Subframe

Discussie en vraagbaak over Thesis
Olof

Re: Subframe

Unread post by Olof »

@ Julien

Heb je ondertussen het subframe al ontroest? En zo ja waarmee en hoe? Heb laatst mijn auto van onderen gezien, ook hierop oppervlakkige roest.
Veldhuijzen38

Unread post by Veldhuijzen38 »

Ik heb laatst de onderkant van het subframe ontroest met een staalborstel op een boormachine, daarna met Hammerite hamerslag aan de gang geweest.

Spuiten gaat bijna niet zonder een hele hoop spuitnevel op allerlei motordelen te krijgen. Hammerite mag rechtstreeks op het (ontvette) ijzer, en ze geven 10 jaar garantie op roest. Dat zegt niet veel, maar wel dat het geen hele grote rotzooi is.

Als laatste heb ik het subframe van binnen behandelt met Valvoline ML.

De bovenkant van het subframe was in orde doordat er daar wat olie en vet opvalt. Hier heb ik tot nog toe niets aan gedaan.

Het beste is het frame er compleet onder uit halen, en laten powdercoaten of iets dergelijks. Dat is echter natuurlijk véél werk.
koen_

Unread post by koen_ »

Een jaar of 3 geleden heb ik exact dezelfde combinatie (hammerite/ML) gebruikt voor het subframe achter van mijn lybra, ook zo'n notoire roestplek.
Ik heb wel na een aantal maanden nog een laag bitumen (Motip) over de hammerite gesmeerd.
Tot nog toe houdt het prima, na de winter een keer grondig afspoelen en waar nodig bijwerken ...

Voordeel is inderdaad de eenvoudige verwerkbaarheid en snelle droogtijd, na een paar uur kun je weer onderweg ...

"for what it's worth" : een aantal jaren geleden stond er op een Mercedes-forum een vergelijkend onderzoek van diverse roestbinders en coatings etc.., daar kwam hammerite als een van de beste uit, roest bleef een stuk langer weg dan bij veel van de zgn. 'roestomvormers'

Het lijkt dus niet alleen voor tuinhekjes nuttig ;)

.
Intensa SW 2002 ... Grigio Fontana
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”