olie verversen

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Percy

Re: olie verversen

Unread post by Percy »

Ja klopt dat had ik ook gelezen. Alleen vind de olie toch wat zwartig.

Ik kijk wel even wat ik doe maar bij kwik-fit kost het 70 euro. Dat vind ik noal duur voor 15 minuten werk.
Martin

Unread post by Martin »

Als je het oliefilter zoekt !!!! Die zit vooraan links naast uitlaatspruitstuk !!
Percy

Unread post by Percy »

Ja dank je. Die had ik al gezien.
Percy

Unread post by Percy »

mensen , normaal ben ik niet zo krenterig met mijn kappa hoor. We hadden een tijdje geleden een scenic gekocht om op vakantie te gaan, maar hebben de afgelopen 2 maanden zo'n 1000 euro aan reparaties gehad. En nu lekt de airco weer, wat ook weer zo'n 150 euro kost. Dus wil ik mijn kappa ook vakantieklaar hebben zodat we op het laatste moment nog kunnen beslissen welke het zal worden.
lanciathema.nl

Unread post by lanciathema.nl »

Zo'n Renault heeft helaas een matige bouwkwaliteit. Op leeftijd kom je daar snel achter. Mijn buurman had ook een topoccasion Scenic van Renault en heeft deze na veel ellende twee jaar later weggedaan.

Olie verversen is niet moeilijk. Voordeel als je het zelf doet is dat je de auto langer kunt laten 'uitlekken'. Ook stop je er olie in die je zelf wilt. Ringetje beslist vervangen. Je kunt ze ook "vernieuwen" door ze gloed heet te verhitten en dan ineens af te koelen. Dan krijgen ze een beetje veerkracht terug.

Nadeel is dat je de olie moet afvoeren en dat je vieze handen krijgt.
Een echt snelle auto valt stilstaand niet op!
Lancia Thema 8.32 SW op www.weblogs.lanciathema.nl
Rob

Unread post by Rob »

Dat van dat uitlekken is idd. wel een goed argument om het zelf te doen, er blijft dan geen smerig residu achter. Die kans loop je wel bij een snelle kwik-fit actie.

@Lanciathema: dat ringetje, is dat een standaard ring die makkelijk verkrijgbaar is? Ik ben nooit een ringetje tegengekomen (bij andere merken, niet Kappa).
lanciathema.nl

Ringetjes zijn altijd makkelijk verkrijgbaar. Brezan of een vergelijkbare zaak heeft ze in alle maten. Let er alleen op dat je een massieve ring moet kopen en geen holle. Kost 10 cent.
Percy

Unread post by Percy »

nders ga ik wel bij de firma Tuynder in Nootdorp. Die moeten het zeker hebben.
Maar is die aftapplug nu die grote inbusbout? Want daar zag ik niet zo'n ringetje tussen zitten. Ik zag wel dat er nog schroefdraad uit het carter kwam. Het is zeg maar geen bout.

En wat voor olie is nu echt goed?
lanciathema.nl

Wellicht heeft de K dan geen ringetje. De aftapplug is de plug onderaan de karterpan (ergens aan de rand) op het laagste punt. Het kan handig zijn de auto te kantelen in de richting van het laagste punt, dan loopt de olie makkelijk weg. Zit de plug dus aan de achterzijde van het carter, rijd de auto dan op oprijbokjes.

Draai de motor eerst warm en laat hem een uurtje afkoelen voordat je aftapt. De olie is dan circa 50 graden en erg vloeibaar. Je kunt hem ook heet aftappen, maar dan moet je niet je handen eronder hebben. Vul niet gelijk koude olie bij, wacht tot de boel afgekoeld is. Ik doe er meestal een dag over om olie te verversen (afkoelen, uitdruppelen etc.)
Stasiu

Unread post by Stasiu »

1 meeste werk is het verwijderen van de bodemplaat
2 Kappa heeft geen 'ringetje'
3 Ja, het is een grote maat imbus en die kan goed vastzitten. Gebruik de langste ratel die je hebt.
4 Koop een goede universele oliefiltertang ander mol je het filter meteen.
5 Bij alles geldt: vast is vast. Overdrijf het niet.
6 Olie is makkelijk op te vangen in een plat liggende plastic jerrycan waar je een zijkant hebt uitgesneden.
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”