Vandaag verder gegaan met de 4 bak,waarmee de auto in eerste instantie zal worden uitgerust.
(5 bak verhaal is niet van tafel hoor)
Het voorste deel van nieuw naaldlager voorzien en 2 nieuwe keerringen.
Andere price-as is onderweg ivm slijtage van een vastgelopen price-as lager.
Bak zag er goed uit,toch maar verder losgehaald en niet voor niets.
Bij het loshalen van de primaire as,bleek de moer die halverwege de as zit,los te zitten en bleef zitten op z'n borging.
Verder is het achterste lager van de primaire as aan vervanging toe,en het achterste lager van de secundaire as heeft mijn attentie.
Verder de sychromesh ringen opgemeten de speling moet zijn 1.3 mm +/- 0.5 mm
Versnelling 1 - 1.4mm , 2- 1.0mm 3 - 1.3mm en 4 - 1.5mm.
Sychromeshring versnelling 2 zal moeten worden vernieuwd ( ook wel logisch;is het meest gebruikt).
Aan de tandwielen werkelijk niets ,maar dan ook niets te zien!!!! blij van.
Verder een nieuwe bus gedraaid voor de schakelas,waardoor de speling weer normaal is.
Zijn er nieuwe sychromeshringen in omloop? zoja,bij wie en redelijk betaalbaar?
Anders moet ik een andere bak loshalen en de 4e eens opmeten,en die dan eventueel gebruiken.
Verder zoek ik dan nog de moer die halverwege de primaire as zit en goed te gebruiken is.
Loctite is ook zo wat.
Pakkingsetjes verkrijgbaar voor deze bak?
Vast bedankt voor de respons.
bert
Versnellingsbak fulvia
-
Versnellingsbak fulvia
- Attachments
-
- dsc04663.jpg (104.02 KiB) Viewed 405 times
-
- dsc04657.jpg (149.34 KiB) Viewed 405 times
-
- dsc04656.jpg (125.82 KiB) Viewed 405 times
-
Re: Versnellingsbak fulvia
Ik heb jaren geleden een bak gesloopt en de onderdelen zitten in een kratje.
Als je kunt visualiseren wat je zoekt kan ik kijken of het erbij zit.
Als je kunt visualiseren wat je zoekt kan ik kijken of het erbij zit.
Ik zou de synchro's nog eens opmeten. 1.5 is wel heel veel. Ik heb het nog nooit gezien en heb er toch honderden opgemeten.
Als hij nog 1.3 (of meer) is, kun je overwegen de 2 en 4 te wisselen. De 4 slijt kennelijk niet, dus dan blijft die 1.0 dus 1.0 en dat is ruim voldoende.
Asje van klepeltje is vaak S vormig gesleten. Als je met de micrometer zit te meten, lijkt ie ok. Als je hem opspant, is ie ineens krom.
Ik zie trouwens zelden slechte tanden. Ooit een keer op de 1ste en toevallig bij een bak die nu open ligt, tanden er af van de 2e. Ik bedoel dan de tanden voor de synchro.
Als hij nog 1.3 (of meer) is, kun je overwegen de 2 en 4 te wisselen. De 4 slijt kennelijk niet, dus dan blijft die 1.0 dus 1.0 en dat is ruim voldoende.
Asje van klepeltje is vaak S vormig gesleten. Als je met de micrometer zit te meten, lijkt ie ok. Als je hem opspant, is ie ineens krom.
Ik zie trouwens zelden slechte tanden. Ooit een keer op de 1ste en toevallig bij een bak die nu open ligt, tanden er af van de 2e. Ik bedoel dan de tanden voor de synchro.
-
Huib,ik meet de sychromehsringen na schoongemaakt te hebben met remmenreiniger op het tandwiel en heb toch werkelijk meerdere keren gemeten terwijl ik de ring aangedrukt heb.
ik meet dan zonder los te laten ook aan de andere zijde om te verkomen dat ik de ring scheef druk.
de eerste versnelling lijkt me een keer vernieuwd,want deze is ook scherp aan de binnenzijde.
Dit zou ook de losgelopen moer kunnen verklaren,maar anderzijds zit dat al 27 jr zo.
ik trek wel een bak los voor een betere 4e versnelling ring.
Wil de bak voorlopig niet weer loshalen
bert
ik meet dan zonder los te laten ook aan de andere zijde om te verkomen dat ik de ring scheef druk.
de eerste versnelling lijkt me een keer vernieuwd,want deze is ook scherp aan de binnenzijde.
Dit zou ook de losgelopen moer kunnen verklaren,maar anderzijds zit dat al 27 jr zo.
ik trek wel een bak los voor een betere 4e versnelling ring.
Wil de bak voorlopig niet weer loshalen
bert
bert ik heb een 5 bak los liggen heb je hier wat aan?
Lancia Delta 3 en Fulvia Zagato 1401 `72 , ex.(Kappa coupe 2.4 enYpsilon 2002 .Fulvia coupe, berline, beta coupe ,beta spider , 2000 coupe ,Delta hpe1999)
-
Koos,de synchromesh ringen zijn volgens mij het zelfde ??
als je een goed er tussen hebt zitten,hou ik me aan bevolen.
Ik heb de zelfde vraag ook reeds bij Lucas liggen.
Ik zal ook zijn reactie even afwachten.
vast bedankt
bert
als je een goed er tussen hebt zitten,hou ik me aan bevolen.
Ik heb de zelfde vraag ook reeds bij Lucas liggen.
Ik zal ook zijn reactie even afwachten.
vast bedankt
bert
-
Volgenshet onderdelenboek heeft de S1, 2 verschillende synchromesh ringen..... Voor 1 2 en 3 hebben ze een S2(818.630) Nummer en zijn dus gelijk aan S2
Voor de vierde versnelling staat er een 815.200 orgine bij (Flavia berlina met 1488 CC motor dus late S1 1.5)
Misschien dat Huib kan zeggen waarom de ring voor 4 afwijkt en wat het verschil is.......
Voor de vierde versnelling staat er een 815.200 orgine bij (Flavia berlina met 1488 CC motor dus late S1 1.5)
Misschien dat Huib kan zeggen waarom de ring voor 4 afwijkt en wat het verschil is.......
Niemand weet wat het verschil is. Althans ik heb het niet kunnen achterhalen.
Ik heb wel wel verschillende synchro's. Er zijn er met minder en grovere groeven en met meer en fijnere groeven. Ik heb echter geen idee of dat ook het verschil is tussen de twee typenrs.
Nieuw is er nog maar een type verkrijgbaar wat je voor alle versnellingen kunt gebruiken.
Ik heb wel wel verschillende synchro's. Er zijn er met minder en grovere groeven en met meer en fijnere groeven. Ik heb echter geen idee of dat ook het verschil is tussen de twee typenrs.
Nieuw is er nog maar een type verkrijgbaar wat je voor alle versnellingen kunt gebruiken.