Lancia Thesis aanschaffen/gezocht

Discussie en vraagbaak over Thesis
Paul

Re: Lancia Thesis aanschaffen/gezocht

Unread post by Paul »

Hallo Michel,

In een bijlage van de brochure staan de verschillen tussen de Executive en de Emblema vermeld. Het was/is in een lastige maat om te scannen. Vandaar dat ik er maar digitale fotootjes van gemaakt heb. Ondanks het verkleinen van het bestand tot < 200 kB hoop ik dat het nog voldoende leesbaar is. Waar een zwart blokje staat was standaard, witte blokjes waren opties.
Zo kun je zien dat er ook andere - grotere en kleinere - verschillen dan de armsteun zijn. Bijvoorbeeld donkergetint privacy-glas in de achterzijruiten, Bose Hi-Fi Sound System met (6) CD-wisselaar en het uitgebreide navigatiesysteem.

Inderdaad zijn er Emblema's met Alcantara bekleding. Bij de Executive was leren bekleding tegen meerprijs. Bij de Emblema een vrije keuze. Ik behoor tot de minderheid die destijds bij de aanschaf bewust heb gekozen voor Alcantara. Na zeven jaar gebruik ziet dat er bij mij nog als nieuw uit. Dat is echt anders als je veel jeans/spijkergoed e.d. in de auto draagt - dan gaat het op den duur 'pillen'.

Overigens behoor ik ook tot de zeer tevreden berijders van de Thesis. Met mijn 2.4 JTD 20V diesel heb ik nu 140.000 km gereden en ik heb er opvallend weinig problemen mee gehad. Zo weinig dat destijds ik na vijf jaar maar besloten heb er nog even mee door te blijven rijden (ook omdat er nog geen opvolger is). Met de 'Zweedse' voorgangers ging dat beslist anders....

vr.gr.
Paul
Attachments
thesis opties i.jpg
thesis opties i.jpg (193.95 KiB) Viewed 368 times
thesis opties ii.jpg
thesis opties ii.jpg (195.68 KiB) Viewed 368 times
michelterberg

Unread post by michelterberg »

hallo Paul,

Dank je wel voor je uitleg en de foto's! Ikzelf ben wel echt een fan van leder, is makkelijk schoon te maken maar is ook een persoonlijke smaak. Wel vind ik alcantara fijner aanvoelen, is ook niet koud.
De zoektocht blijft verder gaan! Diesel is voor mij nl iets te duur aangezien ik niet veel kilometers zal gaan rijden. Wel zijn de jtd's hele fijne motoren!

Groeten
R.Ostendorf

Unread post by R.Ostendorf »

Hoi Michel,

Alcantara is net zo makkelijk te reinigen als leer, volgens experts gaat het zelfs langer mee :-)
Veel plezier met het zoeken naar een mooie La Diva
GammaKappa

Unread post by GammaKappa »

zelf heb ik onlnags een Emblema met alcantara aangeschaft. De voorstoel was niet mooi meer, rubbelig en viezig. Bij de Lancia dealer heb ik een nieuwe zitting (kussen en hoes) gekocht. Niet goedkoop maar wel erg lekker! Eigenlijk vind ik alcantara fraaier dan leer. In ieder geval exclusiever, leer zit ook in een Kia of een VW om maar wat te noemen. Ik zou voor Emblema gaan, net dat beetje meer lekkere opties.
Diesel benzine... tja, als je weinig rijdt, een eenvoudige keuze. Ik rijd rond de 35.000 per jaar en reed hiervoor een Kappa 2.0 op benzine. Met deze loodzware Thesis ben ik toch nog zo'n 600 per jaar voordeliger uit, ondanks hogere verzekeringspremie en wegenbelasting. Waar het omslagpunt bij benzine Thesis ligt, weet ik niet, maar in ieder geval een stuk lager, ik schat op zo'n 20.000 - 25.000 per jaar...
michelterberg

Ik ben met je eens dat alcantara er zeker luxer uitziet! wat ook een voordeel is : je glijd minder in je stoel als je "snelle" bochten neemt (niet dat thesis daar heel goed in is maargoed).
Diesel is voor mij niet te doen, ik ga met een thesis max 12-15000 rijden per jaar. Dus benzine dan maar :) liefste een 3.2 maar die is denk ik nog ietsjes te duur.
Maar geen haast ik zoek en zoek en zoek .... :)
nwolf

Unread post by nwolf »

Mijn ervaring met een diesel 2.4 JTD 10V (Let op dit is geen 20 klepper dus die waarden kunnen anders zijn. Wagen komt uit Belgie en daar zijn veel 10 kleppers geleverd.

Ik rij op de snelweg bij 130 met gemak 1 op 15/16
Gemiddeld rij ik 1 op 14 (Echt gemeten aan de tank niet alleen op het display)

Ik verwacht dat de 3 liter of 3.2 gemiddeld 1 op 7/8 uit komt (zelf geen ervaring).
Wegenbelasting van de diesel is 170 per maand.
Diesel aan de pomp vanochtend 1.23 euro en benzine 1.52 euro

Met deze gegevens zit het break even rond de 10.000.
Vezekering is mogelijk iets duurder maar dat weet ik niet zeker.
Ik rij een handgeschakelde diesel (6 bak) heerlijk om in te rijden.
In aanschafprijs zit er volgens mij geen verschil tussen een diesel of een benzine.
Succes met je keus.
michelterberg

Ok! Kijk als je het zo uitrekent....dan scheelt t inderdaad niet heel veel. Zal een 20v meer diesel verbruiken? Misschien moet ik toch eens eea gaan vergelijken....denk wel dat er meer keuze is in JTD dan in V6 benzine.
karel

Unread post by karel »

Nee, een 20V diesel is even zuinig, of zuiniger. Ik heb een 20V diesel, en die rijdt net als die van Nwolf moeiteloos tussen de 1 op 15 en 1 op 16 bij 130 Km, alleen, het is een automaat. Daar komt bij dat de Thesis gemaakt lijkt voor een diesel, ik ben er althans heel gelukkig mee.
De motor is buitengewoon betrouwbaar, en dieselgeluiden hoef je je geen zorgen over te maken.
R.Ostendorf

Unread post by R.Ostendorf »

En dan nu het relaas van een 2,4 benzina Emblema automaat

Benzine verbruik gem 1 op 10
liter benzine € 1.54
per jaar +/- 15.000km is 1500 liter maal € 1.54 = € 2310,00 ,wegenbelasting € 1024 per jaar = totaal +/- 3500 euro per jaar

Diesel 1 op 15
Liter diesel € 1.25
bij 15000km pj dus 1000 liter = € 1250,00 wegenbelasting € 1892,00 per jaar = totaal € 3142,00

Tja bij 15.000 km dus bijna geen verschil, echter volgens zeggen is onderhoud diesel Thesis kostbaarder?????

Tja qua verzekering maakt het natuurlijk niets uit de auto's zijn vrijwel identiek qua gewicht

Een goedkoper alternatief is de 2.0 handgeschakelde benzine uitvoering.
Weegt veel minder, verbruikt veel minder en is goedkoper in onderhoud .
michelterberg

Ik heb het idee dat de 2.0 turbo wel wat onderhoudsgevoeliger is, heb niet zulke goeie ervaringen met benzine turbo motoren van fiat concern (coupe) . Denk ook wel dat een diesel wel duurder qua onderdelen is (motorisch dan).
Qua comfort is een automaat wel lekker maar is ook dorstiger. Keuzes :)!
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”