banden

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib Geurink

Re: Banden

Unread post by Huib Geurink »

Tuurlijk mag iedereen monteren wat ie wil. Ik kan alleen de technische kanten belichten, mechanisch-technisch en rij-technisch. Over het uiterlijk uit ik geen mening want over smaak gaan we niet twisten. Maar de oplossing van Thomas is wel een originele.

Het stuurhuis van het betreffend koepeke had ook wat speling. Die is intussen weggesteld. Stuurt dus al wel een stuk beter. Maar kan dus nog beter door op minder grote voet te leven.

Aan de eerdere opsomming inzake te brede versus juiste banden kunnen we nog eea toevoegen. Het loopvlak van de standaard velgen is 4,5 inch breed. De smalste banden die je daarop kunt monteren is de 145. De breedste maat is 165 en als je perse wil kan 175 ook nog net.
Het scherpste stuurt altijd de smalste maat voor de betreffende velg. Het loopvlak van de band wordt dan over de volle breedte goed tegen de weg gedrukt. Ga je breder dan krijg je een "ballon werking", het loopvlak gaat een eigen leven leiden tov de velg.

Een bredere band heeft meer gewicht op precies de verkeerde plek, nl helemaal op de omtrek. Door het gyroscopisch effect reageert de auto trager op het gas en moet je harder op het rempedaal trappen.
Erwin

Re: banden

Unread post by Erwin »

Waarom zouden de Yokohama's niet onder een Fulvia passen? Ik heb Toyo's 175x13 op Cromodora CD24 6J velgen onder mijn serie 2 Fulvia. Deze band bevalt uitstekend.
Huib Geurink

Als die Toyo 175x13 banden nog te koop zijn is dat goed nieuws voor de Fanalone eigenaren. 175x13 is de standaard maat voor de Fanalone en nauwelijks nog te krijgen. De omtrek is iets kleiner dan de originele 165x14. Je snelheidsmeter en odometer zullen dus teveel aanwijzen. 185x13 zal iets beter bij de originele afrol omtrek van 1895mm komen.

Hoe heb je trouwens die 13" velgen om de Girling remmen heen gekregen?
Erwin

Unread post by Erwin »

Dat hebben mij al veel mensen gevraagd, Huib. Maar bij mij passen die 13 inch Cromodora's perfect om de Girling remmen. Ik kan ook niet zien of de remklauwen of velgen zijn bewerkt o.i.d., ze passen gewoon.
Erwin

Unread post by Erwin »

http://www.toyo.co.uk/index.php?fuseaction=car.330

Ik heb de voorganger de 310 op mijn auto. Zoals je in de tabel kunt zien is de maat 175/80R13 leverbaar. Ik heb de mijne twee jaar terug bij een lokale bandenboer gekocht.

Overigens kon ik kiezen tussen Uniroyal ralley 580 (geloof ik) en de Toyo. Ik heb de blauwe ogen van de bandenboer vertrouwd toen hij zei dat de Toyo's beter waren...
Huib Geurink

Ik heb nooit geprobeerd eerlijk gezegd om 13" velgen op een S2 of S3 te leggen omdat ik het van horen zeggen heb dat dat niet zou passen.

Er zijn er bij die de remklauwen wat afgeslepen hebben. Dat zou ik niet durven want er lopen kanaaltjes vlak langs de rug. Nu ben ik een bangeschijter wat dat betreft. Ik heb het een keer meegemaakt dat het pedaal op de bodem ging door een doorgeslepen remleiding (nota bene door een 15" Flavia velg). Daar moet het maar bij blijven. Ik hoor hier van de plaatselijke garagisten dat er gemiddeld drie auto's total loss gaan als je door de rem gaat. Bij mij viel het mee. Geen enkele schade. Betekent wel dat de volgende er 6 total loss moet rijden om het gemiddelde weer op te vijzelen.

Magnesium velgen uidraaien zou ik ook niet durven.

Is er misschien een paar mm van de diameter van de schijf afgedraaid en zijn de klauwen wat naar binnen verhuisd?

Hoe zit het met de centreer ring op de naven? Bij S1 is die groter dus zal de velg niet centreren op de centreerringen van de S2. Of zijn de naven omgebouwd naar S1? Of een ring in de velg gemonteerd?
Pieter Singelenberg

Unread post by Pieter Singelenberg »

in principe is de originele bandenmaat 't beste; is de rest van de auto ook op afgesteld. Een afwijkende maat kan soms best, maar je KAN problemen krijgen met een (te) smalle velgmaat, weggedrag, comfort en als je te ver gaat kan e.e.a. gaan aanlopen in bochten of bij extreem doorveren. Maar als je een bepaalde maat (merk) fijn vindt rijden moet je dat niet laten. Banden vergelijken is lastig, vergelijk nooit een nieuwe band met een versleten band. Kijk ook hoe een band reageert in extreme omstandigheden: natte weg, noodstop, "elandproef" etc. Is niet makkelijk, moet je een goed circuit voor hebben en de nodige ervaring en kennis van de materie.
Voor mensen die rally's rijden: op je FIVA Identity Card moet je de afwijkende maat (één maat breder dan origineel is toegestaan) laten aantekenen, anders kan je problemen krijgen als de auto vlak voor de rally gekeurd wordt door een precieze keurmeester. Geldt trouwens voor alle modificaties die niet op het aanvraagformulier (en dus IC) vermeld zijn.
Erwin

Unread post by Erwin »

Ik zie geen sporen van vandalisme op zowel de klauwen als de velgen. De naaf is niet aangepast, dus de centreerring is te klein. De wielen worden dus gecentreerd door de wielbouten. Eerlijk gezegd heb ik geen idee of dit bezwaarlijk is, ik merk niets van onbalans, trillingen o.i.d.
Ik kan eventueel wel detailfoto's van mijn klauwen en velgen maken en mailen.
Henri Finkers

Unread post by Henri Finkers »

De Vredestein 165x80 R14 bevallen prima. In vergelijking met de Michelins stuurt ie ook wat lichter . Ook het afrolgeluid blijft ruim binnen de perken. In de rally hebben de banden geen rare kuren vertoond. Nu rijd ik ook niet als een idioot de bochten om, maar toch. IN de regen van de afgelopen dagen voldeden ze eveneens prima zegt mijn vrouw, die de Fulvia voor dagelijks gebruik heeft.
Hoewel prijzig, zeer tevreden!

Henri
Huib Geurink

In Italie timmert Vredestein nog al aan de weg. Piero Vanzetti uit Turijn is op zoek naar praktijk ervaring met de Vredestein 165R14. Zou je hem willen informeren? Ofwel een berichtje op het Italiaanse forum zetten. Eventueel kan Jos het wel in het Italiaans vertalen
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”