Zelf schokbrekers vervangen, te doen?

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
fenpie

Re: Zelf schokbrekers vervangen, te doen?

Unread post by fenpie »

aha het begint me te dagen waar toch steeds de spraakverwarring door ontstaat. Er zijn volgens mij meerder soorten nivomats; electronisch geregelde en hydro-pneumatische systemen. Bij de Kappa SW zijn er standaard nivomats-hydropneumatische gemonteerd. Die zien er dus gewoon uit als gewone schokbrekers. En er komt dus geen electronica aan te pas. Nu zijn er verschillende lieden die het over electronisch geregelde nivomats hebben en die zitten dus niet onder een Kappa SW.
http://www.cadillacfaq.com/faq/answers/pdf/nivomat.pdf

Dat betekent dus ook als je schokbrekers monteert van een Sedan, dat je dan geen zelf-niveauregelende schokbrekers hebt terwijl die er wel onder horen te zitten. Zeker als je veel spullen laad zoals ik met 3 kids, 2 honden, dakkoffer en fietsenrek.

Nou hopelijk zijn we er zo uit
NIEUW Kappa Berlina 2.4, ex-Kappa SW (01), ex- Kappa SW (98), ex-Dedra, ex- Fiat cinquecento en ex-Fiat seicento 1100 hobby bezitter
fenpie

Unread post by fenpie »

en nog meer mooie info:
http://download.lanciak.hu/KAPPA/SW/Lan ... talian.pdf
En ook kom ik erachter dat dezelfde conclusies waren getrokken in 2008 op dit forum
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/ ... msg-514725
NIEUW Kappa Berlina 2.4, ex-Kappa SW (01), ex- Kappa SW (98), ex-Dedra, ex- Fiat cinquecento en ex-Fiat seicento 1100 hobby bezitter
lanciathema.nl

Unread post by lanciathema.nl »

Klopt fenpie, je bent eruit. Wanneer je de standaard Berlina schokbrekers van een zeer sterke veer voorziet heb je geen doorhangen en dus feitelijk de nivomats goed vervangen. Volvo heeft ook Nivomats, ze pompen zichzelf op hoogte door in en uitveren. Op een gegeven moment houdt dat op (na 100dkm bij normaal gebruik) en zakt de auto langzaam in.

Het electronische onderstel zorgt voor een straffere vering wanneer dat gewenst is door de schokbreker moeilijker in en uit te laten veren. Dit zt vaak op de coupes.

Om het nog ingewikkelder te maken bestaat er ook een hydraulische achtervering (met olie via een cetrale pomp en hoogteregeling) maar dat is bij mijn weten alleen op de Thema geleverd.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Jan Willem

Unread post by Jan Willem »

Dan ben ik waarschijnlijk de enige ander eigenaar van een SW waar de Nivomats nog steeds onder zitten. Volgens de folder zitten de Nivomats standaard onder de SW LS, de LE zou ze niet gehad moeten hebben, maar die had ook niet standaard koplampsproeiers, airco en solextra glas.
Ik heb trouwens nog nooit een SW LE gezien! De Nivomat is niet een product van Lancia, maar van Sachs. Ze zijn verwerkt onder een aantal duurdere stationwagons en MPV's zoals Volvo, Lancia, Mercedes, Chrysler.
Uit eigen ondervinding kan ik zeggen dat ze prachtig werken, maar ik vrees ook al 3 jaar dat ze mogelijk de volgende vakantie niet overleven, maar tot moment maak ik er maximaal gebruik van!
Jan Hoornstra

Unread post by Jan Hoornstra »

Ik heb van mijn SW de standaard schokdempers vervangen voor normale schokdempers met een versterkte veer, auto rijdt veel beter
en hangt niet meer in de kont. Staat ook nog eens veel frisser.

Jan
ex Lancia Kappa 3.0 sw aut. WIT squadra bezitter

Nu Alfa 166 2.5 V6 Azzurro Nuvola
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”