonder dat het hele spul opnieuw moet worden ontlucht ed. Natuurlijk zou je er een klein gedeelte in moeten laten zitten zodat er geen lucht in het systeem komt.
En welke olie is het beste ter vervanging?
lanciathema.nl

Re: welke olie?

Unread post by lanciathema.nl »

Stuurbekrachtiging? Of welke olie bedoel je?
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
pauloort

Unread post by pauloort »

Stuurbekrachtigingsolie is SAE 10, hetzelfde als automatische versnellingsbak olie, meestal rood van kleur.
je kan alles aftappen, want de stuurbekrachtiging ontlucht zich vanzelf. wel als je bij gevuld hebt het stuur een aantal keren van uiterst links naar uiterst rechts draaien, zodat de lucht eruit kan.
aldo

Unread post by aldo »

ATF olie
loh

Unread post by loh »

lanciathema.nl (Marc), pauloort en aldo hartelijke dank voor de adviezen. Goed om te horen dat alles eruit kan zonder ontluchtingsproblemen.
Ik bedoel inderdaad stuurbekrachtiging, dat zit in het potje onder een klep naast de ruitewisser..
lanciathema.nl

Unread post by lanciathema.nl »

Dan is het dus ATF II. Beste is aftappen bij de pomp. De aanvoerleiding daar loshalen en laten leeglopen. Vervolgens potje netjes schoonmaken en daarna alles weer aansluiten en vullen. Na heen en weer sturen opnieuw peilen en evt bijvullen.

Als je alles uit het systeem wilt dan moet je alle leidingen losmaken en leeg laten lopen. Mijn ervaring is dat dit echter geen meerwaarde heeft. Ik snap alleen het controle lampje niet want waarvoor zou die waarschuwen? Of rijd je automaat? Dan heeft het niks met het potje te maken.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
loh

Unread post by loh »

lanciathema.nl(Marc), pauloort en aldo bedankt voor jullie waardevolle adviezen. Ik had al een keer eerder dit bericht gepost.
Op eoa. manier komt die niet door en krijg ik de mededeling dat het bericht als spam wordt beschouwd. Hoe kan dat aangezien ik antwoord in het vak van het betreffende discussie onderwerp.
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”