Temperatuur blijft schommelen en soms kookt hij over....

Vraagbaak en discussie over technische zaken.
Voor gevraagd / te koop, ga naar forum NL52.
Voor andere Kappa zaken, ga naar forum NL51
Jur

Koppakking.....niet.

Unread post by Jur »

De koppakking lijkt het echt niet te zijn. De verdwenen koelvloeistof zit niet bij de olie en de uitlaat geeft geen vocht.
In de garage hebben ze de koppakking getest en geen resultaat.
Die optie vergeet ik dus maar...
Jur

Dit zou kunnen....

Unread post by Jur »

met name het ontzettend schommelen van de temperatuur zou dit verklaren. Een gewoon ritje levert een metertje op wat van 70 naar 90 gaat, vervolgens naar 100 en weer terug.
Raar blijft natuurlijk het verdwijnen van de vloeistof.......
Jur

Ook een optie..

Unread post by Jur »

.... om eens te testen. Al is het raar dat de vloeistof verdwijnt, hij wordt veels te warm en het lijkt alles of niets. De temp vliegt heen-en-weer.
Ik ga straks meteen aan de stekkers zitten....
Jur

Dat was het niet..

Unread post by Jur »

Het zijn de mooiste stekkers en verbindingen die je ooit gezien hebt. Vergeet niet dat de auto al 12 jaar keurig in de garage staat. Het compartiment is sowieso tip-top.
Toch lijkt je verhaal logisch. Ik zal eens kijken of hij sneller gaat draaien als de motor warm wordt.....
Jur
martin

Re: Dat was het niet..

Unread post by martin »

Als het de stekkers zijn van de weerstand dan slaat stand1 niet in maar stand 2 wel en dan gaat er nog geen 3 liter uit het potje. Koken doet ie niet dan blijft er voor mij maar 1 ding over en dat is lekke koppakking of scheur in de kop zodat er verbruik van water is of door de lekke pakking/scheur kan de koelvloeistof niet circuleren en gaat de temperatuur stijgen en de ventilator slaat dan miss af en toe wel bij de juiste temperatuur in. Dus koppen afpersen de eerste 3 zijn makelijk maar voor die andere 3 moet je ff iets meer los machen. Als dat goed blijkt dan heb je dat uitgesloten.
Heb je soms last bij rustig rijden 1 constante snelheid/toerental dat ie an de kook gaat??
Corrado-Ex-Roma

Re: Koppakking.....niet.

Unread post by Corrado-Ex-Roma »

Andere optie: Heb ik met m'n 2.4 gehad: Na ca 235.000 km bleek dat de radiateur aan de onderkant lekte, niet veel maar net genoeg. Resultaat was koelvloeistof verlies zonder dat je het zag. De dealer in Italie heeft dat toen ook gemist en gaf, zoals ik eerst deed, de thermostaataansluitingen de schuld.
Dat kostte me toen -letterlijk- de kop, tijdens een rit van Milaan naar NL ging ie aan de kook en raakte oververhit met als resultaat kromme kop en kapotte koppakking. Heel goed (maar duur) gerepareerd door de -Italiaanse- Lancia dealer in Luxemburg reed daarna weer als de bliksem.
Moraal: bekijk de onderkant van de radiateur eens heel goed, bij mij leek ie van boven nieuw maar owee..
Jur

Unread post by Jur »

Hij heeft stationair staan draaien met een krant eronder en een nachtje binnen gestaan met dezelfde krant (AD, dus wel redelijke krant, haha).
Het is zooooooooooooooooooooo ver&%&^vervelend!!
Jur
Jur

Unread post by Jur »

Ik heb eerder het idee dat bij 2500 toeren en hoger de temp gaat oplopen.
Ik ga een nieuwe post openen met alle symptomen en controles..
Even voor het overzicht.
Jur
Rik

Unread post by Rik »

Als je steeds 2 a 3 ltr. water kwijt bent en hij lekt nergens zichtbaar dan zal het toch echt wel via de verbrandingsruimte verdwijnen.......Conclusie: koppaking(en) lek of scheur in één van de koppen...
Stasiu

Unread post by Stasiu »

weet je het al?
Post Reply

Return to “NL50 Kappa. Technische zaken.”