ben er nu echt klaar mee!!

Discussie en vraagbaak over Lybra
rovako

ben er nu echt klaar mee!!

Unread post by rovako »

De lybra gisteren middag de zaak binnen gereden.denk zal de ruitenwissers probleem in orde maken.
Er kwamen toen een paar klanten waardoor ik er niet aan heb kunnen werken.
Dus om half vijf deur open en de Lybra naar buiten rijden.
Hij wil wel aanslaan maar start niet gggrrrrr
de anwb stond toevallig bij mijn overbuurman.
gekenen en op de computer aan gesloten comminucatie storing.
oftwel in geen mogelijk aan te krijgen.
Heel de nacht de polen eraf gehad,maar helaas nog steeds geen lopende motor.
ik ben er dus nu wel klaar mee.
ik zal hem lopend krijgen maar daarna zal hij een nieuw baasje moeten zoeken.
Dus straks te koop een lybra 2.0 sw met 90000 km origineel op de teller.:X
kijk eens wat vaker naar je interieur.
Stupendo

Re: ben er nu echt klaar mee!!

Unread post by Stupendo »

Sorry, moet toch even grinniken om je post. Anderman's leed kan nog wel eens grappig zijn, zeker als je in ogenschouw neemt: eigen pijn doet het meeste pijn.

Dat jouw Lybra niet start is een "minor detail". Mijn Lybra 2.0 ontplofte bij het starten (vreemd genoeg heeft niemand hier op gereageerd op dit forum), het blijkt een backfire te zijn geweest. Inlaatspruitstuk is uit elkaar geklapt. Kop is er af gehaald. Cylinder 1 had geen compressie meer, 2 en 3 nog wel, 4 was ook minder (5 weet ik niet meer). Veel koolafzetting, kleppen gaan geschuurd worden en de kop wordt gereinigd (en gevlakt?).

Lybra is op aanhanger opgehaald. Staat nog steeds in de werkplaats. Heb al twee weken geen Lybra en moet alles noodgedwongen met mijn 27 jaar oude Spider doen. Leuk joh, in de sneeuw, kou en regen. Nu ja, heb nog het alternatief dat ik op de Vespa motorscooter kan, met 3 graden wordt je daar gewoon lekker hard van...

Oh ja, dat de ruitenwissers half op de voorruit hun werk staken had ik ook al een keer, dus dat wordt ook preventief de relais schoonmaken, voordat die er helemaal de brui aan geven. Weet iemand toevallig hoe je kan zien of er een regensensor op zit? In het boekje staat niet waar die zit. De Alfa 166 (2005) van mijn ouders heeft ook een regensensor en die ruitenwissers hebben ook kuren. Echt levensgevaarlijk als je bij een plotselinge regenbui geen ruitenwissers hebt weet ik uit ervaring met die 166.

Begin ook steeds beter te begrijpen waarom mensen een splinternieuwe auto willen, maar goed dat is ook geen garantie, kwam gisteravond op de A2 met mijn stokoude Spider nog langs een gestrande nieuwe Polo, inclusief beteuterde eigenaar...
DieselTDi

Unread post by DieselTDi »

Ehh bek viel los....
hoe je kan zien of er een regensensor op zit.......
blijkbaar (niet lullig bedoeld, echt niet) Zijn er mensen die dus echt alles via instructieboekjes doen..
regensensor zit thv de binnenspiegel. Als je vanaf buiten op je voortaan er naar kijkt, kan je deze zien zitten. Ook herkenbaar, als je vanaf je dak naar je binnenspiegel een kap hebt lopen.
je rechter hendel heeft op intervalstand auto staan... Zo niet, of zit je spiegel vast aan het raam, dan heb je geen regensensor.
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
rovako

Unread post by rovako »

ik begrijp dat je er om moet lachen.maar dat van jouw auto dat is echt schikken zeg.pppfff.
ben benieuwd hoe het afloopt.
heb net contact gehad met auto romeo,hij leest de sleutel niet.
nu uit zoeken waarom hij dit doet.
en inderdaad de unit zit bij je binnenspiegel.
en op je hendel staat "auto"
Stupendo

Unread post by Stupendo »

@DieselTDI

Ironie is soms moeilijk te herkennen op internet. Afzeiken daarentegen wel. :P Denk daar een beetje aan. Ik heb 1 keer even gekeken naar de buitenkant van de voorruit waar de regensensor zat. Toen twijfelde ik. Midden op het dashboard zit namelijk ook een grote bult, waar die dan ook voor is (durf het niet meer te vragen). Enfin, ik geloof dat er een sensor op zit (heb de auto al een tijdje niet meer gezien en kan nu dus ook niet kijken). Maar dat ie niet goed werkt kan ik wel aannemen.

Als je de ellende leest die ik vanaf oktober jl. al gehad heb met de Lybra (inbraakschade, beroving van sleutel, kapotte kofferbakschakelaar, kapotte luchtmassameter, kapotte thermostaat, en dan nu kapot inlaatspruitstuk (kost nieuw 900 euro, maar ik krijg een tweedehands voor "slechts" 175 euro), en wat er nog komen gaat, kun je begrijpen dat ik me niet zo verdiept heb in zoiets onbenulligs als de regensensor (op de handmatige stand heb ik nog geen problemen gehad met de wissers).

@rovako

Bij mij zal de rekening naar 1500,-- gaan als het geen 2000,-- wordt. En ik had er naast de 2300,-- aanschafprijs al 900,-- euro aan achterstallig onderhoud en wat kapot spul aan gespendeerd. Uurtariefen in Nederland zijn veel te hoog en vergeet de krankzinnige BTW-component niet. Hoe hoger de factuur hoe meer opvalt dat de BTW zo hoog is. Dat is ook de reden dat ik op dit forum heb gevraagd voor een adres in Italie. Voor Lybra's die niet rijden heb je er niets aan, maar wel voor klein en groot onderhoud en niet-essentiele onderdelen. (Maar ik ben misschien wel naief om te denken dat Lybrarijders minstens 1 x per jaar naar Italie op vakantie gaan.)

En dan te bedenken dat de goedkoopste tweedehands Delta III (bj. 2007 of 2008) al te krijgen is voor zo'n EUR 8.500,--. Beetje onderhandelen en je krijgt hem mee voor EUR 7.000,-- of misschien wel EUR 6.500,--. Even aannemende dat je er dan de eerste jaren geen ellende mee hebt wordt het verschil met continue reparatie's aan de Lybra steeds kleiner. En ik kan je garanderen dat die Delta's zeer rap in waarde gaan dalen. Niemand wil die hebben. In Nederland zijn er afgelopen februari 0 verkocht. Geen één dus. En we hebben het hier over de mooiste gezinsbak die er op dit moment te krijgen is. Ik bedoel maar.

Succes met jouw ellende.
DieselTDi

Unread post by DieselTDi »

Daarom stond er ook achter, niet lullig bedoeld. Ben zelf type, instructie boekje niet nodig. Vandaar.
bult op je dashboard? Denk dat je die middenop voor bij je raam bedoeld tussen je vent. Roosters.
die is oa gescheiden climaat regeling. Die "ziet" vanaf welke kant de zon schijnt, en past daarop de temperatuur aan (kouder of warmer). Heb je b.v. 20 graden ingesteld maar de zon schijnt op jouw zijde, dan pakt hij meer koude lucht. Staat echter de zon op de andere zijde, dan pakt hij meer warme lucht.
Peugeot 307 1.6 Hdif SW Oxygo RT3 (2006)
Je hoeft niet gestoord te zijn, maar het maakt de wereld wel wat beter te verdragen.

EX Lancia Lybra 2.0 SW Lx (2000) navi, grijs
rovako

Unread post by rovako »

Probleem gevonden de ring om het contactslot die je sleutel herkent was kapot.
Draad breuk! Tweedehands ingegaan en uurtje arbeid komt door zoeken naar oorzaak.
Nu hopelijk geen problemen meer.

Groet Ronald v koot
de Wit

Unread post by de Wit »

Hopelijk ga je nu een betere periode tegemoet. Hier rijden we ondertussen 5 jaar Lybra sw, hebben sinds er een trekhaak gemonteerd is continu brandend motormanagement maar dat is enige niet opgeloste probleem . Ja, omlaag zakkende ramen, cd wisselaar stuk, al een keer niet startende motor gehad vanwege defect aan bdp sensor (gelukkig bij garage op de stoep) ... Maar vergeleken met collegae die Audi, BMW, Porsche of Peugeot rijden niet méér problemen.

enige tegenvaller blijft het verbruik.. maar dat zien we maar als investeren in rijplezier.
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
rovako

Unread post by rovako »

ik zelf rij deze lybra nu 7 jaar.en heb heel veel problemen gehad.(kokende motor,voor schade,airbag unit 2x vervangen,4x sleutel nieuw.veren verhoogd,ophanging voor vervangen,3x ramen kapot, ruitenwissers etc..maar ook ondanks dat blijf ik het een fijne auto vinden.
nu hopelijk even geen problemen meer
de Wit

Unread post by de Wit »

Knap dat je nog maar 90000 hebt gereden dan in 7 jaar. Wij rijden niet zo gek veel maar 20000 per jaar komen we wel boven helaas .
Het is dat wegenbelasting zo hoog is voor diesel, anders zou een 2.4 jtd wel lonken...
Ex-eigenaar 09-JR-DT , moderator Thesis en Lybra forum

http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... ybra_1.jpg
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”