Fulvia gangbaar maken

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Giancarlo

Re: Fulvia gangbaar maken

Unread post by Giancarlo »

Radiateur is al nieuw, waterpomp moet ik even navragen bij mijn vader. Misschien is die al gereviseerd of nog oké.
Giancarlo

Iemand een tip om eventuele rommel uit het koelsysteem te krijgen?
Joop

Unread post by Joop »

Goed doorspoelen lijkt me de enige remedie.
Giancarlo

Doorspoelen met koelvloeistof lijkt me?
Huib

Unread post by Huib »

Doorspoelen gaat niet werken.
De kanalen in radiator en kachelunit zijn lang en heel smal. Als ze verstopt zijn stroomt er niks door en spoelt er dus ook niks door.

Radiator en kachelunit wegbrengen naar de radiator boer en slangen vervangen is de enige manier die werkt. Kost allemaal heel veel minder dan koppakking vervangen. Al het andere is tijd verspillen en je zelf voor het lapje houden. Je zou ook de motor uit elkaar moeten halen en ultrasoon reinigen maar dat vind ik in de regel een brug te ver.

Ook met druk werken (luchtdruk of de tuinslang) werkt niet want de druk ontsnapt door de kanalen die nog wel open zijn en dat hoeft er maar een te zijn. En ook al zou die druk niet ontsnappen dan nog blaas je een kanaal van zeg 30cm lang en een doorsnede van 1mm x 10mm dat vol zit met kalk niet open. Als de druk maar hoog genoeg is zal eerder het koper van de radiator kapot gaan dan dat je de kalk en andere zooi er uit blaast.

Ik heb nog pas iemand geholpen wiens kachel het niet deed. Bleek dat de aanvoer naar het kachelkraantje verstopt was met bruine troep die ik er met beitel en russische hamer uit moest bikken.
Joop

Unread post by Joop »

Tja , ik had beter moeten weten Huib dat jouw manier de enige goeie is....

Gr, Joop

Ps heb je advies van vanmiddag opgevolgt.
Huib

Unread post by Huib »

Niet overdrijven Joop.
Als er een simpeler en toch effectieve methode is dan hoor ik het ook graag.
Giancarlo

De koelvloeistof is er al 8 jaar uit.
Is dit juist positief of negatief?
Huib

Unread post by Huib »

Ik ga het uitproberen. Over 8 jaar kan ik het je vertellen.
Giancarlo

haha, ik hoor het over 8 jaar dan wel Huib!
Maar eigenlijk bedoel ik het meer in de zin of de radiator dan makkelijker kans heeft om te oxideren? Óf in het geval dat er nog koelvloeistof in had gestaan al die tijd, dat het dan misschien aangekoekt kon zijn?

Saluti!
Post Reply

Return to “NL86 Fulvia, Flavia, Flaminia te koop / gevraagd”