probleem zat in de bekabeling van de nokkenas (of fasen) sensor. De bekabeling bleek geen goed stekkercontakt te maken. Eea is aangepast en de motor start weer. De accu is doorgemeten en bleek volgens Halan niet aan vervanging toe, hoewel de motor vandaag na 5 dagen stilstand weilswaar in 1 keer startte, maar niet overdreven enthousiast. Wellicht zal ik de accu aan een second opinion laten onderwerpen, zeker gezien jullie accu-verhalen hierboven...
Gergely
driving a thesis... what else...
| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km
Hoger amperage (CCA = Cold Cranking Amps) betekent niet alleen sneller, maar vooral ook langer doordraaien van de startmotor. Bovendien heb je dan meer capaciteit over voor alle stroomvreters aan boord (en dat zijn er heel wat bij een Thesis). Alleen al die computers/alarm/Connect/blower/diagnose/parkeerrem/deursloten/centrale vergrendeling/electrische stoelverstelling/ Easy in/out en wat er nog meer elektrisch allemaal aan gaat zodra je de afstandbediening gebruikt/sleutel in het contact steekt heeft stroom van de accu nodig en liefst zo veel mogelijk ook met een stevig voltage. De standkachel bijvoorbeeld heeft voor het voorgloeien en het laten draaien van de eigen waterpomp al zo'n 45 watt continue nodig. Aardig om te weten: de Marelli ETS100D accu speciaal voor dikke diesels heeft een koudstart capaciteit (EN norm) van 1050A en dat is voor een 100 AH accu uitzonderlijk veel. Vergelijkbare 100 AH accu's leveren meestal zo rond de 7500-900 A. De veelgeroemde Varta H3 Silver Dynamic komt bijvoorbeeld niet verder 830 EN
Dank je voor deze interessante info: ik had al wat gelezen over het koud-start-vermogen. Ik kon die CCA niet in perspectief plaatsen, nu wel!
Maar (...ik blijf doorvragen) leidt een hogere CCA ook tot sneller aanslaan, dus niet alleen tot langer doordraaien van de startmotor? (Mijn vorige diesel - Omega 2.5TD L6 van BMW liep bij deze koude al met een 'kwartslag'...). Draait de startmotor bv sneller, waardoor er beter druk wordt opgebouwd? Of worden de voorgloeibougies onvoldoende warm? Of iets anders??
Gergely
| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km
Sneller ronddraaien zorgt er wel voor dat de een diesel eerder aan zijn zelfontbranding toe komt. Natuurlijk zorgen de gloeibougies voor de eerste aanzet, maar met dat gloeien is na een paar krukasomwentelingen echt wel gedaan, dan moet de hogere compressie zorgen voor zelfontbranding. In principe zou je een direct ingespoten diesel zoals onze Common Rail JTD's zelfs zonder gloeibougies en voorgloeiende motor aan het lopen kunnen krijgen wanneer je die maar lang en snel genoeg zou kunnen laten draaien.Dat lukt ook echt wel, alleen krijg je een enorme rookontwikkeling die je dankzij de gloeibougies voorkomt. Met een lagere capaciteit draait de krukas minder snel rond en minder lang rond, wat bij een diesel dus ongunstig is. Sneller ronddraaien=beter druk op-en afbouwen = sneller starten.Maar veel hangt ook af van de conditie van het blok. Mijn Alfra Romeo 166 2.4 JTD met exact hetzelfde vijfcilinder Common Rail direct ingespoten blok sloeg altijd, echt altijd ook in Slowakije bij -22 C, vrijwel direct aan. De Thesis moet aanzienlijk langer ronddraaien en heeft het merkbaar moeilijker bij lage temperaturen.Althans, die van mij!
Die van mij overduidelijk ook: ondanks dat de thesis net is gerepareerd voor deze storing (zie boven) is het nu bij -1 en -3 alweer helemaal mis. Slaat gewoon niet aan... Ondanks dat de accu door de dealer goed is bevonden, zou dat mogelijk toch een probleem kunnen zijn. Moet nog een 2nd opinion op de accu laten uitvoeren...
Maar, het vertrouwen in de thesis daalt en dat is zorgelijk!!
Gergely
Ik kreeg afgelopen zondag de Thesis (3.2) niet gestart, terwijl hij nog geen dag had stilgestaan.
Probleem lijkt de standkachel te zijn. Deze heeft de accu waarschijnlijk iets te veel uitgeput.
Resultaat is nu helaas wel dat ik de standkachel niet meer durf te gebruiken om de auto voor te verwarmen.
De standkachel kan bijna niet de oorzaak zijn, omdat die automatisch afslaat wanneer de spanning van de accu op een zodaning laag niveau zakt, dat starten niet meer mogelijk zou zijn. (Hetzelfde geldt overigens voor een laag brandstofniveau, de standkachel kan dus niet je tank leeg branden). Heb je onlangs veel korte ritten gemaakt, of de dag van tevoren de Lancia maar kort gereden? Accu laadt dan nauwelijks of niet bij omdat je vaak alle stroomverbruikers (met name de achterruitverwarming, verlichting en/of stoelverwarming) aan hebt staan. Hoe oud is je accu? Ouder dan een jaar of drie en de kans is groot dat die gewoon net te veel aan capaciteit verloren heeft voor zo'n kritische gebruiker als de Thesis.