Ik rijd met mijn Fulvia S1 coupé's nu al jaren op de Bridgestone 145/80R14. Ze moeten echter vrij hard staan (2,4 bar) anders slijten de zijkanten van het loopvlak te snel. Op de Audi A2 waarvoor ze ontworpen zijn staan ze ook op 2,7 of 2,8 bar. Die 2,4 bar is best hard voor een Fulvia. In de jaren 60 met de Michelin X band was 1,8 normaal,
oldtimerbv.nl verkoopt 145R14 banden van Camac a €45 ex BTW per stuk. Dat is een zeer schappelijke prijs. Je krijgt natuurlijk wat je betaalt. Toch heb ik er geen slecht gevoel over (zonder ze geprobeerd te hebben).
Heeft iemand ze al onder z'n coupé of Zagato liggen?
Camac is een Portugese bandenfabrikant. Een jaar of drie geleden gingen ze failliet. Kennelijk zijn ze doorgestart. Een doorstart heeft geen zin als je rotzooi maakt. Dus met geluk zitten er nu een stel gepassioneerde bandenmakers die een goed product maken.
145R14 banden
-
Re: 145R14 banden
Klopt dat die Bridgestones vrij hard moeten, ook om te voorkomen dat ze er nogal "leeg" uitzien. Ben wel benieuwd naar bevindingen met Camac maar ik ga geen proefkonijn spelen ben ik bang... De Bridgestones zijn trouwens ongeveer net zo duur, als je even goed het web doorzoekt.
-
Huib,als ik op de Vredstein kaart kijk,staat de A2 bij normale belasting op 2.3 achter en 2.5 voor.
Ik denk niet dat er ineens slijtage aan de zijkanten kan ontstaan bij 0,2 bar lager.
Het is wel zo dat er banden met een hogere loadindex,minder een lekke band effect geven ( visueel aan de wang te zien)
Kan het slijtage patroon niet ontstaan na dat bijv. een te negatieve of positieve camber gecompenseerd wordt met de sporing?
Hier door kun de de krachten onder verschillende omstandigheden op de zijkanten verplaatsen.
Ik ga er gemakshalve vanuit,dat alles origineel is,zodat we niet hoeven te praten over een te lage schuurstraal?
het zijn maar een paar ideeën.
Mijn ervaring met Bridgestone is op zich best wel goed,alleen de Turanza en Potenza,wilden wel gevoelig zijn op de zijkant,waarbij ze dan gingen cuppen. kwam veel voor bij de Senic en div. Nissan soorten.
Dit kwam door de wielgeometrie.
bert
Ik denk niet dat er ineens slijtage aan de zijkanten kan ontstaan bij 0,2 bar lager.
Het is wel zo dat er banden met een hogere loadindex,minder een lekke band effect geven ( visueel aan de wang te zien)
Kan het slijtage patroon niet ontstaan na dat bijv. een te negatieve of positieve camber gecompenseerd wordt met de sporing?
Hier door kun de de krachten onder verschillende omstandigheden op de zijkanten verplaatsen.
Ik ga er gemakshalve vanuit,dat alles origineel is,zodat we niet hoeven te praten over een te lage schuurstraal?
het zijn maar een paar ideeën.
Mijn ervaring met Bridgestone is op zich best wel goed,alleen de Turanza en Potenza,wilden wel gevoelig zijn op de zijkant,waarbij ze dan gingen cuppen. kwam veel voor bij de Senic en div. Nissan soorten.
Dit kwam door de wielgeometrie.
bert
Behalve dat ik zelf op die Bridgestones rijd ( 2 coupé's), heb ik ook nog al wat klanten die ze onder hun coupé hebben. Het beeld is overal hetzelfde.
Ik heb ook een Fulvia klant die een A2 heeft. Hij kwam een keer langs met die A2. Natuurlijk was ik nieuwsgierig naar de bandenspanning. Op de stikker op de auto stond 2.7 bar. Ik denk dat die Bridgestone gemaakt is voor extreem laag brandstofverbruik. Dan is een hogere bandenspanning logisch.
Het kan zijn dat de Vredesteinkaart uitgaat van een band die gericht is op meer comfort. Maakt Vredestein dan ook een 145/80R14 band?
Ik heb ook een Fulvia klant die een A2 heeft. Hij kwam een keer langs met die A2. Natuurlijk was ik nieuwsgierig naar de bandenspanning. Op de stikker op de auto stond 2.7 bar. Ik denk dat die Bridgestone gemaakt is voor extreem laag brandstofverbruik. Dan is een hogere bandenspanning logisch.
Het kan zijn dat de Vredesteinkaart uitgaat van een band die gericht is op meer comfort. Maakt Vredestein dan ook een 145/80R14 band?
-
Huib de Bridgestone band is ontwikkeld voor Audi en heeft de hoge bandenspanning nodig voor o.a rolweestand /verbruik en de krachten die de band moet kunnen wegbrengen onder deze auto.
Bij veel van de huidige banden zijn door de jaren het karkas aangepast voor de rijeigenschappen de de fabrikant stelt aan de auto.
Een veel voorkomend feit is een verhoging van de bandenspanning in zijn algemeen.
25 jaar geleden was 2.2 bar veel voor een band,en nu is dat gauw een keer te weinig.
De huidige vermogensafgifte van een motor heeft daar ook mee te maken alsmede de remwerking van de auto's.
Tenslotte is de band in beide gevallen de pineut, waarbij het voordeel op het ene vlak weer een nadeel op het andere vlak geeft.
Een band met de oude specs zoeken kan een optie zijn, maar daar hangt vaak weer een prijskaartje aan, waarbij verhoogde slijtage op de koop toe genomen kan worden.
Veel fabrikanten zijn er niet die deze band maken in deze maat.
Bij mijn leverancier zie ik alleen de Bridgestone staan B381 Ecopia.
Ik denk dat ik alles samenvattend zou rijden met de bandenspanning die het beste past bij de Bridgestone,en dan deze band zou blijven gebruiken.
mvg.
bert
Bij veel van de huidige banden zijn door de jaren het karkas aangepast voor de rijeigenschappen de de fabrikant stelt aan de auto.
Een veel voorkomend feit is een verhoging van de bandenspanning in zijn algemeen.
25 jaar geleden was 2.2 bar veel voor een band,en nu is dat gauw een keer te weinig.
De huidige vermogensafgifte van een motor heeft daar ook mee te maken alsmede de remwerking van de auto's.
Tenslotte is de band in beide gevallen de pineut, waarbij het voordeel op het ene vlak weer een nadeel op het andere vlak geeft.
Een band met de oude specs zoeken kan een optie zijn, maar daar hangt vaak weer een prijskaartje aan, waarbij verhoogde slijtage op de koop toe genomen kan worden.
Veel fabrikanten zijn er niet die deze band maken in deze maat.
Bij mijn leverancier zie ik alleen de Bridgestone staan B381 Ecopia.
Ik denk dat ik alles samenvattend zou rijden met de bandenspanning die het beste past bij de Bridgestone,en dan deze band zou blijven gebruiken.
mvg.
bert