Page 3 of 4
Re: Olie lekkage
Posted: 28 Apr 2010, 10:05
by Huib
In deze is de gedachtegang dat verbrandingsgassen via de cilinders naar het carter lekken en niet via de koppakking.
Als er olie lekt via de koppakking is dat misschien omdat de gaten van de oliekanalen niet versterkt zijn. Het kanaal naar de uitlaatnokkenas zit nogal dicht bij de rand en de oliedruk is toch 6 bar. Het kan goed een waanidee zijn. Het viel me gewoon op dat veel van de nieuwe koppakkingen niet de versterkte rand hebben. Het kan ook zijn dat de fabrikant van de koppakkingen heel goed weet wat hij doet en dat de versterking niet nodig is. In de loop van de jaren ben ik heel sceptisch geworden tov imitatie onderdelen.
Re: Olie lekkage
Posted: 29 Apr 2010, 00:22
by Bert Ewalds
Huib,
Ik denk niet dat dat een waanidee is
Ik sleutel natuurlijk veel minder dan jij, maar ben nu ook al een aantal keren tegen problemen aangelopen bij imitatie onderdelen.
ik denk niet dat er erg wordt nagedacht, over de kwaliteit, wel over hoe je kosten kunt besparen bij de aanmaak
Re: Olie lekkage
Posted: 29 Apr 2010, 13:12
by Huib
In zijn algemeenheid is het zeker zo dat imitatie onderdelen vaak niet zo goed zijn als origineel. Soms zelfs zijn ze geheel onbruikbaar.
In het geval van deze koppakkingen weet ik het niet zeker. Ik heb ze immers niet toegepast. Het zo mooi zijn als iemand wel ervaring heeft met de koppakkingen zonder versterkte gaten voor de oliekanalen. Die ik hier heb liggen zijn van het merk Guarnitauto.
Re: Olie lekkage
Posted: 09 May 2010, 19:50
by lucasgeheniau
Natrekken van kopbouten was, zover ik me herinner, om bij een nieuwe pakking, de krimp in dikte van de pakking op te vangen.
De pakking "zet" zich en daardoor wordt hij iets dunner.
Bij hardere bouten, is de rek bij gelijk aanhaalkoppel veel minder dan bij de standaard bouten. Dat zou betekenen dat natrekken bij harde bouten zelfs belangrijker is.
Re: Olie lekkage
Posted: 10 May 2010, 23:18
by fulviabert
ik denk ook dat het natekken van de kopbouten geen overbodige luxe is.
tegenwoordig doe je dat niet meer omdat je de kopbouten dusdanig vast zet middels hoekverdraaiing,dat je in de "vervormingsgrens"komt te zitten.
hierdoor is de bout beter in staat de verschillende krachten op te nemen(zie de bout in deze toestand als een soort elastiek).
dit is de reden dat de bouten steeds vernieuwd moeten worden,of opgemeten of dat ze bijv. na 3x vervangen dienen te worden.
gezien het geringe aanhaal moment van de kopbouten bij de fulvia,kan ik mij niet voorstellen dat de bouten gaan rekken/vloeien.
ik heb ze ook nooit na gemeten,want ze moeten dan langer zijn geworden.
ik denk dat Huib hier over wel iets kan vertellen,ik heb de ervaring in het langer worden niet geconstateerd.
dat je betere bouten gebruikt,is natuurlijk alleen maar goed te noemen.
het zijn immers ook geen rekbouten.20-25 jr geleden,moesten we bijna bij alle auto's de kopbouten nog natrekken nadat er een koppakking was vernieuwd.(vaak na 1000km)
het was toen onder het mom van:de pakking moet zich zetten en dan kan de aanhaalspanning van de kopbouten ongelijk worden.
ze moesten dan ook eerst een stukje los en vervolgens weer op de juiste spanning gebracht worden.
dit ging uiteraard bij koude motor.
ik ben wel benieuwd na de bevindingen.
gr. bert
Re: Olie lekkage
Posted: 20 May 2010, 10:33
by bart
Interessant is de vraag of je de bouten moet vetten/olien of dat je ze er droog moet indraaien. De wrijvingscoefficient in de schroefdraad vermindert dan drastisch, dus de kracht op de bout neemt toe bij een gelijk aanhaalmoment. Je zal de bout dus eerder over zijn vloeigrens trekken.
Bij mijn vorige motor ben ik ooit een weekend bezig geweest om een kopbout eruit te boren die afbrak toen ik hem los probeerde te schroeven. Muurvast, en afgebroken precies op het blok, nadat er blijkbaar wat koelvloeistof bij was gekomen. Overigens was dat wel de eerste keer dat ik mijn kop eraf had; de buten zaten waarschijnlijk al 30 jaar vast... Sindsdien smeer ik de bouten (12.9) dun in met coppaslip. De gaten uiteraard schoon en droog. Op deze manier haal ik ze aan tot ca. 35Nm, zonder dat ze gaan vloeien.
Onlangs heb ik een beetje te lang rondgereden met te weinig koelwater; met een lekke pomp ver van huis. De kop is duidelijk te heet geworden en de pakking begon wat te lekken, ook nadat ik de waterpomp vervangen had. Wat me opviel bij demontage was dat geen van de kopbouten erg vast zat! Ik kon ze allemaal met een simpel sleuteltje 13 en 1 hand losdraaien. Blijkbaar is de kop zover uitgezet dat de bouten gerekt waren! Nieuwe pakking, nieuwe bouten (12.9), beetje kopervet en een ochtend sleutelen en hij doet het weer. Ik heb na 500km de spanning op de bouten gecontroleerd en kwam weer op precies dezelfde stand uit. Overigens zag de kop zelf er prima uit, een hele geruststelling!
Ook interessant is de vraag of je de koppakking droog moet monteren of heel dun moet insmeren met olie of juist vloeibare pakking. Sinds de uitgave van de Data Technici en overige originele publicaties is het materiaal van de pakkingen natuurlijk ingrijpend gewijzigd. Ik doe, sinds de ervaring met de afgebroken kopbout, steeds een heel dun (echt heel dun) vingertje vloeibare pakking rondom de gaten voor olie en water, aan beide kanten. Tot vorige maand nooit meer een druppel lekkage gehad. Keerzijde is dat je nu echt je pakking moet vervangen als je hem demonteert. Anders kan ik nog wel eens in de verleiding komen een pakking te hergebruiken (foute Hollandse zuinigheid?), maar nu trek je hem toch altijd stuk bij demontage. Wie heeft hier een andere mening over?
Bart
Re: Olie lekkage
Posted: 20 May 2010, 11:47
by Bart Verbeek
Bart
De kopbouten mogen niet gesmeerd worden, ze moeten droog worden gemonteerd, dat levert inderdaad meer frictie zodat het aanhaalkoppel sneller wordt gehaald; maar uw bouten zitten verder van de vloeigrens. Gaten moeten wel proper zijn en droog. Misschien eens met een tapje door zodat de draad terug optimaal is; maar zeker geen vet, kopervet, olie, kruipolie of toestanden op. Wat het maakt dat bouten muurvast komen zitten is meestal omdat de 2 iets dikkere bouten in het verkeerde gat zitten, en te dicht bij de alu kop komen. Electrolyse en het alu 'verbloemd' helemaal zodat de bout wordt klemgezet door de oxidatie van het alu. Heb zo nog een kopje liggen met 1 bout die je er NIET uit krijgt. Ze ligt nu ondertussen alweer een half jaartje te trekken in kruipolie in de hoop ik ze toch nog kan recupereren.
De cilinderkoppakking maak ik wel 'klevend' met wat motorolie. De koppakking in de berlina heb ik vervangen met het blokje nog in de auto. Het kreng schoof er telkenmale stiekem tussen uit. Met wat motorolie kon ik ze op haar plaats houden.
Op een motorsteun kan je perfect de motor zo positioneren dat de pakking vlak kan liggen, dan is er geen olie/vetstof nodig mijn inziens. Het mag wel, maar het levert geen voordeel op. Koppakkingen zijn toch niet herbruikbaar eenmaal uit een motor gehaald. En blok en kop moet je toch terug wat vlakken, opschuren, opruwen; zodat de kantjes er wat afzijn.
Succes.
Andere Bart
Re: Olie lekkage
Posted: 20 May 2010, 17:55
by Stefan Elshout
Ik zou het simpelweg net zo doen als wordt voorgeschreven.
Op die manier werden ze vroeger ook in elkaar gezet en voor zover ik weet ging dat altijd goed.
Je kan je van alles afvragen, om in de eerste plaats er mee te beginnen of het op moment zetten dan wel de juiste manier zou zijn.
In de oppervlakte-ruwheid (en daarmee dus ook de wrijving) van de draadflanken van bouten zit gemiddeld genomen al een verschil van 30%, als je een bout 1 keer vast en weer los zet is de oppervlakte ruwheid al dermate veranderd dat de spreiding 70% kan zijn. het ene boutgat is ietswat meer vervuild als het andere, de wrijving tussen boutkop en materiaal zijn ook allemaal iets verschillend enz. enz. Als je dit alles bij elkaar optelt heb je al grote kans dat de daadwerkelijke kracht die uitgeofend wordt op de pakking bij de ene bout de helft is als van de andere bout terwijl je ze met precies hetzelfde moment vast zet.
Ik heb ooit tijdens een stage tests gedaan voor KONI en hieruit bleek daadwerkelijk dat het een spreiding van tussen de 30 tot 120% veroorzaakte, ik stond daar zelf eigenlijk ook wel van te kijken
Ik zeg daarom maar, in de fabriek deden ze het zo, het ging goed dus ik doe het ook maar zo.
Re: Olie lekkage, afloop
Posted: 12 Aug 2010, 10:22
by Walter van Gruythuysen
Het heeft even geduurd voor ik de moed en de tijd had alles eens aan te pakken. Eigenlijk kwam het doordat degene die ik gevraagd had mijn uitlaat te lassen dit weigerde vanwege de plassen olie onder de auto. Hij wilde alleen lassen als ik de uitlaat er onder vandaan haalde. Omdat de rest van Nederland nu toch met vakantie is heb ik ook maar eens 2 dagen aan een goed doel besteed.
Het verschijnsel van olielekkage bleef vreemd. Ik moest er ongeveer 1 liter per 1000 km bijgooien dus dat viel nog wel mee. Er kwam inderdaad wat olie tussen de kop en het blok vandaan aan de lage kant (uitlaatzijde). Deze olie verbrandde natuurlijk direct op de uitlaat. De hoeveelheid hing zeker samen met de temperatuur van de motor, dus met rustig rijden en files mijdend kwam ik best ver. Daarnaast hing er een grote hoeveelheid onder het carter en daarachter. Het leek me vreemd dat dit allemaal uit de kop kwam. In de loop van de tijd was ik steeds meer het carter zelf gaan verdenken die juist opentrok als hij warm was. Wanneer ik de auto parkeerde stond hij namelijk echt nog een tijdje na te druppelen. Dat ging veel harder dan 1 op 1000. Een verklaring zou kunnen zijn dat de rijwind het carter nog koelt en dan het scheurtje dicht houdt maar zodra hij stil stond en er geen koeling meer was opentrok.
Uiteindelijk heb ik de afgelopen dagen de koppakking en het carter vervangen. Daarnaast nog wat puntjes die op mijn lijstje stonden nu ik toch bezig was. Eindelijk heb ik nu alweer 100 km met een niet lekkende motor gereden. Heb ik nog 1400 km over om te besluiten of ik de kop moet natrekken of niet. Ik neig er naar om dat nu maar eens niet te doen, behalve de korte bouten aan de voorzijde. Daar heeft hij in ieder geval ook gelekt. Theoretisch zou dat betekenen dat ik hem nu weer vol mag belasten maar dat doe ik nog even niet.
Overigens zagen de kleppen en de cilinders er na 20 000 km werkelijk schitterend uit. Het motortje moet het prima naar zijn zin hebben gehad en dat verklaart ook zeker het mooie lopen. Ik heb ook het gevoel dat de temperatuur van de uitlaatkleppen iets lager ligt bij de 818.100 nokkenassen. De klepspeling verliep ook totaal niet, wat voorheen met de 342 assen wel anders was.
Walter
Re: Olie lekkage, afloop
Posted: 12 Aug 2010, 10:41
by Huib
Goed werk Walter. Ik had bij Tina na de restauratie ook een lekje in het carter. Heel geniepig, Een gietfoutje waardoor er een kanaaltje liep precies door een koelvin en uitkwam op de buitenrand van de koelvin. Raar. Na 40 jaar.
Wat voor koppakking heb je nu uiteindelijk gebruikt?