EPB doet het wel of weer niet!

Discussie en vraagbaak over Thesis
Rino

Re: EPB doet het wel of weer niet!

Unread post by Rino »

Dit medium staat reeds bol van de goede tips. Met een beetje creativiteit zal je je niet hoeven boos te maken over de kosten die een Thesis met zich meebrengt. Bewijs hiervan is jouw kleine accu voor het EPB, het advies schreef ik reeds twee jaar geleden "02.01.2009"
krammer

Unread post by krammer »

Afgezien wat Halan al dan niet zegt of ze nou wel of niet doorsolderen, is dit denk ik wel de beste methode om van de storingen af te komen (zoals airbag en wellicht EPB), of je moet de gewoonte hebben regelmatig je stoelen uit je Thesis te halen als zitplaats voor je tentje op de camping..

Maar als je dus aan solderen begint kan ik je wellicht een tip geven. Oranje stekkers hebben dacht ik te maken met het airbagsysteem. Je moet dus echt de auto van de stroom afhalen voor je begint. Ik knipte de draden een voor een door om mogelijke restspanning niet kort te sluiten. Want het zou jammer zijn als er een airbag klapt..
Verder gebruikte ik krimpkousen nadat de draden los waren en voordat ik doorsoldeerde. Deze kousen verzorgen een lucht- en waterdichte afsluiting die naast isolatie ook enige mechanische kracht kunnen opnemen. Heel simpel: draad doorknippen, krimpkousje over een van de draadeinden trekken, solderen, krimpkous over de verbinding schuiven, met een aansteker de kous verwarmen en klaar. Ook handig om altijd tie raps bij de hand te houden..
krammer

Unread post by krammer »

Nadat ik de EPB accu had vervangen (gekocht via de tip van Rino bij elektroweb) bleek dat mijn oude accu toch wel redelijke goede spanning afgaf. Mijn EPB problemen leken even over, maar dat bleek dus ijdele hoop. De fouten gingen gewoon weer door. Volgens mijn zit die hulpaccu er in omdat dit wettelijk moet: als de boordspanning er af is om wat voor reden, moeten de parkremmen het blijven doen. Dit zou de 2e accu kunnen verklaren. Bij Halan vertelden ze me nadat de EPB melding problemen waren opgelost (het waren dus NIET mijn EPB's!! ) vertelden ze me dat Thessen die veel korte stukjes rijden vaak een te lage boordspanning hebben (te weinig tijd om de accu(s) op te laden en veel stroomverbruik). Deze exemplaren hebben relatief vaker problemen met electronica. Ook dat ze een klant hebben die in Amsterdam en omgeving korte stukjes rijdt en zijn auto bijna dagelijks aan de lader heeft staan. Sindsdien zouden er geen problemen meer zijn optreden. Dus je zou kunnen checken of je accu voldoende spanning heeft en kijken via connect of er storingsmeldingen worden gegenereerd (knop 'main' 3 seconden ingedrukt houden en je krijgt een menutje waarin eventuele spanningsproblemen vermeld worden. Sterkte, Hugo
Robbedoes

Unread post by Robbedoes »

Nou, die nieuwe accu hielp bij mij niet eens een week, maar 1 dag.
Daar lag het dus niet aan, dus ik ga nu maar voor alle stekkers in de auto.
Onder de bijrijdersvloer begreep ik, en ik hoorde ook van iemand onder de motorkap bij de ABS unit ofzo, daar moeten de stekkers ook goed schoongemaakt worden om de kerstboom uit te kunnen krijgen.

Ik hou jullie op de hoogte!
gergely

Unread post by gergely »

Als jullie in de gelegenheid zijn om de ervaringen met foto's te verluchten, is dat helemaal fantastisch...
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
inc10521

Unread post by inc10521 »

Heeft iemand wat handige tips om bij de computers in de bodem bij de bijrijders stoel te komen? Dan zal ik wat foto's maken van de connectors etc. als ik ze in ga sprayen.... zit weer tegen een skyhook error aan te kijken vandaag.

Marcel
[img]http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... _Small.jpg[/img]
*
*
M e t - e e n - T h e s i s - w o r d t - r i j d e n - r e i z e n :)
_______________________________________________________________________________________________
Thesis 2.4 JTD 20V Elegante '07 172.000 | 690A grigio rossini | 401 Natur Poltrona
Ex.Thesis 2.4 JTD 20V Emblema '03 403.000 | 678 grigio cellini | 410 Tabacco Poltrona
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 429.000km | Donkerblauw Metalic | Blauw Velours
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 187.000 | Antraciet Metalic | Blauw Alcantara
Ex. Kappa 2.4 20V LS '96 473.300 | Groen Metalic | Geel Poltrona
Ex. Kappa 2.4 JTD LS '00 412.300km | Zwart Metalic | 615 Beige Alcantara
krammer

Unread post by krammer »

Om er bij te komen is geen rocket science.. Mat bijrijder verwijderen, dan zie je een met stof bekleed luik, die je losschroeft. Verwijder het luik en je ziet dacht ik drie achter elkaar geschroefde computereenheden zitten. Een daarvan dacht ik is de airbag, andere is tbv xenon (staat Hella op dacht ik) en de derde weet ik niet. Let op dat je geen schroefjes in het luik laat vallen, want ze schieten zo ergens onder en je bent uren bezig deze weer tevoorschijn te halen. Als het luik helemaal schoon en droog is, vraag ik me wel af of je hier resultaat gaat boeken met sprayen. De kabels liggen hier geordend en gefixeerd (geen beweging), dus mijn gevoel zegt met me dat onder droge omstandigheden de connectoren hier niet snel zullen corroderen. Gevaarlijker plekken zijn nabij het interieurfilter (airco-vocht-), beweging bij vervangen filter, onder de stoelen (die bewegen steeds) en we stoppen er zomaar spulletjes onder. De kabels kunnen dan kuren gaan vertonen. Ook de draadboom door de kofferklep is gevoelig (kijk naar thread Rino hierover).

Maar t.a.v. het luik aan de passagierzijde: Rino, had jij niet ooit eens foto's gemaakt van het interieur van het luik??
Hugo
inc10521

Unread post by inc10521 »

Thnx hugo :)
Zo te horen móet ik dus op zoek naar de epb computer en de skyhook computer want die storingen krijg ik regelmatig...

Mvg,
Marcel
[img]http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... _Small.jpg[/img]
*
*
M e t - e e n - T h e s i s - w o r d t - r i j d e n - r e i z e n :)
_______________________________________________________________________________________________
Thesis 2.4 JTD 20V Elegante '07 172.000 | 690A grigio rossini | 401 Natur Poltrona
Ex.Thesis 2.4 JTD 20V Emblema '03 403.000 | 678 grigio cellini | 410 Tabacco Poltrona
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 429.000km | Donkerblauw Metalic | Blauw Velours
Ex. Kappa 2.4 TDS LS '95 187.000 | Antraciet Metalic | Blauw Alcantara
Ex. Kappa 2.4 20V LS '96 473.300 | Groen Metalic | Geel Poltrona
Ex. Kappa 2.4 JTD LS '00 412.300km | Zwart Metalic | 615 Beige Alcantara
gergely

Unread post by gergely »

Marcel,

als je Italiaans kunt lezen: er is een italiaanse technische manual op 3 cd's beschikbaar... laat meer weten als je interesse hebt...
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
Rino

Unread post by Rino »

Je hebt gelijk Hugo, hier twee foto's uit mijn archief.
Attachments
regelunitonderdevloermat1.jpg
regelunitonderdevloermat1.jpg (51.99 KiB) Viewed 398 times
regelunitonderdevloermat0.jpg
regelunitonderdevloermat0.jpg (55.43 KiB) Viewed 398 times
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”