airco probleem

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Skin

Re: airco probleem

Unread post by Skin »

He Percy,

das inderdaad balen. Kan het misschien niet zijn dat je o-ringen en sluitingen in je leidingen ergens een beetje lek zijn?

Gr Patrick
Lancia Kappa 2.4 jtd - 2000
Percy

Unread post by Percy »

Zou kunnen door het heen en weer bewegen. Er zit nog wel wat koudemiddel in want hij wordt wel koud maar niet zo koud als zou moeten.
Ik zal straks het rooster eraf halen bij de voorruit om te zien of er daar ergens een lek zit. Dat zou je moeten zien met dat fluoriserende vloeistof
Skin

Unread post by Skin »

succes!

Groet, Patrick
don pedro

Unread post by don pedro »

Vandaag ook bij de heren van ad van Tongeren geweest ivm airco check en wat ik al vreesde, lekke compressor.

Optie 1:Nieuwe org kost 900 ex btw en nog inbouwen.
Optie 2:Is een revisie vd huidige door een duits bedrijf via van Tongeren, kosten revisie +inbouw 727 euro.
Optie 3:Compressor van een lopende Kappa sloper bij erkende/bekende Kappa boer voor 150 euro.

Lijkt mij niet al te moeilijke keus....
Percy

Unread post by Percy »

Maar kun je hem zelf inbouwen dan?
Percy

Unread post by Percy »

Heb ook even het rooster eraf gehaald om eventueel leen lek te kunnen vinden maar ik kon niets vinden.
Ook niet bij de compressor.

Het enige wat me opviel is dat bij het ventiel bij het rechter scherm een beetje nat was.
Verleden jaar ook gehad met onze ander auto. Bij de lektest is dus niets te zien omdat die slangen zijn aangesloten.

Morgen even Tuynder bellen om te kijken of ze die ventieltjes hebben
Space

Unread post by Space »

Met in het verleden bijna 8 jaar ervaring bij een autobedrijf in de tropen (met heel veel airco's) kan ik maar 1 ding adviseren.
Ga niet zelf aan de slag en zoek een goede en erkende! reparateur. Bij airco's die niet werken en/of gas kwijtraken is vaak meer aan de hand dan alleen maar een beetje gas bijvullen.........Aircoradiateur (condensor) voor de radiateur, Evaporator ("radiateur") onder het dashboard, compressor en de dryerbottle (droogfles) zijn vaak de hoofdoorzaken maar versleten seals (rubberringen) bij de aansluitingen van de div. leidingen kunnen vaak ook de oorzaak zijn. Je kan niet zomaar gaan sleutelen aan een airco en niet weten dat je de div. leidingen die openliggen direct moet afsluiten etc.etc. Even goedkoop proberen ergens te laten bijvullen kan natuurlijk altijd, maar als het probleem zich na korte tijd weer voordoet is er meestal veel meer aan de hand en helaas is dat meestal een zeer kostbare zaak...
Space
850 Coupe en Special, 128, 124 Special T1600, Ritmo 85S, 131 Racing, Kappa 2.0 LS, Tipo DGT en SX, Croma 1.8, Thesis 2.4 since 2022
don pedro

Unread post by don pedro »

Nee, laat dat doen bij een erkende airco boer.
Lever de pomp aan en de rest laat ik aan de experts over.

Zoals Space zegt, als je vaak moet bijvullen of te weinig druk/koudemiddel voelt dan is er meer aan de hand. Laat een goede check doen voor een tientje of 5 a 6.

ik ben correct geholpen door vermeld adres. Netjes de boel gecontroleerd en met UV bril op werd duidelijk dat de compressor zelf op de naden wel erg veel groen spul verloor. Dus advies gegeven mbt oplossing en prijsopgave. Koste me niets en kreeg nog een bak koffie toe.

Maar de bedragen voor een nieuwe compressor vind ik ridicuul
Percy

Unread post by Percy »

Heb van Tongeren vandaag gebeld maar door de grote airco drukte kan ik pas volgende week terecht. Hen een afspraak gemaakt voor volgende week vrijdag.
Ze gaan eerst met een bril kijken waar het lek zit en las ze eventueel een lek vinden kunnen ze een prijsopgave maken. Vullen is gratis omdat ik een paar maanden geleden daar ben geweest en toen hebben ze geen lek gevonden.

Ik zei dat ik hun adres op het forum had gezet en het viel hem al op dat er veel kappa's kwamen. Gister een sedan, een coupe en een lybra.
Skin

Unread post by Skin »

misschien kun je een kick-back fee krijgen, valt de eventuele reparatie ook weer mee, of gratis onderhoud :)-D
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”