EPB doet het wel of weer niet!

Discussie en vraagbaak over Thesis
karel

Re: skyhook - epb - inclinatie koplampen

Unread post by karel »

Ha Krammer,

ik zou het niet overdrijven met die olie. Je wil eigenlijk niet dat er olie doordringt in het potmeter-huis Het doel is:
1 kogelgewricht tegen roest beschermen, dus daar mag flink wat kruipolie op, en daarna iets dikkers, een lik vet of zo. Ik gebruik BP open gear compound uit een spuitbus, dat ik op mijn boot heb om de ankerlier te smeren.
2 rubber seal van het draaipunt van de zwarte plastic arm in het potmeter huis waterafstotend maken. Dat heb ik met succes gedaan met fietsketting olie op teflon basis (shimano) dat tast het rubber niet aan en is ontwikkeld om een natte fietsketting enige tijd te beschermen. Je kunt ook kiezen voor een likje siliconenvet zoals dat voor sanitaire waterkranen wordt gebruikt.

succes
Rino

Re: skyhook - epb - inclinatie koplampen

Unread post by Rino »

Karel, ik heb me ook een ongeluk gezocht naar mijn eigen verhaal hier over het vervangen van de hoogtesensor en het stangetje met kogelgewricht maar helaas nada.

Voor wie mocht denken aan vervangen :
Ik heb 177k km geleden de sensor achter - art. nr. 51757670, kostprijs 61,43€ - vervangen. Deze zit naar mijn mening goed ingekapseld, echter de stekker erop niet. Ik vrees dat de stekker weer de boosdoener is, vooral omdat het kreng op die plaats in alle spatwater en pekel tijdens de winter hangt.
Het stangetje - art.nr. 60669421, kostprijs 17,04€ - heb ik 80k km geleden vervangen want het kogelgewricht was helemaal weggeroest.
Beide werkjes waren makkelijk zat.
Ik onderhoud de stangetjes voor en achter net zoals jij Karel nauwgezet. Vooral de kogelgewrichtjes achter de licht transparante ronde rubberbescherming (zie aanduiding witte pijl op bijgaande foto) hou ik goed geolied.

Groet, Rino
Attachments
hoogtesensor_achter2.jpg
hoogtesensor_achter2.jpg (114.87 KiB) Viewed 407 times
Robbedoes

Re: EPB doet het wel of weer niet!

Unread post by Robbedoes »

;)Ik heb laatst een nieuwe accu gehaald voor de EPB, en alle storingen bleven gewoon.

Nu heb ik dan alle stekkers losgehad en met contact spray ingespoten, en nu met 2 kleine ritjes heb ik geen enkele foutmelding meer gehad.
Er was geen enkele stekker die vies of verweerd leek, dus ook dan moet je het doen!
Ik had dus last van een kerstboom, elke keer wel weer iets........hopelijk ben ik er nu vanaf!

Morgen rij ik er de hele dag mee, dan kan ik vertellen of het echt geholpen heeft.

Let wel, Halan kon niks vinden en kon niet zeggen wat de oplossing was, waarschijnlijk zouden zij met allerlei dingen komen om te vervangen, meestal wel een dure computerkast ofzo.

Ik heb zo'n vermoeden dat het enkel contactspray is wat de enige echte en gratis oplossing is.

Ik heb onder de motorkap 1 stekker losgehad en ingespoten, zit onder de dikke slang die naar je luchtfilterhuis gaat, en bij de bijrijder onder de mat alle stekkers die daar zitten ingespoten.
Daarnaast zitten ook de airbag stekkers, ook gedaan.
Let wel op, dat als je stekkers losmaakt, je de auto ABSOLUUT NIET op contact zet, want dan moet je hem laten resetten bij de Lancia, kost tijd, moeite en geld!
Dus stekker los en weer vast, en dan pas weer op contact of starten!

Als iemand ook die problemen heeft en niet snapt of weet wat te doen, kom dan maar eens naar Amsterdam, doe ik het wel! ;)

Nu nog even zeker weten dat dit het echt is.....

Het zou super zijn als ik eindelijk van dat gepiep af ben!
gergely

Unread post by gergely »

Dat belooft veel goeds...

Als dit de oplossing blijkt, ga ik op een mooie droge dan ook eens aan de gang.
Enkele vragen:

- accu loskoppelen of aangesloten laten?
- Had je de stekkes echt losgekoppeld en vervolgens de stekkers ingespoten met contact spray?
- Nog andere voorzieningen nodig om dit zonder schade te doen?

Note: mijn ervaring is, dat Halan niet zomaar iets vervangt.... sterker nog, bij een hardnekkig probleem bij mijn auto hebben ze zelfs tijdelijk een onderdeel van een ingeruilde thesis gemonteerd om het probleem te analyseren. Daarna werd het onderdeel vervangen door een nieuwe...
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
Robbedoes

Tja, als ze een andere erop zetten, dan is het probleem eigenlijk al opgelost.
Het is vaak een kwestie van de stekkers even losgehad hebben en weer vastzetten, dan maken ze vaak alweer contact.
Ik denk dat als ze dan je ouwe er weer op zetten, die het ook prima doet.

Ik heb nu dus een hele dag gereden..........en alle storingen waren weg!

Enige idee hoe fijn dat is?
Een jaar lang met dat gepiep gereden.......het werd steeds erger, echt alle storingen kwamen wel langs, dan weer dit, dan weer dat.........het leek wel een radarverklikker zoveel piepjes had ik.
Nu helemaal NIKS MEER!!!!

Alleen maar door wat contact spray van 5 euro. :)

Ik heb geen accu losgehad, maar je moet er echt HEEL ERG GOED op letten dat je niet per ongeluk het contact aanzet.
Dus als je bezig bent, niet opeens even je auto moeten verplaatsen of even je contact aan om je stoel naar achteren te zetten ofzo.

Als je geen contact aanhebt, dan doen die computers het toch allemaal niet.

Ik heb ze losgemaakt, ingespoten, en met terugzetten even 3 keer ofzo erop en eraf gehaald, misschien hielp dat ook nog.

Succes!

ps, als jullie ook op de Thesis dag komen op 4 juni, help ik er graag even bij! (contactspray ligt nu standaard in mijn achterbak!)

Dus na een jaar gezeik nu verlost van alles! (wat Halan dus NIET kon oplossen)
pakelaan

Unread post by pakelaan »

Ik heb met mijn JTD van 2002 (350.000 km) ook een jaar lang met dit probleem rondgereden. Elke 2 kilometer een EPB melding, 2e accu vernieuwen geen resultaat. Volgens dealer alleen dure reparatie de oplossing.
Toen was het remlicht defect en heb ik alle zekeringen verwijderd om te controleren. Hoewel het aan de remlichtschakelaar lag (zelf vervangen, kost € 12, alleen hoop gepruts bij het rempedaal dus blauwe plekken op armen en handen) was het probleem toen wel opgelost. Dus sinds begin dit jaar ben ik van de EPB melding af. Alleen hoofdaccu loskoppelen helpt dus niet, het systeem moet helemaal stroomvrij zijn, incl 2e accu.
Robbedoes

Eerlijk gezegd snap ik nu nog niet hoe je het EPB probleem hebt opgelost.

Kwam het door die remlichtschakelaar te vervangen, of door alle zekeringen eruit en erin gestopt te hebben?

Of moest je juist alle accu's los hebben gehad om de storing kwijt te zijn? (dus resetten?)
pakelaan

Unread post by pakelaan »

Met de remlichtschakelaar heeft het niets te maken.
Ik denk dat het verwijderen van de zekeringen hetzelfde effect heeft als beide accu's losnemen, maar bij mij was het weg na uitsluitend het 1 voor 1 verwijderen/controleren van de zekeringen.
Robbedoes

Ok, en dan mijn laatste vraag, welke zekeringen waren dat?
Onder de motorkap, binnen bij het stuur, of in de kofferbak?
Of nog andere zwevende zekeringen?

Bedankt alvast!
frans

Unread post by frans »

'Robbedoes: is een 'gouden tip! Ook in mijn zojuist aangeschafte Thesis een rits storingen vanaf EPB/ ESP/ASR t/m uitvallen snelheidsmeter. Ben begonnen met de volledig "dode"backup accu te vervangen, maar geen resultaat. Daarna achter met de stekkers van de EPB comp behandeld, maar weer geen resultaat. Daarna de stekkers in het vloerluik , ook geen resultaat.
Echter...al deze functies krijgen hun info via de wielcensoren/ABS computer, dus: de stekker hiervan losgehaald en jawel, de 4 grotere pennen waren wit uitgeslagen. Heb ze gereinigd en met zuurvrije vaseline behandeld (is veel bestendiger dan contact spray en voorkomt lekstromen) Vanaf dat moment..geen enkele storing meer, alles werkt nu naar behoren!

Frans.
Lancia 2000 pininfarina coupe HF, Beta Montecarlo ie, HPE ie, Sedan Restyled ie, Delta 1.8 Di, NSU 1200, Delta 1.8 executive.
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”