coupe voor dagelijks
Re: coupe ontdaan van bitak
Zijn toch een paar plekken waar je moeilijk bijkomt met het slangetje van de spuitbus vanwege de lengte, de druk en het feit dat de sproeikop maar in een halve bol spuit. Een moeilijk is o.a. de buitenste lasnaad (en de ruimte daarachter en de achterkant van de A stijl aldaar) bij de scharnieren van de deuren
Re: coupe ontdaan van bitak
huib
slangetje is 1,30 lang,sproeikop spuit aan alle kanten,6 gaatjes erin
en doormeter slangetje en sproeikop is 0,5 cm(5mm) kan je flink overal bij
en de druk in de bus is ruim voldoende zelfs tot de laatste druppel;
ciao walter
slangetje is 1,30 lang,sproeikop spuit aan alle kanten,6 gaatjes erin
en doormeter slangetje en sproeikop is 0,5 cm(5mm) kan je flink overal bij
en de druk in de bus is ruim voldoende zelfs tot de laatste druppel;
ciao walter
Re: coupe ontdaan van bitak
Slangetje is best lang. En spuiten die gaatje ook terug naar achter?
Re: coupe ontdaan van bitak
Bij de Valma tectyl bussen spuiten de sproeiers ook naar achteren, de blinde kegel zal zo'n 60 graden zijn
Re: coupe ontdaan van bitak
huib
noord zuid en oost west en ook de tussengraden
ciao walter
noord zuid en oost west en ook de tussengraden
ciao walter
Re: coupe voor dagelijks
Rauwe lijnzaadolie lost bestaande tectyl op. Bij de auto die ik deze week behandeld heb (als eerste experiment) met alleen lijnzaadolie bleek dat de bestaande tectyl (merk onbekend) oploste en met een doek te verwijderen is en nu na twee dagen heeft het zich volledig vermengd tot een bruine substantie die week blijft. Ook ten aanzien van bitac ben ik positief ook dit wordt weker en kan ik daar waar zich dunne laagjes bevinden deze met de nagel afkrabben.
De lijnzaadolie verwerk ik met behulp van een compressor met drukbeker die te doseren is van nevel tot aan een soort van sproei-effect.
Het verschil tussen rauwe en gekookte lijnzaadolie is dat de rauwe zacht blijft of weer wordt bij iets hogere temperaturen.
Dit is vandaag goed te merken onder de motorkap. Op meerdere plekken pikt de laag nog enigszins, daar waar het wat dunner zit is het hard. Op de plekken die wat warmer worden door de uitlaat is het weer vloeibaar.
De wielkasten had ik al eerder gekwast met een verwarmd mengsel van lijnzaadolie en was,
Dit blijft zelfs bij reiniging met een hogedrukreiniger goed zitten.
Helaas zijn de verwarmde mengsels niet op deze wijze te verwerken, maar daar werk ik nog aan een mogelijkheid om dit ook met behulp van een compressor te verwerken.
Al met al ben ik erg positief over het resultaat tot dusver.
De lijnzaadolie verwerk ik met behulp van een compressor met drukbeker die te doseren is van nevel tot aan een soort van sproei-effect.
Het verschil tussen rauwe en gekookte lijnzaadolie is dat de rauwe zacht blijft of weer wordt bij iets hogere temperaturen.
Dit is vandaag goed te merken onder de motorkap. Op meerdere plekken pikt de laag nog enigszins, daar waar het wat dunner zit is het hard. Op de plekken die wat warmer worden door de uitlaat is het weer vloeibaar.
De wielkasten had ik al eerder gekwast met een verwarmd mengsel van lijnzaadolie en was,
Dit blijft zelfs bij reiniging met een hogedrukreiniger goed zitten.
Helaas zijn de verwarmde mengsels niet op deze wijze te verwerken, maar daar werk ik nog aan een mogelijkheid om dit ook met behulp van een compressor te verwerken.
Al met al ben ik erg positief over het resultaat tot dusver.
Re: coupe ontdaan van bitak
Hallo Henk,
Ik heb van mijn coupe alle wielkasten en de halve bodemplaat gedaan. Het is inderdaad een vervelend karwei! Begonnen met de eerder genoemde tools. Ergens halverwege werd het te donker om in de wielkasten te kunnen kijken, dus een grote bouwlamp erbij genomen. En jawel alle hoeken en "gaatjes werden zichtbaar. Het nadeel is dat je niet in de lamp moet kijken, je ziet 5 minuten niets!
Het grote voordeel was dat de lamp het bitak zo zacht maakte dat je het er met een plamuurmes makkelijk vanaf schraapte. Een enorme tijdwinst!!!!!!!!!!
Laatste resten weghalen met een roterende kunststofborstel en wasbenzine, resultaat een blanke bodem.
Groet,
Frank
En succes!!
Ik heb van mijn coupe alle wielkasten en de halve bodemplaat gedaan. Het is inderdaad een vervelend karwei! Begonnen met de eerder genoemde tools. Ergens halverwege werd het te donker om in de wielkasten te kunnen kijken, dus een grote bouwlamp erbij genomen. En jawel alle hoeken en "gaatjes werden zichtbaar. Het nadeel is dat je niet in de lamp moet kijken, je ziet 5 minuten niets!
Het grote voordeel was dat de lamp het bitak zo zacht maakte dat je het er met een plamuurmes makkelijk vanaf schraapte. Een enorme tijdwinst!!!!!!!!!!
Laatste resten weghalen met een roterende kunststofborstel en wasbenzine, resultaat een blanke bodem.
Groet,
Frank
En succes!!
Re: coupe voor dagelijks
De mijne heb ik ook net Rx5 behandeld,ben heel tevreden over het produkt
Gr Koos
Gr Koos
Re: coupe voor dagelijks
Dank jullie we allemaal in elk geval.
Ik heb met een vriendje afgesproken dat we in elk geval een weekend prikken waar we twee dagen onder d eauto doorbrengen, bitac weghalen. (Heb ik al eerder bij een Facel Vega Facellia gedaan, heb dus een mechanische beitel ervoor), interieur eruit en dan met de beschreven middelen zo goed mogelijk passiveren, daarbij naturlijk niet de holle ruimtes vergeten.
Gaat vast lukken.
Huib, heb jij deursponningen rubbers te koop? MW heeft ze niet meer.
Ik heb met een vriendje afgesproken dat we in elk geval een weekend prikken waar we twee dagen onder d eauto doorbrengen, bitac weghalen. (Heb ik al eerder bij een Facel Vega Facellia gedaan, heb dus een mechanische beitel ervoor), interieur eruit en dan met de beschreven middelen zo goed mogelijk passiveren, daarbij naturlijk niet de holle ruimtes vergeten.
Gaat vast lukken.
Huib, heb jij deursponningen rubbers te koop? MW heeft ze niet meer.
Re: coupe voor dagelijks
Welke rubbers bedoel je precies?
Die grote langs de ruit? Of die klemprofielen met kraal onder langs de deur?
Ook bij de klapruitjes achter zit er vaak roest.
En denk ook aan de opmerking van Bart (3e posting van boven) inzake het achterstallige onderhoud. Door ervaring wijs geworden doe ik minimaal het volgende:
- radiator open solderen voor inspectie. Meestal draait het uit op een nieuw blok.
- thermostaat vervangen
- dynamo, startmotor en spanningsregelaar. Als je wacht tot ze vastlopen heb je een probleem. Als je ze reviseert gaan ze weer een tijd mee.
- kop natrekken en kleppenstellen
- verse olie + filter
- ontsteking uit elkaar halen, reinigen, olie op het viltje, nieuwe punten en condensator, controleren op vervroegingskarakteristiek
- stuurhuis bij vullen met olie. Als het helemaal leegstaat is het waarschijnlijk lek en moet je de seals vervangen of dikkere olie met tacky additive gebruiken. De stuurhuizen zijn juweeltjes. Niet meer te koop. Dus wees er heel zuinig op. De olie zit er niet alleen voor de smering in maar ook ter bescherming tegen roest. Er zit een naaldlager in het deksel. De olie moet dus helemaal tot de rand staan.
En wat je dan nog meer tegenkomt.
Bij een eerste serie is het noodzakelijk de remmen uit elkaar te halen voor inspectie. Bij een 2e serie is dat minder kritisch. Daar kun je met de voet goed genoeg voelen of je wat aan de remmen moet doen.
Omdat de meeste met oude autoos sporadisch rijden zijn de banden vaak oud terwijl er toch genoeg profiel op zit. Het risico van klapbanden neemt dan toe. Vaak is bij stalen velgen ook het bed verroest. De binnenbanden schuren dan kapot.
Die grote langs de ruit? Of die klemprofielen met kraal onder langs de deur?
Ook bij de klapruitjes achter zit er vaak roest.
En denk ook aan de opmerking van Bart (3e posting van boven) inzake het achterstallige onderhoud. Door ervaring wijs geworden doe ik minimaal het volgende:
- radiator open solderen voor inspectie. Meestal draait het uit op een nieuw blok.
- thermostaat vervangen
- dynamo, startmotor en spanningsregelaar. Als je wacht tot ze vastlopen heb je een probleem. Als je ze reviseert gaan ze weer een tijd mee.
- kop natrekken en kleppenstellen
- verse olie + filter
- ontsteking uit elkaar halen, reinigen, olie op het viltje, nieuwe punten en condensator, controleren op vervroegingskarakteristiek
- stuurhuis bij vullen met olie. Als het helemaal leegstaat is het waarschijnlijk lek en moet je de seals vervangen of dikkere olie met tacky additive gebruiken. De stuurhuizen zijn juweeltjes. Niet meer te koop. Dus wees er heel zuinig op. De olie zit er niet alleen voor de smering in maar ook ter bescherming tegen roest. Er zit een naaldlager in het deksel. De olie moet dus helemaal tot de rand staan.
En wat je dan nog meer tegenkomt.
Bij een eerste serie is het noodzakelijk de remmen uit elkaar te halen voor inspectie. Bij een 2e serie is dat minder kritisch. Daar kun je met de voet goed genoeg voelen of je wat aan de remmen moet doen.
Omdat de meeste met oude autoos sporadisch rijden zijn de banden vaak oud terwijl er toch genoeg profiel op zit. Het risico van klapbanden neemt dan toe. Vaak is bij stalen velgen ook het bed verroest. De binnenbanden schuren dan kapot.