Achterveren Sedan

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
DuoKappa

Achterveren Sedan

Unread post by DuoKappa »

Hallo Allen,

Heb net mijn sedan 3.0L van 2000 terug van APK, rechter achterveer gebroken! Verder moeten beide fuseekogels voor vervangen worden.

Dit is mijn 5e Kappa, maar ik heb nog nooit eerder een Kappa met gebroken achterveer gezien. Komt dit vaker voor?

Wel het wiellager RA, deze is zowat bij iedere Kappa bij mij nog kapot geweest. Deursloten ook altijd kapot, elektrische raambediening of niet of heel langzaam werken. Verder heerlijke auto's, ik kan me op dit moment voor zo weinig geld geen comfortabelere auto voorstellen. Ben er dus best wel blij mee.. (tu)
Attachments
20120430_135435 internet.jpg
20120430_135435 internet.jpg (121.56 KiB) Viewed 443 times
20120409_111347 internet.jpg
20120409_111347 internet.jpg (138.89 KiB) Viewed 443 times
Stasiu

Re: Achterveren Sedan

Unread post by Stasiu »

Achterveren bij Kappa's zijn zwak. Die van mij was ook gebroken links achter. Nadat de veren vernieuwd waren leek het een andere auto. Hij staat weer kwiek op zijn pootjes en heeft een veel betere wegligging. Ook bij belading zakt ie heel weinig door.
DuoKappa

Hoi Stasiu,

Heb je ze zelf vervangen? Nog moeilijkheden tegengekomen?
Stasiu

Unread post by Stasiu »

Samen met een vriend gedaan. Vervang gelijk ook de rubber zitting tussen de veer en de veerpootschotel. Tuynder heeft die nog wel. Je moet het zaakje goed uitlijnen.
Jos Kappa

Unread post by Jos Kappa »

Vorig jaar meegemaakt. Beide achterveren kapot (Kappa 2.4 1999)! Maar de Kappa had wel bijna 300K op de teller staan. Ik heb het laten doen, zo technisch ben ik niet. De achterbank moet er ondermeer uit en dan heb je nog het probleem van vastgeroeste bouten en ander versleten zaken. Al met al een flinke klus. Heeft me dan ook aardig wat gekost. Er zitten nu iets hogere veren onder waardoor de Kappa wat sportiever lijkt. Tja, je moet er wat voor over heben om in zo'n klasse-auto te rijden.
Jos
DuoKappa

Hoi Jos,

Ik heb ze nu beide vervangen, wat een klus zeg. Merk wel wat verschil, klapperen is weg en in ieder geval weer door de APK

Groet
wallietax

Unread post by wallietax »

Jos, mag ik vragen wat het vervangen van de achterveren heeft gekost? Die van ons zitten er ook aan te komen..weet niet of het nog de moeite waard is nl.

Gr Walter
Jos Kappa

Unread post by Jos Kappa »

Hoi Walther,
- 2 veren 175 (veren zijn iets hoger dan de originele)
- rubbers + stootbussen 63 (moesten ook vervangen worden)
- werk schat ik op ongeveer 250 (298 inclusief kleine beurt)

Verder zaten dwarsbouten erg vast, moesten losgeweekt worden. Alle bedragen excl. BTW. Alles bijelkaar (incl kleine beurt)
+/- 750 euro incl BTW. Succes!
Jos
Stasiu

Unread post by Stasiu »

Kan me herinneren dat ik voor die veren bij Tuynder niet meer dan € 55 exc. BTW heb betaald. Check maar eens op eBay. Was precies twee uurtjes werk. Voordeel was wel dat alles makkelijk los ging omdat drie jaar daarvoor de schokdempers vervangen waren. Ik had zelf de binnenkant vrij gemaakt.
DuoKappa

Klopt, ik heb de veren via Ebay duitsland gekocht voor 55,- per stuk. inclusief verzenden ( 2 dagen) 127,-
Als je wil kan ik je het adres toesturen. Blijkbaar zijn de voorveren van de Kappa sedan altijd hetzelfde, maar bij de achterveren is er een verschil. Je moet chassisnr doorgeven, dan krijg je de goede.

De 2 bouten waarmee alle delen van de wielophanging aan de veerpoot hangen kunnen gigantisch vastzitten, vergis je daar niet in. Succes!
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”