stinkende kachel

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
sw_driver

stinkende kachel

Unread post by sw_driver »

Hoi,

Krijg net een berichtje van mijn vrouw, de trotse berijdster van onze Ypsizon.

De auto stinkt, ze denkt vanuit de kachel.

Kan dat de kachelradiator zijn? Is dat zelf op te lossen?

Een jaar geleden is de koppakking vervangen, dus dat lijkt me geen optie.

Ik hoor het graag

Het is trouwens een 1200 cc 8 klepper van 1999

Gert
sweetspeed

Re: stinkende kachel

Unread post by sweetspeed »

Bekend euvel, vroeg of laat krijgen ze er bijna allemaal last van. Vrees dat jij nu ook aan de beurt bent met een lekkende kachelradiator. De onze had er ook last van, gelukkig was het maar heel lichtjes en hebben we er nog vrolijk 3 jaar mee doorgereden. Vervangen schijnt een flink karwei te zijn. Er zijn mensen die beweren dat zo'n lek-dicht-wonderpil zou kunnen helpen, maar ik ben zelf niet zo weg van die dingen.
Koen

Unread post by Koen »

Ruikt het zoet ? Niet echt stinken, vind ik :) .
Zo'n busje Stop-Leak helpt bij mijn Y wel al een hele tijd [size=small](hout vasthouden)[/size] .
Lees de gebruiksaanwijzing (o.a. motor nadien goed warm rijden en chauffage volle kracht)

Ruikt het naar beerput of rotte bladeren ?
Dan zijn de uitlaatopeningen van de 'paravan' verstopt. Die uitlaatopeningen vind je onder de motorkap (tegen het 'schutbord'). Ze zijn ovaal en van zwarte plastic, met zwarte stof omwonden.
'Moeilijk' te vinden als je ze niet weet.
Als je het afdekplaatje van de pollenfilter verwijdert, dan zie je de opening van de rechtse 'uitlaat'. Dan vind je die uitlaat toch al gemakkelijker.
Zo kan je ook ongeveer de andere vinden : links van de rembekrachtiger (nu gezien als je voor de auto staat).
Moeilijk bereikbaar als je een airco of ABS hebt.

Remedie : uitlaatopeningen een beetje open wringen met twee vingers, met nog een andere vinger de drab er uit peuteren (is heel goede compost :D ! helemaal niet vies :) ).
Nadien alles goed doorspoelen met een gieter water.

Oei, 't gaat vriezen vannacht... :X Dàt (doorspoelen) zou ik op een ander dag doen.

Koen
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
sw_driver

Oww thanks, lijkt me een logische verklaring en dat compostluchtje komt me bekend voor.

Zsm maar ff doen, kan me voorstellen dat laten zitten roest in de hand werkt. Dus zodra het weer het toelaat direct doen....

B)-
sweetspeed

Unread post by sweetspeed »

Ja, die andere (en gelukkig veel goedkopere) mogelijkheid was ik vergeten. 8-)
sw_driver

nou die lekke radiator was ook mijn eerste gedachte. Als de goedkope optie het niet is, vrees ik die alsnog.

Maar ik hoop eerst op de simpele oplossing8-)
jdebeer

Unread post by jdebeer »

Een andere indicatie dat de uitlaatjes dicht zitten is, wanneer het heeft geregend en je door een bocht gaat, je een klotsend geluid hoort bij het dashboard.
Dat is dan regenwater wat in de bak onder de ruitenwissers op en neer loopt. Dan wordt het echt tijd of je krijgt natte voeten.
koentje

Unread post by koentje »

ik hoop ook voor je dat het de verstopte uitlaat is!
Maar ik moet zeggen dat ik vorige winter er ook achter kwam dat mijn kachel radiator lekkage vertoont.
Een busje lek dicht heeft tot dusver geholpen.
net als bij mijn naam genoot maar ik hou er rekening mee dat het een keer over kan zijn met de pret.

succes.
(eventueel heb ik wel in het Italiaans de workshop manual dat scheelt een partij gebroken klipjes)
Koen

Unread post by Koen »

Om eerlijk te zijn : 'k denk dat ik al aan mijn 2e busje zit....8-)
Of 3e ? :)o
Ik weet niet met hoeveel tussentijd en (waarschijnlijk) is het niet zo goed voor de koelingskanaaltjes rond het motorblok.
[size=small](motor, radiator én kachel zitten nu aan meer dan 333.000 km, fototoestel ligt klaar voor de 6x3... :D )[/size]

Koen
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
sw_driver

Het is uit zichzelf opgelost :)

Nog wel onder de parafan gekeken maar daar is het perfect schoon en droog.

Zal te maken hebben gehad met lang stilstaan en recente oliewissel wellicht??

Let's hope zo en dat het wegblijft nu :)
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”