Huib,
Dank je voor de info. Ik bedoel de rubbers aan de achterzijde eigenlijk. Tussen de deur en de B stijl, maar dan wel aan de buitenkant van die B stijl. Er zitten stalen klemmetjes in. Ik weet niet of deze rubbers ook aan de voorkant zitten. Ze klemmen over de naad van achterscherm en B stijl heen.
Met bettekking tot het achterstallig onderhoud het volgende: De zaken die je noemt staan allen op het lijstje om aangepakt te worden. Remmen zijn zeer goed, alleen piepen ze soms op het laatste stukje, van pak hem beet 20 per uur tot stilstand een beetje. Maar het remt rechtdoor en zeer goed.
Verder hangt het een beetje af van de financiele positie hoeveel ik in een keer kan doen. Daar ga ik geen doekjes om winden. Maar die van het stuurhuis is volgens mij het meest dringend om te checken, alsmede kop natrekken en kleppen stellen. Dit kan ik ook allemaal zelf doen, dus das mooi meegenomen. De motor behoudt zijn temperatuur perfect, dus het koelblok doen moet nog even wachten, maar hier in de buurt zit een goede radiateuren man, die dit tegen laag tarief wel kan doen.
Overigens staat de auto eigenlijk elk weekend binnen. Dus dan kan ie perfect ontvochtigen als dat nodig is.
Stel dat ik de raamrubbers wil laten vervangen. Voor en achter in elk geval. En we zouden geen roest tegenkomen. Wat kost dat ongeveer. Of is dat niet te zeggen. (Ramen eruit etc.)
David
coupe voor dagelijks
Re: coupe voor dagelijks
Die rubbers zijn standaard rubbers die je per meter kunt kopen. Die aan voor- en achterkant van de deuren zijn hetzelfde. Ze zitten ook in de kofferbak over de lasnaad midden op de wielkast.
Ruiten eruit is zo gepiept en er in ook. De rubbers zijn duur, ca 100 euro per stuk. Montage van het nieuwe rubber om de ruit en de rvs strip er weer in zetten is nog het meeste werk.
Als de rubbers nog goed zijn, is het niet noodzakelijk om ze te vervangen. De conditie van de rubbers is heel verschillend. Als ze niet echt slecht zijn zou ik ze gewoon opnieuw monteren maar zeker afkitten tussen rubber en carosserie. Een enkele keer lekt ie tussen ruit en rubber. Dat kun je dan afkitten als het nodig blijkt. Het risico van breuk is een stuk groter bij het kitten tussen ruit en rubber. Absoluut geen metalen gereedschappen gebruiken.
In het rubber van de achterruit zit links in de hoek een gat waar de draad van de elektrische verwarming door gaat. Vaak is de hoedenplank en de sponning goed verroest in die hoek. Meestal doen de elektrische achterruiten het niet meer. Ze zijn ook volstrekt overbodig in een coupe. Je kunt er makkelijk bij die anderhalve keer per jaar dat de achterruit beslagen is. Het is een goed plan om die draden er dan maar af te halen en het gat dicht te kitten. Nieuwe rubbers zijn niet voorzien van dat gat. Dus als het nodig mocht zijn een nieuw rubber te plaatsen, dan sowieso de draden verwijderen. Mocht de elektrische achterruit nog wel goed zijn (uit m'n hoofd gezegd moet de weerstand ca 2 ohm zijn) dan moet je natuurlijk de draden er niet afslopen maar hem ruilen tegen een kapotte plus nog wat andere onderdelen die van pas komen. Er zijn er altijd die menen dat alles wat elektrisch is beter is dus daar kun je dan je voordeel mee doen. Mocht trouwens je ruit meer dan anderhalve keer per jaar beslagen zijn, dan is de auto niet waterdicht en staat er binnen ergens water.
Ruiten eruit is zo gepiept en er in ook. De rubbers zijn duur, ca 100 euro per stuk. Montage van het nieuwe rubber om de ruit en de rvs strip er weer in zetten is nog het meeste werk.
Als de rubbers nog goed zijn, is het niet noodzakelijk om ze te vervangen. De conditie van de rubbers is heel verschillend. Als ze niet echt slecht zijn zou ik ze gewoon opnieuw monteren maar zeker afkitten tussen rubber en carosserie. Een enkele keer lekt ie tussen ruit en rubber. Dat kun je dan afkitten als het nodig blijkt. Het risico van breuk is een stuk groter bij het kitten tussen ruit en rubber. Absoluut geen metalen gereedschappen gebruiken.
In het rubber van de achterruit zit links in de hoek een gat waar de draad van de elektrische verwarming door gaat. Vaak is de hoedenplank en de sponning goed verroest in die hoek. Meestal doen de elektrische achterruiten het niet meer. Ze zijn ook volstrekt overbodig in een coupe. Je kunt er makkelijk bij die anderhalve keer per jaar dat de achterruit beslagen is. Het is een goed plan om die draden er dan maar af te halen en het gat dicht te kitten. Nieuwe rubbers zijn niet voorzien van dat gat. Dus als het nodig mocht zijn een nieuw rubber te plaatsen, dan sowieso de draden verwijderen. Mocht de elektrische achterruit nog wel goed zijn (uit m'n hoofd gezegd moet de weerstand ca 2 ohm zijn) dan moet je natuurlijk de draden er niet afslopen maar hem ruilen tegen een kapotte plus nog wat andere onderdelen die van pas komen. Er zijn er altijd die menen dat alles wat elektrisch is beter is dus daar kun je dan je voordeel mee doen. Mocht trouwens je ruit meer dan anderhalve keer per jaar beslagen zijn, dan is de auto niet waterdicht en staat er binnen ergens water.
Re: coupe voor dagelijks
Ik wil je niet bang maken, maar meet de temperatuur ook even zelf op, met een thermometer. Toen ik mijn Fulvia net had, dacht ik ook dat alles in orde was, maar het was eigenlijk allemaal kapot, waardoor het leek alsof de temperatuur goed was. In werkelijkheid was de thermoschakelaar kapot, en daardoor merkte de sensor niet dat de temperatuur in het motorblok te hoog opliep (de sensor zit na de radiateur). Daarnaast waren mijn tellers niet al te fris meer, wat ook nog aan het probleem bijdroeg. Kortom: (Zelf) meten is weten.