Moeizaam starten JTD bij kouder weer

Discussie en vraagbaak over Thesis
Rainmaker

Re: Moeizaam starten JTD bij kouder weer

Unread post by Rainmaker »

Ja, de standkachel is heerlijk.
's ochtends in huis knopje op afstandbediening indrukken, ontbijtje, koffie, douche,
en daarna staat de mooiste auto van de straat vrij van ijs en voorverwarmd op je te wachten.

Doet alle minpunten bijna vergeten

Groet,

Auke
gergely

Unread post by gergely »

Herken ik.... heb zelfs eens meegemaakt dat de deur in het geheel niet meer wilde sluiten... probeer dan maar eens naar de dealer te rijden, zonder dat la Lancia in de handrem schiet...
Gergely
driving a thesis... what else...

| 2005 | 3.2V6 24V | Comfortronic | Emblema | ext 472 Odyssea | int 410 Tobacco Pelle Poltrona Frau |
eerder: | 2004 | 2.4JTD 20V | Comfortronic | Emblema | ext 657 Grigio Tiepolo | int 502 Beige Pelle | 330000km

.
Devers

Unread post by Devers »

Nooit startproblemen gehad, maar het viel me wel op dat de startmotor wat langzamer leek te draaien. Vanochtend bij -3 einde verhaal, motor draaide wel rond, maar te langzaam en gaf geen klap meer. Dealer stond binnen 15 minuten op de stoep, verse 100 Ah Magneti Marelli (we bijven wel alles origineel houden, hè) accu erin en lopen als een zonnetje. Niet te duur ook, 176 euro incl voorrrijden, uit- en inbouwen, afvoer oude accu etc. én twee jaar schriftelijke garantie, dat heb je bij die merkloze bouwmarkt/Quickshit accu's niet. Gewoon gaan rijden, dealer vertelde al dat het ''inleren'' met het contactslot niet nodig was. Na tien meter gingen ook alle rode lampjes uit, zelfs de zenderinstellinegn van de radio zaten er nog in. Oude, wel originele Fiat/Lancia Exide, accu nog eens goed bekeken en toen bleek dat die een capaciteit van slechts 90Ah had. Mmm, heeft ooit iemand geld bespaard of deze lag nog toevallig op de plank... , ,maar eerlijk is eerlijk, nooit wat van die ontbrekende ampères gemerkt. Maar het is al meer gezegd, de Thesis (en zeker de JTD) heeft echt alle stroom nodig als het kouder wordt, dus extra amps zijn zeker welkom. Dat voorkomt ook veel rare foutmeldingen!
Rino

Unread post by Rino »

Helemaal mee eens, sparen op een accu kan heel wat ellende veroorzaken zoals storingsmeldingen of tot op een donkere koude ochtend de auto niet gestart krijgen. Daarom heb ik vorig jaar in november voor de winter preventief een nieuwe accu er in gegooid. Voor de relatief lage kost van de accu wil je bij zo'n auto niet gaan bezuinigen, wetende dat heel wat mensen electronica problemen melden.
In theorie kan ik om de 14 maanden er weer een nieuwe inzetten. Daarbij hou ik rekening met jouw 2 jaar garantie (vanaf maand 25 betaal je alle kosten mocht ze het niet meer doen) en de kostprijs ervan. Ik betaalde 103 € voor het merk Berga, een high powerblok van 100aH. Starten gaat nu na 13 maanden bij -10 vanmorgen vlekkeloos, dus budgetteer ik een nieuwe accu voor volgende winter. Kostprijs per jaar 50€, minder dan de in mijn geval wekelijkse tankbeurt.
Ik hoop dat ik met deze redenering de lezers kan behoeden van potentiële ellende, tenzij ze de auto op een morgen al niet gestart kregen ;-)
Groeten, Rino
Devers

Unread post by Devers »

Zit wat in Rino! Vanochtend bij -12 (het wordt steeds kouder) wel twee keer moeten starten, maar het lukte allemaal wel. Wel vreemde melding (te lage koelvloeistofstand) die ik nog nooit eerder gezien had. Niveau natuurlijk wel gecontroleerd, maar niks bijzonders kunnen ontdekken.

Valt me opeens op dat er een sterke diesellucht vanonder de motor komt bij (heel) koud weer. Heb al gezocht naar gescheurde of zwetende brandstofleidingen, maar niks kunnen ontdekken. Toch hangt er een duidelijke verse diesellucht rond het blok en om de auto, iemand ervaring mee?
Devers

Unread post by Devers »

Nog eens gekeken, zaklantaarn erbij en ontdekt dat het brandstoffilter dat links nog zichtbaar hoog achter het motorblok zit, nat is van de diesel brandstof. Lijkt alsof het gewoon beter vastgezet moet worden. Je kunt echter van bovenaf geen kracht zetten, moet zo te zien van onder af nagetrokken worden. Als dit het is (als...) dan valt het weer mee!

Waarschuwing lage koelvloeistof stand ook opgelost, Thesis stond toen dit lampje ging branden iets omhoog geparkeerd, waardoor de vloeistof in de tank natuurlijk ook schuin kwam te staan, net genoeg om het alarm te laten branden. Nogal scherp afgestelde waarschwingssensor, want wanneer de Thesis kaarsrecht staat is er niets mis te zien aan de koelvloeistofstand.
Rino

Unread post by Rino »

Peil motorkoelvloeistof : ik naam aan dat de melding bij koude toestand was. Het minimum peil van de koelvloeistof moet in het expansievat bereikt worden bij koude toestand. Mocht dat enkel zo zijn bij warme toestand dan krijg je na afkoeling krimp van de vloeistof waardoor het minimum niet bereikt wordt en dus een melding komt.

Brandstoffilter bij diesel motor : de brandstoffilter hoeft niet harder aangedraaid te worden dan met de hand. Bij koude temperaturen treedt de voorverwarming van de diesel in actie. Bij een fout aangedraaide filter zou die wellicht kunnen lekken. Controleer ook of de plastic schroef waar de waterdetectiestekker op zit onder de filter goed vastgedraaid zit. Zie foto als bijlage, hier rood omcirkeld.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Ook als bijlage de foto van de dag, NL-Limburg vandaag, wie raadt om welke auto het gaat ?
Attachments
0912202.jpg
0912202.jpg (38.42 KiB) Viewed 430 times
0912201.jpg
0912201.jpg (75.14 KiB) Viewed 430 times
brandstoffilter_met_stekker_voor_waterdetectie0.jpg
brandstoffilter_met_stekker_voor_waterdetectie0.jpg (57.11 KiB) Viewed 430 times
Devers

Unread post by Devers »

Hi Rino! Heb het peil inderdaadbij afgekoelde, maar nog niet steenkoude, motor afgelezen. Denk dus dat het echt om een minimale hoeveelheid gaat die bijgevuld moet worden, Prima foto van filter, hoe kom je daar nu weer zo snel aan!?, Bij mij is er echter aan de bovenkant duidelijk verse dieselolie te zien die in het randje (rond de schroefaansluiting) van het filter ligt, ook het filterhuis zelf is nat van de olie. Neem aan dat die droog hoort te zijn! Zorgt bij elkaar wel voor een behoorlijk penetrante diesellucht, maar onder het rijden gelukkig nergens last van. Onderkant is voor mij moeilijk te controleren, zal bij de dealer even naar laten kijken, maar denk dat het iets met die voorverwarming te maken heeft.
Rino

Unread post by Rino »

Derk, hoe ik zo snel aan die foto's kom is simpel, ik documenteer alle acties die ik zelf onderneem adhv foto's, het audiovisuele geheugen werkt hierbij nog steeds het best. Daarom heb ik af en toe snel een fotootje klaar ;-)
Koen

Unread post by Koen »

Ook als bijlage de foto van de dag, NL-Limburg vandaag, wie raadt om welke auto het gaat ?
Een Lancia Thesis ?

:)

Mooi hé, al die sneeuw.

Koen
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 (Sold okt '24, 10y 3m, 165.600 km)
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP feb '13, 15y 8m, 334.500 km)
Post Reply

Return to “NL35 Thesis”