Bobine fulvia berlina 1c

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
rinco007

Bobine fulvia berlina 1c

Unread post by rinco007 »

Ik wil graag weten of ik op reserve een andere bobine kan bestellen voor mijn fulvia berlina 1c. Weet iemand welke ik moet hebben? Liefst een universele, met voorschakelweerstand.
Huib
Site Admin

Re: Bobine fulvia berlina 1c

Unread post by Huib »

Of je een voorschakelweerstand nodig hebt of niet hangt van het type af.
Je hebt een ohmse weerstand nodig om te voorkomen dat de stroom door de punten te groot wordt. Dat gebeurt dan bij lage toerentallen. De stroom kan zonder enige weerstand zelfs oneindig worden als je contact aan staat met niet draaiende motor en je punten gesloten.

Weerstand en stroom betekent ook warmteontwikkeling. Vroeger was het gewoonte om de totale weerstand en dus de warmteontwikkeling te verdelen tussen de inwendige weerstand van de bobine en een voorschakelweerstand. Bij latere bobines was de techniek zodanig dat de benodigde weerstandswaarde kon worden bereikt door draad met een hogere specifieke weerstand te gebruiken voor de bobine zonder dat de bobine kapot gaat door te hoge temperatuur.

De "blauwe Bosch" bobine is sinds de jaren 60 de "beste" bobine. Nou wordt die al een jaar of 10 in Brazilië gemaakt en ik heb dan ook al kapotte gezien. Kwam niet voor toen ze nog in Duitsland werden gemaakt. Dus ik zou gaan voor de blauwe Beru. Die wordt wel in Duitsland gemaakt.

Voor de totale weerstand (voorschakelweerstand plus bobineweerstand) moet je uitkomen op zo'n 3,3 Ohm plus of minus 10%

De blauwe Bosch en Beru bobines hebben die 3,3 Ohm. Je dient ze te gebruiken zonder voorschakelweerstand.

De rode Bosch en Beru bobines zijn 1,5 Ohm. Je hebt dus een externe weerstand nodig van 1,8 Ohm. Als je een worst case berekening maakt voor het vermogen van die weerstand kom je op zo'n 25 watt.

Waar je ook op moet letten is of de bobine gevuld is met olie of epoxy voor de koeling. Als je hem schudt naast je oor kun je horen of er olie in zit of niet. De met olie gevulde bobines dien je altijd vertikaal te monteren om zeker te zijn dat de hele wikkeling door de olie wordt gekoeld. De blauwe Bosch en Beru bobines kun je in iedere stand monteren.
fulviabert

Unread post by fulviabert »

Misschien ter aanvulling van deze uitleg het volgende; er waren inderdaad 2 soorten gangbare bosch bobine's.
N.l. de rode en de blauwe.
Kan er naast zitten,maar volgens mij is de rode met voorschelweerstand en de blauwe zonder.
Verder heb je de blauwe in 3 soorten;1e voor contactpuntontstekeing,2e voor elektronische en de 3e voor CDI ontstekings.
doe je de blauwe voor contactpunten in een mercedes met elektronische ontsteking,krijg je de auto niet aan de praat,omdat simpelweg de capaciteit van deze bobine te laag is bij starten.
Dit onlangs nog zelf aan den lijve ondervonden door een "blauwe bosch bobine"te bestellen,daar er ook een blauwe op zat.
Dit heeft inderdaad met de weerstand en wikkelverhouding te maken van de bobine.

De voorschakelweerstand wordt ook toegepast om tijdens starten een hogere vonkspanning te krijgen.
Dit door een 9V bobine met een voorschakelweerstand uit te voeren.
Tijdens starten wordt de voorschakelweerstand overbrugt door de startmotor spanning na het relais.
Je hebt dan een 9V bobine kortstondig op 12V zitten,met als gevolg betere vonk.
Na het aanslaan,loopt de spanning weer netjes door de voorschakelweerstand,en wordt de bobine weer normaal belast.

bert
rinco007

Is dan de juiste conclusie dat ik aan de hand van jullie adviezen het beste een blauwe beru bobine kan aanschaffen ZONDER een extra voorschakelweerstand en ZONDER het blijven gebruiken van de huidige?

Dus deze: (zonder reclame te willen maken) Bobine BERU 12V blauw 3.0 Ohm
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Klopt.
Zonder enige voorschakelweerstand.
Ik zou overigens wel die condensator in de ontsteking vernieuwen.

En nu het kouder wordt, de carburateurvoorwerwarming in orde maken. De Fulvia's met twee dubbele carburateurs zijn niet gevoelig voor carburateur ijs. De 1C is dat wel.
rinco007

Carburateurvoorverwarming? Hoe werkt dat dan?
Huib
Site Admin

Unread post by Huib »

Bij de uitlaat zit een soort schoorsteentje. Daarop schuif je een dikke slang die naar je luchtfilter gaat.
rinco007

Ah, Dat ga ik thuis even bekijken of dat er allemaal nog op zit.

Huib Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij de uitlaat zit een soort schoorsteentje.
> Daarop schuif je een dikke slang die naar je
> luchtfilter gaat.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”