Kachelprobleem

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
kriekje

Re: Kachelprobleem

Unread post by kriekje »

Kleine toevoeging: er zit geen kachelkraan in onze Ypsilon's, alleen een klep die de luchtstroom tegenhoud als de kachel op koud staat.
Vervangen is best een klus.
Toen ik nog bij een Fiat dealer werkte (1998-2002 ) heb ik ze van een punto wel eens mogen vervangen.
Koste me toen 25 minuten om een dashboard te demonteren en dan nog eens 20 om de kacheldoos te demonteren, radiateur vervangen en weer terug te steken.
Dan het dashboard er weer in. Totaal een kleine 2 uur..
Maar een Ypsilon is meer werk, ook voor mij omdat het domweg te lang geleden is.
Bouten zitten netter weg gewerkt als bij een punto.
Ik schat 4-5 uur.
Als je airco hebt nog iets langer i.v.m. legen/afvullen.
Onze is ook lek,ruikt lekker zoet!!
Maar ik ga hem niet meer vervangen, ik heb er ook een lapmiddeltje in gedaan,ruikt al wel minder zoet als voorheen.
Mijn vrouw rijdt er nu alleen nog mee, ik heb mijn dagelijkse oldtimer verruilt voor een 147, dus er word wat minder in de ypsilon gestoken aan euro's en tijd.
Wel ga ik nog een nieuw setje voor de afstandsbediening van de centrale vergrendeling in bouwen.
Die op de originele sleutel is er mee gestopt....
Marcel71

Unread post by Marcel71 »

bedankt voor je aanvulling. Nooit geweten dat een klep de warme of koude lucht regelde. Gezien jouw ervaring als lancia monteur, een andere vraag. Onze zeta 2 liter turbo heeft koel problemen als we de bergen in gaan. Heb jij daar ervaring mee?
kriekje

Unread post by kriekje »

Met een Zeta turbo heb ik geen ervaringen,we waren tenslotte Fiat/Alfa dealer,maar we hebben ooit een Ulysse turbo gehad in het onderhoud.
Ook een 3-tal gewone 2.0 liters.
Koelingsproblemen hebben die nooit te maken mee gekregen, dus daar kan ik je niet specifiek mee helpen.
Het kan van alles zijn helaas...
Het zijn PSA motoren die er in liggen, dus misschien even op een ander forum aanmelden.??

mvg,

Marcel
Marcel71

toch bedankt voor je reactie naamgenoot! Klopt van t type blok. Wordt ook in de 806 ed gebruikt. Denk dat ik er maar een fan voor plaats die ik met de hand kan activeren. Moet ik m wel laten blazen ;-) overigens nu wat nieuws met de Y. Moet na paar keer rijden de koppeling kabel strakker stellen omdat hij moeilijk ontkoppeld. Eens kijken wat dat is ;-) vermoedt dat iets langzaam verbuigt of zo.

Groeten Marcel
kriekje

Unread post by kriekje »

Lees even topic hieronder:koppeling is een zwak punt.
Ik denk dat je druklager door je drukgroep aan het 'vreten' is.
De Y van mijn vrouw heeft bij 145.000 een nieuwe koppeling gekregen en ik denk over een 20.000 km weer.
Maar dan staat die op 275.000,dus een nieuwer model zal er dan wel komen.

mvg,

Marcel
Marcel71

oke, balen. Gaat wel wat kosten zeker? Zou goed kunnen want hij staat bijna op 200.000 km.
kriekje

Unread post by kriekje »

Wat kost we geen geld tegenwoordig....
Een schatting van mijn kant: rond de 600 bij een dealer.
Bij de universeel een 350-400.
150-200 gaat al op aan de koppelingsset
Stuur mij anders even een priveberichtje, dan mailen we wel even verder.
Marcel71

Is goed, privebericht komt er aan.
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”