Dumpvalve?

Discussie en vraagbaak over Thema en Dedra
Frank

Re: Dumpvalve?

Unread post by Frank »

Kijk.....dat klinkt heel aannemelijk en duidelijk!
Pol

Unread post by Pol »

Maar op het moment dat die dumpvalve lucht afblaast, meet de debietmeter dan toch een grotere hoeveelheid lucht dan er werkelijk naar de cylinders gaat, wordt er dan niet teveel brandstof ingespoten?
De regeleenheid kan namelijk niet weten dat er lucht onderweg tussen debietmeter en inlaatcollector in de atmosfeer verdwijnt?

Pol
elentinos

Unread post by elentinos »

Het lijkt mij dat de luchtmassameter (is dat een debietmeter?) voor de gasklep zit (dus tussen inlaatpoorten en de gasklep). Dan meet de lmm helemaal geen luchtstroom bij gas-los en dus gesloten gasklep. Ik denk zelfs dat het niet uitmaakt waar de LMM zit, want zodra de gasklep dicht is stroomt er geen lucht meer door het inlaatkanaal, hoe goed de turbo ook zijn best doet....

Het plaatje moet er dan zo uitzien:
Image

De positie van de LMM heb ik zelf erin gezet. De BOV is de Blow-Of-Valve cq Bypass-valve.
mac turbo

Unread post by mac turbo »

Elentinos heeft het helemaal bij het rechte eind, ik heb het werkplaatshandboek erop nagekeken en dit is wat men erover o.a. over schrijf:

"de mechanische by-pass klep heeft tot taak schokgolven naar de turbo te voorkomen als het gaspedaal snel wordt losgelaten. Bovendien voorkomt de klep een foutief mengselsamenstelling die "het direct oppakken" van de motor onmogelijk maakt. De klep wordt door de onderdruk van het inlaatspruitstuk geopend, waardoor er een verbinding ontstaat tussen het inlaatkanaal vóór de gasklep en het inlaatcircuit vóór de turbocompressor"

groet,

Machel
Pol

Unread post by Pol »

Sorry, maar bij een thema zit de LMM (of luchtmassadebietmeter of MassAirflowMeter) VOOR de inlaat van de turbo, dus op jouw tekening zou dat vlak na de luchtfilter zijn.
En wat ik nu juist bedoel is dat wanneer de (standaard)bypass-valve vervangen wordt door een dump valve de ecu verkeerde informatie krijgt omdat er onderweg lucht verloren gaat.
Bij de standaard bypass-valve is dit uiteraard geen probleem want daar gaat alle lucht die de LMM passeert ook daadwerkelijk naar de cylinders.

Je zegt zelf dat bij gas-los er geen lucht meer door het inlaatkanaal stroomt, en daar knelt dus ook het schoentje want door de dump-valve gaat er dus ook lucht door de LMM en de ECU 'denkt' dus dat er WEL lucht stroomt en gaat dus ook navenant doseren.

Het is dus denk ik heel belangrijk waar de LMM staat, voor of achter de dumpvalve. Bij een bypass speelt dit uiteraard geen rol.

Pol
Pol

Unread post by Pol »

mac turbo schreef:

> Bovendien voorkomt de klep een foutief
> mengselsamenstelling die "het direct oppakken" van de motor
> onmogelijk maakt. De klep wordt door de onderdruk van het
> inlaatspruitstuk geopend, waardoor er een verbinding ontstaat
> tussen het inlaatkanaal vóór de gasklep en het inlaatcircuit
> vóór de turbocompressor"

Dat probeer ik nu al de hele tijd te zeggen, dat bovenstaande voor een bypass wel geldt en voor een dumpvalve NIET.

Vriendelijke groeten

Pol
Pol

Unread post by Pol »

http://www.migweb.co.uk/forums/showthread.php?p=1612848

Of zoals de Kenny's en de Jamie's met de 'Callie Turbo's' zeggen:
Don't fit the dumpvalve after the AMM(Air Mass Meter).

Slaapwel,

Pol
Post Reply

Return to “NL60 Thema, Dedra”