Hallo Derk,
Ik heb de dag ervoor (zaterdag) 's avonds 1 trip gemaakt van Utrecht naar Amstelveen en terug naar Utrecht (ongeveer 2 x 40 km). Daarna heeft de auto de hele zondag stilgestaan tot zondagavond.
De accu is volgens mij maximaal een jaar oud. Tijdens de vele electronische perikelen heeft "Dokter Halan" (quote van Gergely) ook de accu vervangen (100 Ah Magneti Marelli).
Mijn gedachten gingen uit naar de standkachel omdat ik op de bewuste zondagavond tweemaal de standkachel heb gebruikt. Aan het begin van de avond en later op de avond nogmaals. Na het eerste gebruik ben ik echter niet gaan rijden en verschoof mijn geplande vertrek naar later die avond.
Ik vermoedde dat dit te veel had gevraagd van de accu, maar als de standkachel tijdig uitschakelt dan zou dit het probleem niet mogen zijn.
Ik zal de accu toch maar even laten doormeten bij de dealer.
Auke
Moeizaam starten JTD bij kouder weer
Re: Moeizaam starten JTD bij kouder weer
Na gebruik van de standkachel zijn korte ritten moordend voor de accu. Na ieder gebruik ervan zouden er 20 km nodig zijn om de accu weer op niveau te brengen.
Rino
Rino
Rino heeft gelijk, ik heb het even nagezocht en de Webasto Thermo Top die af-fabriek als optie ingebouwd is verbruikt:
Max. brandtijd (Min) 60
Capaciteit (kW) Deellast/Vollast 2,6/5,2
Brandstofverbruik (l/h) Deellast/Vollast 0,3 / 0,6 .
Opgenomen elektrisch vermogen (W) Deellast/Vollast 22/32
Maar ook Webasto zelf waarschuwt voor te korte ritten in combinatie met een oudere accu:
Nachteil ist der Stromverbrauch. Wenn man nur kurze Strecken fährt und die Batterie betagt ist, dann entlädt man über kurz oder lang die Batterie und irgendwann geht nichts mehr.
En een andere oorzaak, waarbij ingegegaan wordt op het gegeven dat de electronica de standkachel hoort uit te schakelen wanner de accu te leeg dreigt te gaan worden:
Wenn die Standheizung die Batterie so extrem leer saugt, ist da was falsch montiert. Entweder Dein Gebläse läuft auf voller Stufe während die Heizung läuft anstelle einer Standard Stufe 1, oder es ist ein anderer Dauerverbraucher am Werk, was man nur durch Messungen finden kann.
En tenslotte is er een vuistregel hoe lang de auto moet rijden om de accu na gebruik van de standkachel weer voldoende op te laden:
Laut Betriebsanleitung der Standheizung sollte als Richtwert die Einschaltdauer = der Fahrtzeit entsprechen, d.h. wenn Du 20 Minuten mit dem Wagen fährst, sollte die Aufwärmzeit der Standheizung auch 20 Minuten betragen. Neben dem Verbrauch von ca. 0,5 Liter pro Stunde benötigt die Standheizung noch etwas Strom aus der Batterie, so dass diese zwischendurch immer wieder aufgeladen werden muss.
Max. brandtijd (Min) 60
Capaciteit (kW) Deellast/Vollast 2,6/5,2
Brandstofverbruik (l/h) Deellast/Vollast 0,3 / 0,6 .
Opgenomen elektrisch vermogen (W) Deellast/Vollast 22/32
Maar ook Webasto zelf waarschuwt voor te korte ritten in combinatie met een oudere accu:
Nachteil ist der Stromverbrauch. Wenn man nur kurze Strecken fährt und die Batterie betagt ist, dann entlädt man über kurz oder lang die Batterie und irgendwann geht nichts mehr.
En een andere oorzaak, waarbij ingegegaan wordt op het gegeven dat de electronica de standkachel hoort uit te schakelen wanner de accu te leeg dreigt te gaan worden:
Wenn die Standheizung die Batterie so extrem leer saugt, ist da was falsch montiert. Entweder Dein Gebläse läuft auf voller Stufe während die Heizung läuft anstelle einer Standard Stufe 1, oder es ist ein anderer Dauerverbraucher am Werk, was man nur durch Messungen finden kann.
En tenslotte is er een vuistregel hoe lang de auto moet rijden om de accu na gebruik van de standkachel weer voldoende op te laden:
Laut Betriebsanleitung der Standheizung sollte als Richtwert die Einschaltdauer = der Fahrtzeit entsprechen, d.h. wenn Du 20 Minuten mit dem Wagen fährst, sollte die Aufwärmzeit der Standheizung auch 20 Minuten betragen. Neben dem Verbrauch von ca. 0,5 Liter pro Stunde benötigt die Standheizung noch etwas Strom aus der Batterie, so dass diese zwischendurch immer wieder aufgeladen werden muss.
Hallo Gergely,
Gisteravond hetzelfde probleem gehad dat jij eerder schetste in deze discussie: mijn portier ging niet meer goed dicht. Na een paar keer dichtslaan schoot de deur wel in het slot, maar prettig is anders en ik moest direct aan jouw verhaal denken (Halan kan je echter niet helpen op 1 januari diep in de avond).
Kennelijk is de dame niet gediend van kou.
Groet,
Auke
Gisteravond hetzelfde probleem gehad dat jij eerder schetste in deze discussie: mijn portier ging niet meer goed dicht. Na een paar keer dichtslaan schoot de deur wel in het slot, maar prettig is anders en ik moest direct aan jouw verhaal denken (Halan kan je echter niet helpen op 1 januari diep in de avond).
Kennelijk is de dame niet gediend van kou.
Groet,
Auke
La Diva heeft het nog steeds moeilijk met deze kou - staat weer bij de dealer. Als leenauto een Kappa 2.0 - helemaal niet verkeerd!!! Maar mijn hart roept toch om de thesis.... volgende week hoop ik meer te weten....
Gergely
driving a thesis... what else...
| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km
.
| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km
.
Sinds 29-12 bij de dealer: ze kunnen het startprobleem niet vinden.... D R A M A.....
Gergely
.
.
Hi Gergely,
Hebben ze al iets gevonden, zou het graag horen! Op het Duitse formum zelfde klachten, tips verschillen van het bijmengen van 0,5 tot 1% tweetaktolie tot dezelfde hoeveelheid benzine bijvullen. Las echter dat common rails diesels zoals onze Thesis bijmengen met benzine slecht verdragen omdat het mengsel te schraal zou worden wat weer schade aan het injectiesysteem zou kunnen toebrengen. Andere tip was om de duurdere dieselbrandstof te tanken zoals V-Power Diesel of BP Excellium (of hoe dat allemaal ook mag heten) en in ieder geval de goedkopere en merkloze tankstations te mijden. Geen idee of dat echt werkt, weet wel dat álle leveranciers al lang op winterdiesel (tegen het vlokken bij lage temeperaturen) zijn overgestapt. Wat me weer op het volgende brengt: werkt het voorverwarmen van de brandstof eigenlijk wel bij jouw Thesis? Na het vervangen van de accu start mijn Thesis redelijk bij vorst. Het gaat nog steeds niet echt van harte, maar het lukt wel.
De penetrante diesellucht is gelukkig verdwenen, wasinderdaad een kwestie van het brandstoffilter net iets vaster (nog gewoon met de hand) te draaien. Wacht nog steeds of de velgendokter de kromme velg heeft kunnen maken en op antwoord van Rijkswaterstaat op mijn claim!
Derk
Hebben ze al iets gevonden, zou het graag horen! Op het Duitse formum zelfde klachten, tips verschillen van het bijmengen van 0,5 tot 1% tweetaktolie tot dezelfde hoeveelheid benzine bijvullen. Las echter dat common rails diesels zoals onze Thesis bijmengen met benzine slecht verdragen omdat het mengsel te schraal zou worden wat weer schade aan het injectiesysteem zou kunnen toebrengen. Andere tip was om de duurdere dieselbrandstof te tanken zoals V-Power Diesel of BP Excellium (of hoe dat allemaal ook mag heten) en in ieder geval de goedkopere en merkloze tankstations te mijden. Geen idee of dat echt werkt, weet wel dat álle leveranciers al lang op winterdiesel (tegen het vlokken bij lage temeperaturen) zijn overgestapt. Wat me weer op het volgende brengt: werkt het voorverwarmen van de brandstof eigenlijk wel bij jouw Thesis? Na het vervangen van de accu start mijn Thesis redelijk bij vorst. Het gaat nog steeds niet echt van harte, maar het lukt wel.
De penetrante diesellucht is gelukkig verdwenen, wasinderdaad een kwestie van het brandstoffilter net iets vaster (nog gewoon met de hand) te draaien. Wacht nog steeds of de velgendokter de kromme velg heeft kunnen maken en op antwoord van Rijkswaterstaat op mijn claim!
Derk
Ik houd jullie op de hoogte...
Zijn er ook andere 'dieselaars' met soortgelijke problemen?
Zijn er ook andere 'dieselaars' met soortgelijke problemen?
Gergely
.
.
Ik ga eens even wat raden. Zijn de injectoren getest? Indien deze niet meer goed "verstuiven" merk je dat als eerste bij het starten, vooral bij koud weer. Een redelijk eenvoudige controle hiervan is een verstuiver lektest uit te voeren. Indien 1 of meerdere verstuivers teveel brandstof terug voeren via de retourleiding,is/ zijn deze verstuivers defect,
Re: Moeizaam starten JTD bij kouder weer - oorzaak in zicht
Na langdurig zoeken lijkt het probleem boven water: de brandstofdruk is te laag om voldoende te vernevelen, waardoor koud starten een probleem is. Tijdelijk een vervangend onderdeel liet de thesis vanmorgen direct starten - morgenochtend weer een koude start test... Daarna mag ze, hoop ik, naar huis...
Details zal ik opvragen en met jullie delen...
La Diva lijkt zicht nu dus gewonnen te geven - net echt....
Details zal ik opvragen en met jullie delen...
La Diva lijkt zicht nu dus gewonnen te geven - net echt....
Gergely
.
.