Fulvia 1600 HF

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib Geurink

Komt helemaal goed

Unread post by Huib Geurink »

Gaat helemaal goed komen, Bob, al heeft Chris er dan heel speciale Solexen op

Moet je wel even nadenken of je de 818.100 nokkenassen zoals er nu in zitten wilt houden of moeten er 818.342 (1.3HF) nokkenassen op. Met die 818.100 nokkenassen gaat het moeilijk worden om Chris voorbij te rijden.
Peter de Wit

Re: blauwe rook

Unread post by Peter de Wit »

Bob, genieter! Mooi dit te lezen. Als je een motor bouwt heb ik nog wel wat ideeen wat te laten veranderen. Later. Maar over de opmerking van het trekken:

Jij zit in delft: F(kracht op de achterwielen)=massa x versnelling.
versnelling = F/massa (los van weerstand etc).
F=koppel x vertraging bak / straal van je wiel.
snelheid (120km/h in m/s)=toerental * 2PI /( vertraging bak / straal van je wiel).
Dus: vertraging bak / straal van je wiel = 2PI x toerental / snelheid.
Dus: F=koppel x 2PI x toerental / snelheid
En: versnelling = koppel x 2PI x toerental / ( snelheid x massa)

Dus zonder weerstand etc mee te rekenen is je acceleratie:
- recht evenredig met je koppel en je toerental en
- omgekeerd evenredig met je snelheid en massa.

Koppel: jij hebt 130Nm. Dit is bijzonder hoog. Een peugeot 206 1.4i heeft 116Nm, een golf 1.6 148Nm een Afla GT 200Nm
Toerental: Jij rijdt 4000toeren bij 120km/h. Een 206 3500 en een golf en alfa 3000. Zeer belangrijke factor!!
Snelheden zijn van jou en andere auto gelijk: 120km/h
Massa: jij 900kg en iedere hatchbak 1200kg tegenwoordig. Alfa 1300kg.

Als je deze waarden invult zie je dat je sneller accelereert dan alle drie de concurrenten. Het gevoel dat jij hebt als het gas intrapt bij 120 is hetzelfde als een moderne alfa GT die op de snelweg in zijn 3 rijdt. Alleen rijden die Alfa's in hun 5. Daarom gebeurt er niets.

Zo ver het goede verhaal. Het valt en staat bij koppel. Nu gaat dat helaas bij ons niet door tot 10000toeren, maar valt weg bij 5800 of zo. Dus tot die tijd gaat het goed.

Om het verhaal af te maken:
vermogen (in kW) = 2PI x Koppel (in Nm) * toerental (per s)
Ik zou proberen mijn fulvia motortje 1000toeren extra te laten lopen met redelijk behoud van koppel.

Gr. Nerd Peter
Lucas Geheniau

Re: Fulvia 1600 HF

Unread post by Lucas Geheniau »

Bloesje is beschikbaar.
Huib Geurink

Bij een rally in Normandie hield een Beta HPE2000IE mij met m'n Appia Berlina niet bij. Op mijn beurt moest ik er weer heel flink aan sleuren om de Artena van Don Williamson bij te houden. Overbrengverhoudingen en flink werken leggen meer gewicht in de schaal dan pk's in zulke en vele andere gevallen.

Wat toch ook heel spannend is, is hoe snel de carburateurs het mengsel weer goed hebben. Als je het gaspedaal ineens intrapt versnellen de lichte moleculen (lucht) meer dan de zwaardere moleculen (benzine wat ook geen homogeen mengsel is).

Als je het toerental met 1000 rpm verhoogt, moet de eindoverbenging kleiner (of anders gezegd de reductie groter). Het vermogen neemt wel lineair toe met het toerental maar de luchtweerstand neemt kwadratisch toe.We zijn er dan zo ongeveer een raceauto aan het maken met alle herrie van dien.

Bob geeft duidelijk aan dat de auto voor vakantie bedoeld is. Ik ken de prinses Marlienke. Als ik Bob was zou ik niet zonder haar op vakantie gaan net zo min als ik zonder Annebel op vakantie ga. Ik ben ooit een keer in een groep 4 Fanalone met Annabel richting Belgie vertrokken. Nog voordat wij bij Bouvigne waren wilde ze als uitstappen vanwege de herrie. Ik ben voorzichtig terug op huis aan gereden. Niettemin had Annabel al een flinke hoofdpijn. Met autootjes spelen is leuk, maar met meisjes spelen is nog leuker. Je moet er wel een paar jaar ouder voor wezen.
Peter de Wit

Mooie woorden Huib! En zet die klok van je nou eens een uurtje terug! Zo lijkt het alsof je een nachttijger bent.... Ook dat vinden de meisjes niet
Marco

Unread post by Marco »

Peter toch ........................ ben jij niet toe aan vakantie?

Marco
Huib Geurink

Klokkijken

Kunnen klokkijken is nog niet hetzelfde als weten hoe laat het is.
Huib Geurink

Arnootje, is het wel een goed plan om op breed asphalt te willen wedijveren met een Fulvia. Als jij aan de boterham zit zijn er die al lang eieren met spek achter de kiezen hebben.

Fulviaatje kopen om op de snelweg te racen lijkt op een hockeystick kopen om te tenissen.
Peter de Wit

Goed punt, Huib. Want alle gek- en stoerheid op een stokkie:

Ik rijd bewust nooit lang hard op de snelweg. Ik test af en toe zijn top om te zien of een wijziging zin heeft gehad en daarna is het weer keurig 4000toeren. Ik heb echt het gevoel dat zo'n motortje daar niet goed tegen kan.

Maar ik rijd zoals wellicht bekend ook rallyes met twee 1600's. Als de omstandigheden het toelaten gaat dit plankgas van splitising naar splitsing in de polder of hairpin naar hairpin in de bergen. Voor periodes van zeg 30min achter elkaar.

Oliedruk monitor ik met een mechanische drukmeter, oli temperatuur met nieuwe meters en sensoren (duits ook nog). Wat continu blijkt is dat olietemp bij vol acceleren (en dus ook veel remmen en geen gas geven) in de bergen LAGER blijft dan bij 30min op de snelweg cruisen bij 140km/h. In dat laatste geval zie je hem continu verder oplopen. Ook bij zo'n 30+ jaar oude veglia olie temp meter van een 1600hf waar dit draadje over ging (gaat).

Oja, daarnaast rijd ik het blokje ALTIJD goed warm. En zeker met een nieuw gebouwde motor duurt dat minstens 10km. Ook hier wederom wachten tot de olie op temp is, niet het water.

PS1: een paar maanden geleden zocht iemand een carterplug sensor om olietemp te meten middels een VDO of soortgelijke meter. Heb nu eindelijk het goede t-stuk gevonden wat ik toen opperde. 10eur voor T-stuk dat onder je bestaande oliedruksensor komt. 15eur voor een vdo olietemp sensor (standaard m10) en 10eur voor een gebruikte vdo olietemp meter uit een golf gti oid. Ter vergelijking: Veglia HF olie temp meters gaan voor 250eur excl de sensor.

PS2: Huib, kijk ik nou verkeerd of was jouw post om 10:36 gedaan??
Frans Weersing

Unread post by Frans Weersing »

Helemaal mee eens Bob. Het blijft me telkens weer verbazen hoe makelijk en snel je op 160 km/u zit als je het gaspedaal indrukt bij 120 km/u. En dit voor een 1e serie uit 1969.
Daarnaast is het een van de weinige auto's die mooi blijft ongeacht de hoek van waaruit je de auto bekijkt.
Ik noem het vaak chique ingetogenheid of tijdloze elegantie. Dit geldt natuurlijk voor meerdere Lancia modellen.
Soms vergelijk ik het met rijden in een kleine Maserati uit de jaren 60 (als dit maar niet vloeken in de kerk is)

Groet,

Frans Weersing, Rotterdam
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”