werkplaats handboek turbo 16V

Discussie en vraagbaak over Thema en Dedra
mac turbo

Re: werkplaats handboek turbo 16V

Unread post by mac turbo »

Ik vermoed dat je te maken hebt met speciaal gereedschap om de nokkenas te kunnen lichten zodat je het plaatje er tussenuit kunt halen, mocht je dit lukken dan kan je inderdaad de vervangende diktes te noteren en deze te halen bij de dealer en eventueel de oude weer inruilen. Ik kom niks tegen in het werkplaatshandboek over het stellen van de kleppen en neem derhalve aan dat dit geen standaardprocedure is.

groet,

Machel
marc

Unread post by marc »

Beste pol,daar ik hem zelf gedemonteert heb zal ik wel weten waar de klepstoters zitten zeker?En ik heb er enkel mechanische tegengekomen die ik met vulplaatjes bijgeregelt heb.
mvg.
Pol

Unread post by Pol »

Sorry, niet beledigd voelen.
Was eigenlijk een antwoord op de vraag van Rudy die vroeg: 'en waar zitten die dan?'

Vriendelijke groeten,

Pol
macturbo

Unread post by macturbo »

Was gisteren laat, je hebt geen gereedschap nodig om de nokkenas te lichten maar om de klepbeker te laten dalen zodat er ruimte is om het plaatje eruit te halen.....

Morgen!
Pol

Unread post by Pol »

Daar bestaat een speciale tool voor, maar met een 'haaksleuteltje' lukt dat ook.
Klepspeling meten en evt. afstellen is vrij standaard onderhoud naar mijn mening. Volgens instruktieboekje zelfs om de 20 000kms, maar ja dat zal waarschijnlijk ook alleen maar in mijn instruktieboekje staan zeker?

mvg,

Pol
Pol

Bronvermelding

Unread post by Pol »

Om een beetje legaal te blijven bronvermelding van vorige post:

Revue Technique Automobile,
étude technique et pratique LANCIA "Thema"

Mag ik dus besluiten dat deze informatie foutief is?

Als je dat met zekerheid kan bevestigen zal ik een emailtje naar die uitgeverij sturen dat er geen hydraulische klepstoters in een lancia thema type3 zitten, kunnen ze dat verbeteren in hun volgende uitgave.

Vriendelijke groeten,

Pol
Rudy

Unread post by Rudy »

die papieren of ( rommel ) die je hebt kun je beter weg gooien moet ik gegevens doorsturen. En dan wel orginele van Lancia ??? van mechanische kleppen ?
Rudy
Pol

Unread post by Pol »

Graag!

Pol
Ronald

Unread post by Ronald »

Hee Pol, ik zal zeker kijken of de spanrollers ook aan vervanging toe zijn! De automaterialenzaak hier had de riemen toch niet op voorraad, de riem voor de balansassen hadden ze zelfs nog nooit verkocht! Als ze eraf zijn, zal ik kijken of de spanners vervangen moeten worden. Het kleppen stellen hoort inderdaad bij normaal onderhoud, maar wordt zelden gedaan denk ik. Gelukkig kan je bij een 4 cyl. de nokkenas laten zitten en alleen de klepbeker indrukken om de speling te veranderen. Bij een Alfa ( en dus ook de Thema 3.0 ) moet de nokkenas eruit omdat daar het klepstel plaatje onder de klepbeker ligt.
Ik ben vandaag aan een type 2 2.8 V6 automaat bezig geweest. Ik vindt het lekker relaxed rijden maar is zeker geen vergelijk voor de Alfa 3.0! Het enige voordeel van een 2.8 is dat hij een distributie ketting heeft en je dus nooit gepiel met die ellendige snaren hebt. Het probleem van deze auto was dat hij niet goed stationair liep. Het stappenmotortje was kapot en die heb ik vervangen, en het harmonica rubber wat tussen de luchtmeter en de gasklep zit is gescheurd. Ik ben al bezig om die nog te krijgen maar dat wordt nog een hele zoektocht...
Post Reply

Return to “NL60 Thema, Dedra”