Geoedemiddag Kappisti,
Vanmiddag kreeg ik ineens de melding 'Engine control system failure'! Daarbij sloeg de temperatuurmeter niet meer uit. Wil dat zegen dat een temperatuursensor niet meer werkt, waardoor het engine control systeem geen temperatuur info krijgt? Ik ben geen techneut dus ik raad maar wat. Het was vandaag een bijzondere vochtige dag. Kan dat er wat mee te maken hebben. Suggesties van harte welkom. Lancia Kappa 2.4 1999.
Ciao, Jos
Engine control system failure
-
Re: Engine control system failure
Wellicht heb je geen koelwater meer?
Engine control faillure duidt vaak op kapotte Luchtmassameter, kapotte bougies e.d. Volgens mij is de temperatuur sensor van de meter is een andere dan die van het motormanagement. Maar dat zou je in het electraschema moeten nakijken.
Engine control faillure duidt vaak op kapotte Luchtmassameter, kapotte bougies e.d. Volgens mij is de temperatuur sensor van de meter is een andere dan die van het motormanagement. Maar dat zou je in het electraschema moeten nakijken.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Goedemiddag, koelwater staat gewoon tussen minimum en maxiamum. Motor start verder zonder problemen maar de melding komt wel weer terug. Ik heb nog niet uitgeprobeerd of de temperatuurmeter functioneert. Het lijkt mij dat een en ander samenhangt?
Groet, Jos
Groet, Jos
zou goed kunnen dat de temp-sensor ( op je thermostaathuis ) stuk is
maak eerst de contacten op de stekker eens goed schoon ...
en anders zou ik de sensor vervangen, kost zelfs nieuw maar weinig ..
maak eerst de contacten op de stekker eens goed schoon ...
en anders zou ik de sensor vervangen, kost zelfs nieuw maar weinig ..
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Probleem is weg. Vermoedelijk toch veroorzaakt door het buitengewoon vochtige weer (contact). De melding is weg en de temperatuurmeter werkt ook weer. Deze laatste vertoont overigens wel afwisselend gedrag. De ene keer loopt hij keurig op om vervolgens iets terug te vallen (openen thermostaat) en dan blijft die voor mijn gevoel op een acceptabele temperatuur staan. Een andere keer blijft de temperatuurmeter voor mijn gevoel wel erg laag staan. Zeker nu het buiten kouder wordt. Er is al veel geschreven op het forum over dit onderwerp dus het zal wel een van die eigenaardigheden van de Kappa zijn. Bij file rijden loopt ie overigens wel netjes op tot 90 graden.
Groet, Jos
Groet, Jos