Fulvia oliepomp
psi vs decibar
Vanochtend naar mijn werk met mijn 'veglia-meter' 1600. En tot mijn verbazing had ik tussen de 60 en 65 (metertje gaat tot 70) bij koude olie en met 110graden olie ook weer dezelfde waarden vanaf 5000toeren. Het weekend met de 'mechanische-oliedrukmeter' 1600 had ik tussen de 6 en 6.5bar bij koude olie.
Dus ik neem aan dat je gelijk had Huib.
En ik ben erg benieuwd hoeveel schade dat op late op druk komen nu aanricht! Hoe droog zouden je lagers en nokken staan voordat daar olie komt? Er zijn systemen (die er niet uitzien...) waarbij je een drukcilinder hebt waarin door je oliepomp druk wordt opgebouwd. Met daarbij een afsluiter zodat als je hem stil zet de druk behouden blijft. Bij het starten gaat ie weer open en stroomt die olie door je motor. Toch is dit niet zo populair, dus of het werkt niet, of het is allemaal niet zo'n probleem. Bij Ferrari V12's staan de oliefilters ook omhoog.
Of zou het om de aanzuigbuis gaan die leegloopt??
Dus ik neem aan dat je gelijk had Huib.
En ik ben erg benieuwd hoeveel schade dat op late op druk komen nu aanricht! Hoe droog zouden je lagers en nokken staan voordat daar olie komt? Er zijn systemen (die er niet uitzien...) waarbij je een drukcilinder hebt waarin door je oliepomp druk wordt opgebouwd. Met daarbij een afsluiter zodat als je hem stil zet de druk behouden blijft. Bij het starten gaat ie weer open en stroomt die olie door je motor. Toch is dit niet zo populair, dus of het werkt niet, of het is allemaal niet zo'n probleem. Bij Ferrari V12's staan de oliefilters ook omhoog.
Of zou het om de aanzuigbuis gaan die leegloopt??
Re: psi vs decibar
Dank je, Peter. In ieder geval zijn het dus decibars in geval er een 0-35-70 meter op zit.
Nou nog de 0-30-60 en 0-25-50 meters.
De schade door het langzaam op druk komen valt kennelijk mee. Lagers gaan toch wel gauw 100.000km mee en ik kom ook wel eens nokkenassen tegen die nog goed zijn. Niettemin toch zeer de moeite waard om eens in te duiken.
Er zijn een hoop type oliefilters in de handel die er van buiten allemaal hetzelfde uitzien. Het verschil is me nooit duiidelijk geworden. Misschien moeten we er eens een paar open zagen.
Het aanzuigbuisje heeft een klein volume maar speelt ongetwijfeld mee.
Nou nog de 0-30-60 en 0-25-50 meters.
De schade door het langzaam op druk komen valt kennelijk mee. Lagers gaan toch wel gauw 100.000km mee en ik kom ook wel eens nokkenassen tegen die nog goed zijn. Niettemin toch zeer de moeite waard om eens in te duiken.
Er zijn een hoop type oliefilters in de handel die er van buiten allemaal hetzelfde uitzien. Het verschil is me nooit duiidelijk geworden. Misschien moeten we er eens een paar open zagen.
Het aanzuigbuisje heeft een klein volume maar speelt ongetwijfeld mee.
Even ter overweging uit mijn mouw geschud.
De oliedruk heeft niets(weinig) te maken met het voorkomen van metaalkontakt van de lagers met de tappen.
Het primaire doel is het beschikbaar maken van de olie.
Als het mechaniek niet draait, liggen de tappen op de lagerschalen.(metaal op metaal) Op het moment dat de motor gaat draaien, gaat de tap "drijven" op de nog aanwezige olie.
De pomp zorgt nu voor het verversen van de olie, zodat er kontinu genoeg aanwezig is om de tappen te laten drijven.
Als dus de kwaliteit van de lagerschalen goed is, mag er best wat tijd voorbijgaan voordat de pomp op druk is.
De oliedruk heeft niets(weinig) te maken met het voorkomen van metaalkontakt van de lagers met de tappen.
Het primaire doel is het beschikbaar maken van de olie.
Als het mechaniek niet draait, liggen de tappen op de lagerschalen.(metaal op metaal) Op het moment dat de motor gaat draaien, gaat de tap "drijven" op de nog aanwezige olie.
De pomp zorgt nu voor het verversen van de olie, zodat er kontinu genoeg aanwezig is om de tappen te laten drijven.
Als dus de kwaliteit van de lagerschalen goed is, mag er best wat tijd voorbijgaan voordat de pomp op druk is.
Wellicht is het overdrukventiel van een 1600 iets anders. Die geteste motor is alweer 5jaar en 25000km oud of zo maar komt zeker boven de 60 uit bij starten. Als iemand dat eens kan testen met een 1.3. Gebruikte olie is niet te dik, 15W.
Zo'n oliefilter zit altijd vol als hem vervangt. Maar dan heb ik vaak net daarvoor gereden. Zal eens voor de grap na een paar dagen stilstand kijken of er net zo veel uitkomt als je hem losschroeft.
En dan nog het probleem van verlies van oliedruk in snelle linkerbochten. Ik heb onlangs een oliepan van een 1.3HF met motornummer 1 eraan geschroeft. In de hoop dat dit een works item was (duidelijk anders dan alle andere) en het is opgelost. Maar ik weet eigenlijk niet helemaal waarom. Iets andere baffles en natuurlijk ook die liter extra. Ik wilde al mouse traps gaan maken.
Zo'n oliefilter zit altijd vol als hem vervangt. Maar dan heb ik vaak net daarvoor gereden. Zal eens voor de grap na een paar dagen stilstand kijken of er net zo veel uitkomt als je hem losschroeft.
En dan nog het probleem van verlies van oliedruk in snelle linkerbochten. Ik heb onlangs een oliepan van een 1.3HF met motornummer 1 eraan geschroeft. In de hoop dat dit een works item was (duidelijk anders dan alle andere) en het is opgelost. Maar ik weet eigenlijk niet helemaal waarom. Iets andere baffles en natuurlijk ook die liter extra. Ik wilde al mouse traps gaan maken.
ok dat is dan opgelost met die "bars"wat danwel van belang is
volgens mij is de gever
heb in houten een gever gekocht van 0 : 8 gisteren
proefrit gedaan met warme motor en bij 4000 toeren meter op 35 maximum
en met een gever van 0 : 6 heb ik normaal 65,dit alles met veglia
gever en meter,of heeft het niet zoveel belang(die aanduiding op de gever)
gr walter
volgens mij is de gever
heb in houten een gever gekocht van 0 : 8 gisteren
proefrit gedaan met warme motor en bij 4000 toeren meter op 35 maximum
en met een gever van 0 : 6 heb ik normaal 65,dit alles met veglia
gever en meter,of heeft het niet zoveel belang(die aanduiding op de gever)
gr walter
Walter, waarom kocht je een nieuwe gever? En wat is de schaal op je gevertje? Je zou toch denken dat een 0-6 bij een metertje van 0-60 zou horen. Anders breekt mijn klomp.
Ik had ook verlies van druk in snelle bochten. Vooral bij koude olie, remmen en naar links sturen. Opgelost door er een scheut bij te gooien. Blijkbaar kan dat wel, want hij gooit het er niet uit.
Dan nog een raadsel. In mijn originele carterpan lag, toen ik hem er voor het eerst uithaalde, de spatplaat helemaal los. Alle vier de oogjes waren afgebroken. Bij Joop op zijn stand lag ook een pan, met spatplaat, en daar zaten ook grote scheuren in en ontbrak 1 oog. Is dit brosheid na het dieptrekken? En stukgetrilt na 30 jaar? In ieder geval heb ik er weer oogjes aangelast. Je moet er niet aan denken dat hij zo'n scherf opslurpt en bv in je pomp vermaalt. Komt dit scheuren vaker voor?
Bart
Dan nog een raadsel. In mijn originele carterpan lag, toen ik hem er voor het eerst uithaalde, de spatplaat helemaal los. Alle vier de oogjes waren afgebroken. Bij Joop op zijn stand lag ook een pan, met spatplaat, en daar zaten ook grote scheuren in en ontbrak 1 oog. Is dit brosheid na het dieptrekken? En stukgetrilt na 30 jaar? In ieder geval heb ik er weer oogjes aangelast. Je moet er niet aan denken dat hij zo'n scherf opslurpt en bv in je pomp vermaalt. Komt dit scheuren vaker voor?
Bart
Ik werd toevallig vandaag gebeld door iemand die op zoek was naar zo een plaat.
Regelmatig kom ik kapotte tegen. Gebeurt dus meer. Geen idee hoe het komt.
Regelmatig kom ik kapotte tegen. Gebeurt dus meer. Geen idee hoe het komt.
Moeten we zeker uitzoeken. Ik zal eens inventariseren wat ik zo hier en daar in de omloop heb. Het is mij ook al opgevallen dat er gevers zijn met 0-6 en 0-8. Misschien nog wel meer waardes. Ik heb altijd maar gedacht dat de gevoeligheid per bar wel het zelfde zou zijn maar dat is op z'n best een gok met 50% kans.
De berlina 1C en de 2e serie hebben een Jaeger zender. Volgens de boeken krek dezelfde.
Alle anderen hebben een Veglia (in de boeken Borletti geheten) zender. Precies hetzelfde onderdeelnummer van de 2C tot en met de 3e serie. Ik heb dus altijd gedacht "Nou, in ieder geval een onderdeel wat hetzelfde is gebleven". Dit soort gedachtes is wel meer naief gebleken als het over Lancia ging.
De berlina 1C en de 2e serie hebben een Jaeger zender. Volgens de boeken krek dezelfde.
Alle anderen hebben een Veglia (in de boeken Borletti geheten) zender. Precies hetzelfde onderdeelnummer van de 2C tot en met de 3e serie. Ik heb dus altijd gedacht "Nou, in ieder geval een onderdeel wat hetzelfde is gebleven". Dit soort gedachtes is wel meer naief gebleken als het over Lancia ging.
peter,dacht ik ook ,maar omdat mijn oude(gever)er de brui aangegeven heeft
en ik geen gever vondt met aanduuiding 0:7 vandaar geprobeert met een
0:8 maar blijkbaar werkt het niet of niet voldoende.
dan maar terug naar mijn 0:6 werkt prima,mijn meteraanduiding op de
fulvia is 0 35 70, zou dan toch een gever moeten zijn met 0:7 of niet?
gr walter
en ik geen gever vondt met aanduuiding 0:7 vandaar geprobeert met een
0:8 maar blijkbaar werkt het niet of niet voldoende.
dan maar terug naar mijn 0:6 werkt prima,mijn meteraanduiding op de
fulvia is 0 35 70, zou dan toch een gever moeten zijn met 0:7 of niet?
gr walter