Aanjager

Discussie en vraagbaak over Lybra
Stupendo

Aanjager

Unread post by Stupendo »

Nog even en ik begin een pentito (spijtoptant) te worden. Het ene is nog niet gerepareerd of het volgende gaat alweer kapot.

Nu blaast de kachel geen (warme) lucht meer. Motor wordt netjes warm dus geen thermostaatproblemen, maar hij blaast op geen enkele stand lucht het interieur in. Op de maximale stand hoor ik wel het bekende loeien (van de kachelmotor neem ik aan).

Na onderzoek op dit forum concludeer ik dat het of de kachelmotor, of de aanjager of het relais is wat kapot moet zijn. Gezien het loeien lijkt het mij niet de kachelmotor maar of het dan de aanjager is of het relais of toch nog iets anders, non lo so.

Heb geen luchtjes geroken of vloeistoffen gezien in het interieur. Kan iemand mij verder helpen?
koen_

Re: Aanjager

Unread post by koen_ »

kan ook een kapotte actuator zijn

type even de zoekterm "actuator" in ( via 'geavanceerd' : "alle datums" aanvinken ) en je vind allerlei info .....

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Menno Bos

Unread post by Menno Bos »

Komt er wel lucht van buiten in de auto. Hoe lang zit je filter er in? maar dan gaat de luchtstroom meestal geleidelijk achteruit.

Succes met speuren

gr Menno
de Wit

Unread post by de Wit »

Ik denk dat het probleem idd bij de actuatoren ligt. Als deze niet meer reageren/schakelen krijg je alleen koude lucht in je interieur. Onze lybra had er ook last van maar na een middag knutselen en gangbaar maken (zie de how-to) was het weer lekker warm...
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Stupendo

Unread post by Stupendo »

Ik ben nog niet helemaal overtuigd. Bij mij blaast ie helemaal geen lucht, ook geen koude. Als je je hand bij de middenroosters houd voel je wel dat er achter het rooster warme lucht zit. Ik zal nog eens even testen.

Bij de weg: is er een lijst met "how to" onderwerpen. Want als ik dat bij zoeken intik krijg ik eigenlijk niets. Ik heb de korte handleiding van Dickh wel gevonden maar is dat dan de "how to"?
de Wit

Unread post by de Wit »

Dat is 1 van de how-to inderdaad.

Als ik tijd heb zal ik een sticky plaatsen van de verschillende oplossingen hier. Ramen, verwarming, stabilisatorstangen...
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
AndrewL

Unread post by AndrewL »

Ter verduidelijking:
Er is geen kachelmotor in de Lybra. Er is maar 1 aanjager (een wisselstroommotor), die lucht verplaatst. Als je die hoort lopen, is dat dus niet de oorzaak. Ter controle kun je via het bedieningspaneel de snelheid wijzigen, het geluid moet merkbaar veranderen.
Waarschijnlijk is de oorzaak het niet of niet juist functioneren van de diverse stelmotoren die de luchtstroom door middel van kleppen regelen.
Via de diagnose aansluiting kun je die ieder afzonderlijk uitlezen en testen op correcte werking. Ook is mogelijk het bedieningspaneel defect, deze moet de stelmotoren aansturen.
Als je het zelf niet kunt uitlezen moet je of naar je garage of, als je in mijn omgeving bent (Ter Aar) even langs komen. Het is hooguit 15 minuten werk.(het vaststellen van de oorzaak!, de reparatie van stelmotoren is (iets) meer werk, nl. vele uren)
Lancia Lybra SW 2.0 LX (2001) rood
Lancia Lybra SW 2.0 LX (2001) donkerblauw
Lancia Lybra SW 1.8 LX (2000) zwart, ter ziele
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”